کانال تلگرام ایران جیب
ایرانیان خودرو
ایرانیان خودرو

بازگشت تعداد ناوگان هوایی کشور به قبل از تحریم‌ها


کد خبر : ۱۳۹۴۳۰جمعه، ۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۴:۲۰۷۷۵ بازدید

آمار تازه وزارت راه نشان می‌دهد ناوگان هوایی ایران با رشد 4.7 درصدی به 222 فروند رسیده و پس از سال‌ها کاهش ظرفیت، دوباره به سطح ...
بازگشت تعداد ناوگان هوایی کشور به قبل از تحریم‌هابازگشت تعداد ناوگان هوایی کشور به قبل از تحریم‌ها

آمار جدید وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد ناوگان هوایی مسافری ایران در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با رشد ۴.۷ درصدی به ۲۲۲ فروند رسیده و مجدداً به سطح سال ۱۳۹۸ بازگشته است؛ سطحی که پیش از تشدید تحریم‌های هوانوردی و خروج آمریکا از برجام تجربه شده بود. 

این رشد در شرایطی رخ داده که صنعت هوایی ایران طی سال‌های اخیر با محدودیت شدید در تأمین هواپیما و قطعات مواجه بوده و عمده افزایش ظرفیت از طریق اورهال و بازگشت هواپیماهای زمین‌گیر به چرخه عملیاتی محقق شده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۶۳۶ فروند هواپیما شامل ۲۲۲ ایرانی و ۴۱۴ هواپیمای متعلق به ایرلاین‌های خارجی، پروازهای داخلی و بین‌المللی کشور را در این دوره پوشش داده‌اند. 

حضور همزمان ۳۰ شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۲ ایرلاین خارجی نشان‌دهنده پایداری تقاضا برای سفرهای هوایی و استمرار فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در بازار ایران است.

مقایسه آماری با سال گذشته حاکی از آن است که تعداد هواپیماهای فعال ایرانی از ۲۱۲ به ۲۲۲ فروند رسیده؛ رشدی که هرچند محدود به نظر می‌رسد، اما در شرایط تحریمی کنونی یک دستاورد قابل توجه محسوب می‌شود. 

کارشناسان ارتقای ظرفیت تعمیرات سنگین (اورهال)، تأمین قطعات از مسیرهای غیرتحریمی و بهبود مدیریت ناوگان در شرکت‌های هواپیمایی را از عوامل اصلی این افزایش عنوان می‌کنند.

بازگشت ناوگان فعال کشور به سطح سال ۱۳۹۸ می‌تواند پیامدهای مثبت متعددی برای صنعت حمل‌ونقل هوایی به همراه داشته باشد.

افزایش تعداد هواپیماها معمولا به کاهش تاخیرها، افزایش تعداد پروازها، بهبود خدمات به مسافران و حتی در برخی مسیرهای پرتردد، کاهش احتمالی قیمت بلیت منجر می‌شود.

با این حال، نیاز واقعی بازار ایران به گفته کارشناسان ۵۵۰ تا ۶۰۰ فروند هواپیما است و این یعنی فاصله موجود همچنان زیاد است و برای رقابت‌پذیری و پوشش تقاضای فصلی، افزایش ناوگان ضروری خواهد بود.

در مجموع، رشد ۴.۷ درصدی ناوگان هوایی از یک‌سو نشان‌دهنده تلاش ساختاری برای احیای ظرفیت از دست‌رفته است و از سوی دیگر یادآور این واقعیت که صنعت هوایی ایران برای رسیدن به استانداردهای جهانی همچنان نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، جذب سرمایه و از سرگیری ورود هواپیماهای نو یا کارکرده مناسب است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها