کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وعده‌های یارانه‌ای روحانی چه بود و چه شد ؟


کد خبر : ۱۴۷۲یکشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵:۲۳۴۲۳۳ بازدید

بنابر اعلام مقامات ارشد دولتی، حذف یارانه نقدی اقشار مرفه تا پایان سال قطعی شده است.
وعده‌های یارانه‌ای روحانی چه بود و چه شد ؟وعده‌های یارانه‌ای روحانی چه بود و چه شد ؟

این در حالی است که روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از لزوم تداوم پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار سخن گفته بود. یارانه‌ای که واریزهای دیرهنگام آن، صدای مردمی را که برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند درآورده است. کسری بودجه هنگفت دولت که موجب توقف پروژه‌های عمرانی شده به تدریج در حال سرایت به یارانه نقدی است.

آنطور که مسئولان ارشد دولتی همچون معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر گفته‌اند، دولت برای تداوم پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به ۷۵ میلیون ایرانی، با مشکل اساسی مواجه است و به‌تازگی تأخیر در پرداخت‌ها هم به این مشکل افزوده شده است، تأخیری که صدای مردمی را که با امید به تدابیر اقتصادی دولت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند درآورده است و البته دولت هم خوب می‌داند چطور از بهانه تحریم‌ها برای توجیه مدیریت ضعیف پرداخت یارانه‌ها استفاده کند.

هم‌اکنون ماهانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود که به گفته دولتی‌ها، هزار میلیارد تومان آن به علت کسری درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها از از سایر منابع درآمدی دولت تعیین می‌شود. دولت احمدی‌نژاد این کسری بودجه را از طرقی همچون برداشت از بودجه عمرانی و استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول بدون پشتوانه) تامین می‌کرد که تبعات تورمی شدیدی به دنبال داشته است.

اما دولت یازدهم از آنجا که نسبت به رویکرد دولت دهم، معترض است و نمی‌خواهد همان روند را طی کند، دو راه در پیش دارد. گزینه اول این است که طبق قانون بودجه امسال، اقدام به افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی کند که مشخص است به علت سطح بالای تورم فعلی، این گزینه انتخاب نخواهد شد.

بنابراین گزینه دوم باقی می‌ماند که حذف یارانه اقشار پردرآمد است که این گزینه هم مشکلات اجرایی همچون نحوه شناسایی دهک‌های مرفه و تبعات اجتماعی به دنبال دارد. با این حال دولت یازدهم همانطور که مقامات ارشد آن طی روزهای اخیر بارها گفته‌اند قصد دارد این گزینه را اجرایی کند.

در آخرین مورد، رئیس کل بانک مرکزی از توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال خبر داده است.

اجماع دولت یازدهم بر حذف یارانه اقشار مرفه در حالی است که حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مواضع دیگری داشت. او بر تداوم پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار تاکید داشت و می‌گفت: «امروز مردم زندگی خود را با پول یارانه تنظیم کرده‌اند و این بخش باید ادامه پیدا کند ولی در کنار آن باید کارهای دیگری هم انجام شود.»

روحانی حتی وعده پرداخت یارانه کالایی در کنار یارانه ۴۵ هزار تومانی هم داده بود: «در دولت تدبیر و امید همراه با یارانه‌های نقدی، یارانه‌های کالایی نیز داده می‌شود تا اقشار ضعیف دیگر دغدغه معیشتی نداشته باشند؛ چرا که اساس اقتصاد دولت من آرامش به مردم و از بین بردن نگرانی است.»

با این حال، تاکنون که خبری از برنامه دولت برای یارانه کالایی نیست و یارانه نقدی هم قرار است که دیگر به همه ایرانیان پرداخت نشود. باید منتظر ماند و دید هفته‌های آینده، چه سرنوشتی را برای یارانه‌های مردم رقم می‌زند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها