کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تجدید خاطره واردات جنجالی با ارز مرجع

کدخبر:۱۴۸۳یکشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹:۴۰۳۶۶۲ بازدید

مجوز ترخیص خودروهای پرمصرف از گمرک در حالی از سوی دولت صادر شده که این خودروها قاتل بنزین یارانه‌ای 700 تومانی توزیعی هستند و واردات آنها، علاوه بر صرف یارانه دولتی، شائبه کسب درآمد غیرقانونی برای دولت را ایجاد می‌کند.
تجدید خاطره واردات جنجالی با ارز مرجع

مجوز ترخیص خودروهای خارجی ممنوع‌الورود از گمرک در حالی طی روزهای اخیر از سوی دولت صادر شد که مشخص نیست در شرایطی که دولت، واردات این خودروها را ممنوع کرده‌است، افراد واردکننده با چه هدفی برای واردات آن اقدام کرده و چه کسی این اطمینان را برای ترخیص نهایی کالا از گمرک برای آنها ایجاد کرده است.هرچند از نظر برخی، دولت به این دلیل که ارز لازم برای خرید این کالای لوکس پرداخت شده و حال چاره‌ای جز ترخیص آنها از گمرک وجود ندارد، با ترخیص آن موافقت کرده، ولی باید دید واردکنندگان چه اطمینانی نسبت به ترخیص این خودروها و افزایش قیمت‌ها در بازار داشته‌اند که حتی با پرداخت تعرفه دو برابری، باز هم پیگیر ترخیص و کسب سود آن هستند.این خودروها که با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به عنوان خودروهای پرمصرف شناخته می‌شوند، به قول معروف قاتل بنزین یارانه‌ای هستند که دولت با هزینه بسیار نسبت به تولید و واردات آن اقدام می‌کند.

به این ترتیب، چند برابر منافع حاصل از تعرفه واردات این خودروها باید به عنوان یارانه بنزین مصرفی آنها پرداخت شود.در این شرایط، انتشار خبر ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، خاطره واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع و بحث‌های مطرح شده مبنی بر رانت موجود در این قضیه طی ماه‌های گذشته را زنده می‌کند.موضوع ترخیص جدید خودروهای لوکس در حالی مطرح است که هنوز جوهر پرونده واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع خشک نشده و گزارش واردات این خودروها طی روزهای اخیر در کمیسیون اصل 90 نهایی و مقرر شد تا متهمین به قوه قضاییه معرفی شوند و گزارش پرونده نیز برای قرائت در صحن علنی هیئت رئیسه ارسال شود.به این ترتیب، در حالی که هنوز تکلیف پرونده واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع مشخص نشده و متهمین آن مجازات نشده‌اند، حرف از اتفاق جدیدی در واردات خودروهای لوکس زده می‌شود.

برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند با توجه به رشد نرخ ارز، دولت با اعمال تعرفه دو برابری برای واردات خودروهای لوکس پرمصرف، می‌تواند درآمد بیشتری از محل واردات خودرو کسب کند.

یک کارشناس بازار خودرو در این مورد می‌گوید: سالانه یک میلیارد دلار بابت واردات خودرو به کشور هزینه می‌شود که در صورت محاسبه ارز 2500 تومانی و تعرفه 140 درصدی برای کل یا بخشی از آن، درآمد بالایی از این محل برای دولت ایجاد خواهد شد.هرچند با نگاه به این محاسبه اینطور به نظر می‌رسد که دولت، منابع ریالی حاصل از ذخایر ارزی کشور را با کمک سرمایه‌داران افزایش می‌دهد، اما باید توجه داشت با توجه به ممنوع‌الورود بودن خودروهای لوکس و غیرقانونی بودن واردات آن، این شائبه وجود دارد که کسب درآمد از این محل برای دولت نیز غیرقانونی باشد.

در شرایطی که واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی متوقف بوده است، باید دید چه اطمینانی برای ترخیص نهایی این خودروها از گمرک وجود داشته، آیا دست‌های پشت پرده را در این داستان نیز باید جستجو کرد و یا واردکنندگان تا چه حد در امور گمرکی تأثیرگذارند که با اطمینان نسبت به واردات این خودروها اقدام کرده‌اند.در عین حال، باید منتظر ماند و دید که موضوع واردات خودروهای لوکس و صدور مجوز برای ترخیص آن تا چه حد مورد توجه دستگاه‌های قضایی قرار می‌گیرد و چه برخوردی با افراد سودجو خواهد شد تا این همراهی دولت باعث تشویق افراد به انجام فعالیت‌های غیرقانونی نشود.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ماهان: 1392/7/2815:15:02،
74
29
درامدی که این ماشینها برای دولت داره 100 تا ماشین پراید نداره عوارض ومالیاتهای هریک راجمع کنید متوجه میشوید
خواننده مطلب: 1392/7/2815:24:55،
82
38
نويسنده محترم در نظر داشته باش كه از واردات اين خودرو چه مبلغي پول واسه ماليات و گمركي و پلاك و... گير دولت مياد حالا يك كمش رو صرف يارانه بنزين كنه چي ميشه؟
رضا: 1392/7/2817:14:24،
69
48
همه اینها درست ولی چرا میگید 2500 سی سی به بالا قاتل بنزین . در عمل بعضی ماشینها جدید مصرفشون کمتر از تولیدات حجم پایین داخل هست . و در اخر اینها کارشناس نیستند و سوادشو ندارند
مهدی: 1392/7/2909:51:34،
24
41
درسته همین وانت نیسان صدی هفده تا میسوزونه یا همین 405، پارس و سمند که موتورهاشون یکی هستن داخل شهر 12 حتی13 تا و جاده 10 تا حالا اینا قاتل بنزین هستن یا وارداتی ها
محمد: 1392/7/2817:54:10،
45
38
چند روز قبل كه اخباري از هندوستان مي ديدم ،خيابان ها پر بود ازهمان ماشين هاي كوچك كم مصرف، حال در مملكت فلك زده ما كه عده اي نان هم ندارند و با يارانه سر مي كنند معلوم نيست چه سياستي حاكم است.
احسان: 1392/7/2818:14:02،
73
28
یعنی پورشه قاتله بنزینه
ولی پراید قاتل بنزین نیست!!!!
amin: 1392/7/2823:29:34،
38
34
دوست من پراید که خوبه بهتر بود به پژو یه اشاره کوچیک میکردی
lمهدی: 1392/7/2819:21:12،
61
39
ماشین ایرانی هم قاتل جان هم بنزین هم هوا را الو ده میکند وبعد هم ماشین که وارد می شو د از کار خانه هم درامدش برای دولت بیشتر هست
صابر: 1392/7/2823:08:32،
32
43
تا زمانى كه در اين كشور قانون را براحتى ميتوان دور زد وبه قولى خريد اين وضع آدامه دارد به عمر ما نمير سد كه .......ببينيم
تحلیلگر: 1392/7/2823:28:13،
33
43
با افزایش تعرفه ی خودروهای بالای 2500 سی سی حتما افزایش قیمت برای خودروهای کمتراز 2500 سی سی رو هم به دنبال داره.یاد گرفتن یواش یواش همه چیزو چطوری گرون کنن.وقتی واردات زیر 2500 سی سی کم باشه تقاضا زیاد میشه و هزاران دستگاه خودرو تو انبارهای سلفچگان نگهداری میشه وبه 2 تا 3 برابر قیمت فروخته میشه و مسئولین بی خیالن.
ددی جواد: 1392/7/2900:12:15،
33
37
واقعا انانی که دم از عدالت علی میزنند مردم را چه فرض کردند؟یعنی تو کشوری با اینهمه ثروت وبا حکومت عدل علی ثروت مساوی تقسیم شده؟اگر کسی به اخرت ایمان داشته باشه گناه نمیکنه ومال مردم را بالا نمیکشه.خیلیها به نان شب محتاجند و عدهای هر ماه یه ماشین عوض میکنند 2500سی سی باشه یل اصلاسی سی نداشته باشه.اینهمه فاصله طبقاتی؟
رضا: 1392/7/2900:28:25،
36
54
چرا از روي تعصب حرف مي زنيد روا بيشتر بنزين مي خوره يا پورشه
پوریا1: 1392/7/2900:39:53،
42
47
بعضی از مدل ماشینهای داخلی نسبت به این که وارداتی ها قدرت موتورشون و وزنشونن بالاتره,بازده کمتری دارن یعنی نسبت به وزن وقدرت موتورشون بیشتر مصرف میکنن مثل پارس سال و سورن و... ,تازه بنزین700تومنی هم به زودی به تاریخ خواهد پیوست.
بی نام: 1392/7/2900:50:38،
24
25
اخه عزیزی که قلم زدی قاتل بنزین... یه تحقیق بکن ببین مصرف وانت نیسان وانت پیکان یا این ماشین های چینی بیشتره یا اخرین مدل های بنز و ب ام و ... ماشین 8 سیلندر مصرف سیکل ترکیبیش فقط 10.1 لیتر در 100 کیلومتره... سمند 4سیلندر 9لیتر... این ماشینا 1 درصد از کل ماشین های ایرانو شامل نمیشن اونوقت نویسنده محترم اینجور نگران سرمایه ملی ان...
ك: 1392/7/2911:42:26،
30
41
اوج بي سوادي وتنگ نظري رو ميشه در اين گزارش ديد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار