کانال تلگرام ایران جیب
ایرانیان خودرو
ایرانیان خودرو

فیس لیفت پژو 207: یک تحول واقعی یا تکرار گذشته؟


کد خبر : ۱۳۹۱۹۰پنجشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۱:۰۸۳۷۸۴ بازدید

فیس لیفت 207 رسما تایید شد. مدل جدید (۱۴۰۵) یک تحول فنی با گیربکس دوکلاچه (DCT) است و با نسخه ارتقایافته فعلی (ESC) کاملا فرق ...
فیس لیفت پژو 207: یک تحول واقعی یا تکرار گذشته؟فیس لیفت پژو 207: یک تحول واقعی یا تکرار گذشته؟

فیس لیفت 207 رسما تایید شد. مدل جدید (۱۴۰۵) یک تحول فنی با گیربکس دوکلاچه (DCT) است و با نسخه ارتقایافته فعلی (ESC) کاملا فرق دارد.

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ (Peugeot ۲۰۷ Facelift) بالاخره رسما تایید شد و این بار بهتر از یک تغییر ظاهری ساده است. آیا این پروژه، یک تحول فنی واقعی است یا تکرار گذشته؟ پاسخ در گیربکس است. مدل جدید پژو ۲۰۷ با هدف حذف گیربکس AL۴ و استفاده از گیربکس دوکلاچه (DCT) تعریف شده است. این فیس لیفت ۲۰۷ با مدل «ارتقایافته» فعلی (دارای سیستم کنترل پایداری) کاملا متفاوتی است. در ادامه تمام جزییات فنی و زمان عرضه را بررسی می‌کنیم.

نکات مهمی که در این مقاله می‌خوانید:

  • تولید فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ توسط ایران خودرو به صورت رسمی تایید شده است.

  • این پروژه با مدل‌های «ارتقایافته» فعلی (دارای ESC) کاملا تفاوت دارد.

  • مهم‌ترین تغییر مدل جدید پژو ۲۰۷، استفاده از گیربکس جدید دوکلاچه (DCT) است.

  • زمان احتمالی ورود به خط تولید، برای اواخر مهر ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شده است.

پروژه فیس لیفت ۲۰۷ (مدل ۱۴۰۴-۱۴۰۵) با تایید رسمی و زمان‌بندی

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، مدیرعامل ایران خودرو به تمام شایعات پایان داد. او تایید کرد که پروژه پژو ۲۰۷ فیس لیفت ایران خودرو در کنار فیس لیفت تارا در دستور کار قطعی قرار دارد. این تاییدیه رسمی که در سامانه کدال نیز اطلاعات آن ثبت شده، نشان می‌دهد این شرکت قصد ندارد هاچ‌بک پرفروش خود را کنار بگذارد.

زمان عرضه مدل جدید پژو ۲۰۷

طبق اعلام‌های صورت گرفته، ابتدا گمانه‌زنی‌هایی برای عرضه در سال ۱۴۰۴ وجود داشت. با این حال، منابع موثق‌تر، از جمله در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل، مهرماه ۱۴۰۵ را به عنوان زمان ورود به خط تولید اعلام کرده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد باید تا پایان سال ۱۴۰۵ منتظر ورود این خودرو به خیابان‌ها باشید.

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فیس لیفت (مدل ۱۴۰۴-۱۴۰۵)

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فیس لیفت ۱۴۰۴ دقیقا همان نقطه‌ای است که تفاوت اصلی را رقم می‌زند. آیا ایران خودرو صرفا به تغییر سپر و چراغ بسنده می‌کند یا شاهد یک تحول فنی واقعی خواهیم بود؟ خبرهای تایید شده نشان می‌دهند که تمرکز اصلی روی تغییر گیربکس است.

تحول در گیربکس جدید DCT (دوکلاچه) فیس لیفت ۲۰۷

مهم‌ترین خبر در مورد پژو ۲۰۷ فیس لیفت با گیربکس جدید، استفاده از سیستم انتقال قدرت دوکلاچه (DCT) است. این بزرگترین تغییر فنی مدل جدید پژو ۲۰۷ محسوب می‌شود. طبق اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این پروژه با هدف ارتقای تجربه رانندگی تعریف شده است. این گیربکس احتمالا از نوع تَر (Wet Clutch) خواهد بود که نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی (AT) یا AMT (نیمه اتوماتیک) مزایای مشخصی دارد:

  • رانندگی بسیار نرم‌تر و تعویض دنده‌های سریع‌تر

  • کاهش مصرف سوخت به دلیل بازدهی بالاتر

در مورد تامین‌کننده این گیربکس، نام شرکت DAE شنیده می‌شود، هرچند شایعاتی هم در مورد تولید آن در شرکت نیرو محرکه وجود دارد که هنوز قابل تایید نیست.

پیشرانه احتمالی ۲۰۷ جدید ایران خودرو (TU۵ و TU۵P)

گیربکس جدید به تنهایی معنا ندارد، باید دید با کدام موتور هماهنگ می‌شود. تمام شواهد نشان می‌دهند که ایران خودرو قصد دارد از همان پیشرانه آشنای TU۵ پلاس (TU۵P) برای فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ استفاده کند. این موتور نسخه به‌روزرسانی شده TU۵ قدیمی است. این پیشرانه به لطف تغییراتی مانند افزودن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT)، به قدرت حدود ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر دست یافته است.

چالش های فنی هماهنگی موتور و گیربکس

هماهنگی (کالیبراسیون) پیشرانه TU۵P با یک گیربکس DCT، یک پروژه بسیار سنگین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. این ترکیب روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد و نتیجه موفق آن می‌تواند یک خودروی چابک‌تر، سریع‌تر و با رانندگی بسیار نرم‌تر بسازد. اما اگر مهندسان ایران خودرو نتوانند این هماهنگی را به درستی انجام دهند، تجربه رانندگی می‌تواند به یک شکست فنی تبدیل شود. این بزرگترین ریسک و مهم‌ترین نقطه عطف این پروژه خواهد بود.

طراحی و امکانات پژو ۲۰۷ فیس لیفت (مدل ۱۴۰۴-۱۴۰۵)

آیا فیس لیفت ۲۰۷ یک جراحی عمیق و واقعی است، یا تکرار همان فیس‌لیفت‌های مرسوم ایرانی که فقط به تغییر چراغ و جلوپنجره خلاصه می‌شود؟ ایران خودرو اعلام کرده که استایل داخلی و خارجی کاملا جدید خواهد بود. بیایید ببینیم انتظارات از ۲۰۷ جدید ایران خودرو چیست؟

تغییرات طراحی خارجی (بدنه)

باید بپذیریم که فیس لیفت ۲۰۷ برای رقابت در بازار به چیزی بیشتر از طراحی فعلی نیاز دارد. طراحی کنونی که اساسا یک به‌روزرسانی برای پژو ۲۰۶ (یا همان ۲۰۶ پلاس جهانی) محسوب می‌شود، در بازار جهانی کاملا منسوخ شده است. انتظار می‌رود این بار شاهد یک تغییر ظاهری سنگین باشیم. تغییرات احتمالی مدل جدید خیلی بیشتر از تعویض چراغ‌ها خواهند بود و شامل موارد زیر هستند:

  • بازطراحی کامل دماغه خودرو برای ایجاد ظاهری مدرن‌تر و هماهنگ با زبان طراحی جدید

  • استفاده از گرافیک جدید (احتمالا LED) در چراغ‌ها

  • برخی رندرها به تغییر دستگیره‌های در (هم‌رنگ بدنه) و تغییرات جزیی در خطوط پروفایل جانبی اشاره دارند تا خودرو اسپرت‌تر به نظر برسد

تغییرات طراحی داخلی (کابین و داشبورد)

فیس لیفت پژو 207

کابین، پاشنه آشیل ۲۰۷ فعلی است. هرچند ایران خودرو یکبار داشبورد را به‌روز کرد، اما ساختار کلی آن قدیمی است. برای داخل پژو ۲۰۷ فیس لیفت، ایران خودرو وعده «استایل داخلی جدید» را داده است. اینکه داخل این خودرو چقدر متحول می‌شود، هنوز مشخص نیست. اما انتظارات شامل موارد زیر هستند:

  • طراحی مجدد کامل داشبورد و پنل میانی

  • استفاده از نمایشگر مرکزی بزرگتر و مدرن‌تر

  • احتمال استفاده از پشت‌آمپر دیجیتال (حداقل در نسخه فول آپشن)

  • طراحی جدید غربیلک فرمان با دکمه‌های کنترلی به‌روز شده

تصاویر و رندرهای منتشر شده (ساخته هوش مصنوعی)

تا این لحظه، هیچ تصویر رسمی از پژو ۲۰۷ فیس لیفت جدید منتشر نشده است. اما برای پاسخ به کنجکاوی بازار، علاقه‌مندان با کمک ابزارهای هوش مصنوعی (مانند ChatGPT و Gemini) رندرهایی را خلق کرده‌اند. این تصاویر به ما کمک می‌کنند تا پتانسیل تغییرات را تجسم کنیم. در این رندرها چه می‌بینیم؟ باید تاکید کرد این تصاویر صرفا گمانه‌زنی‌های طراحی هستند و هیچکدام مورد تایید رسمی ایران خودرو نیستند.

تفاوت پژو ۲۰۷ ارتقا یافته (نسخه فعلی) و تفاوت آن با فیس لیفت

اینجا نقطه اصلی سردرگمی شما و بسیاری از خریداران است. ایران‌خودرو از دو عبارت کاملا متفاوت استفاده می‌کند:

  • پژو ۲۰۷ ارتقایافته

  • فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷

بگذارید موضوع را کاملا شفاف کنیم. مدلی که در حال حاضر با کدهای جدید (مثل ۶۰۰۲۳) در بازار موجود هستند و با آپشن‌های جدید عرضه می‌شوند، همان نسخه «ارتقایافته» است. این خودرو به هیچ عنوان فیس لیفت ۲۰۷ نیست که منتظر آن هستید. مدل ارتقایافته صرفا اضافه شدن آپشن‌های ایمنی اجباری به پلتفرم فعلی است. اما مدل جدید پژو ۲۰۷ که در سال ۱۴۰۵ می‌آید، شامل تغییرات اساسی ظاهری و فنی (مانند گیربکس DCT) خواهد بود.

فیس لیفت پژو 207

امکانات و آپشن های ۲۰۷ ارتقا یافته (ESC, TPMS و...)

دلیل اصلی نام‌گذاری «ارتقایافته» همین بخش است. امکانات ۲۰۷ ارتقایافته شامل آپشن‌هایی است که قبلا در این خودرو وجود نداشتند یا به دلیل الزامات استانداردهای ۸۵گانه، نصب آن‌ها اجباری شده است. این تغییرات در کدهای جدید مانند ۶۰۰۲۳ دیده می‌شوند. مهم‌ترین امکانات جدید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESC)

  • سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)

  • سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)

  • نشانگر تعویض دنده (GSI) (فقط در مدل‌های دنده‌ای)

  • چراغ روشنایی روز (Daylight) و پوزیشن لامپ

علاوه بر موارد ایمنی، این مدل‌ها همچنان آپشن‌های رفاهی قبلی مانند سقف پانوراما (در نسخه‌های سقف شیشه‌ای)، کروز کنترل، نمایشگر لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور عقب را حفظ کرده‌اند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ ارتقا یافته (کد ۶۰۰۲۳ و...)

در بخش فنی، مدل ارتقایافته هیچ تحول بزرگی را تجربه نکرده است. این خودروها دقیقا از همان پیشرانه آشنای ۱.۶ لیتری TU۵ استفاده می‌کنند. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس آن نیز همان ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک (AL۴) قدیمی است. بنابراین، این مدل‌ها هیچ ارتباط فنی با پروژه فیس لیفت ۱۴۰۵ که قرار است به گیربکس DCT و احتمالا موتور TU۵P (یا EC۵) مجهز شود، ندارند.

جدول مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فعلی (مدل های پایه و ارتقایافته)

برای درک بهتر مشخصات مدل‌های فعلی (پایه و ارتقایافته) که همگی از پلتفرم یکسانی استفاده می‌کنند، می‌توانید خلاصه زیر را مطالعه کنید:

مشخصه

پژو ۲۰۷ دستی (TU۵)

پژو ۲۰۷ اتوماتیک (TU۵)

پژو ۲۰۷ دستی پانوراما (TU۵)

پیشرانه

۴ سیلندر TU۵

۴ سیلندر TU۵

۴ سیلندر TU۵

حجم موتور

۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی‌سی)

۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی‌سی)

۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی‌سی)

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

۱۰۵ اسب بخار

۱۰۵ اسب بخار

گشتاور

۱۴۲ نیوتن‌متر

۱۴۲ نیوتن‌متر

۱۴۲ نیوتن‌متر

گیربکس

۵ دنده دستی

۴ دنده اتومات (AL۴)

۵ دنده دستی

شتاب

۱۱.۶ ثانیه

۱۲.۶ ثانیه

۱۱.۶ ثانیه

مصرف ترکیبی

حدود ۷.۲ لیتر

حدود ۷.۱ لیتر

حدود ۶.۶ لیتر

تاریخچه و زمینه پژو ۲۰۷ در ایران

برای اینکه بفهمیم چرا پروژه فیس لیفت ۲۰۷ جدید تا این حد مهم است و چرا شما با کمی تردید به آن نگاه می‌کنید، باید به تاریخچه این هاچ‌بک سالخورده نگاهی بیندازیم. داستانی که از همان ابتدا با یک تغییر نام جهانی شروع شد و درک آن، دلیل خستگی شما از تکرار را کاملا توجیه می‌کند.

پژو ۲۰۷ ایران به عنوان ۲۰۶ پلاس

واقعیت این است: خودرویی که ما در ایران با نام پژو ۲۰۷ می‌شناسیم، در بازارهای جهانی با نام پژو ۲۰۶ پلاس (۲۰۶+) فروخته می‌شد. این خودرو در واقع یک فیس‌لیفت سنگین روی پلتفرم افسانه‌ای پژو ۲۰۶ بود، نه یک پلتفرم جدید. پژو ۲۰۷ واقعی اروپایی، خودروی متفاوتی بود که هرگز به ایران نرسید.

ایران خودرو در سال ۱۳۸۹ این محصول را با نام «۲۰۷i» معرفی کرد تا آن را یک رده بالاتر از ۲۰۶ نشان دهد و در بازار هاچ‌بک‌ها پیشتاز بماند. اما این تولید دیری نپایید و در سال ۱۳۹۱ به دلیل تحریم‌ها، تولید آن متوقف شد.

فیس لیفت قبلی (مدل ۱۳۹۵)

پس از یک وقفه تقریبا ۴ ساله، ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ نسخه ایرانیزه شده را بازگرداند. این همان مدلی است که ما امروز آن را به عنوان نیوفیس می‌شناسیم. اما تغییرات چه بودند؟ دقیقا همان چیزی که دغدغه امروز شما است. تغییرات فنی نبودند و بیشتر به به‌روزرسانی‌های ظاهری و داخلی خلاصه می‌شدند. مهم‌ترین تغییرات این مدل را در ادامه مطالعه می‌کنید:

  • گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرد و به دی‌لایت مجهز شد

  • یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی در بالای داشبورد اضافه شد

  • غربیلک فرمان با طراحی جدید و دکمه‌های کنترلی (کروز کنترل و سیستم صوتی) جایگزین شد

  • دوربین دید عقب به خودرو اضافه شد

این همان مدلی است که پایه و اساس ۲۰۷های امروزی (حتی مدل ارتقایافته) را تشکیل می‌دهد.

بازگشت پژو ۲۰۷ صندوقدار (SD)

داستان پلتفرم ۲۰۶ به همینجا ختم نشد. ایران خودرو در سال ۱۳۹۶، پژو ۲۰۷ صندوقدار (SD) را رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۲۰۶ صندوقدار محبوب بود. مهندسان ایران خودرو، چهره و داشبورد مدل جدید پژو ۲۰۷ (نسخه هاچ‌بک ۱۳۹۵) را با بدنه ۲۰۶ صندوقدار ترکیب کردند. هرچند این خودرو مدتی تولید و سپس متوقف شد، اما اخیرا خبرهایی مبنی بر بازگشت پژو ۲۰۷ صندوقدار به خط تولید (پس از ۵ سال توقف) نیز شنیده می‌شود. این نشان می‌دهد ایران خودرو تا چه حد به این پلتفرم وفادار است.

کلام آخر: نقد فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ (نیوفیس) موجود در بازار

راز موفقیت فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ (نیوفیس) فعلی در طراحی جذاب آن (چهره فانتزی و چراغ‌های نئونی) خلاصه می‌شود. این خودرو که ریشه در پلتفرم ۲۰۶ (کوپه) دارد، فضای بسیار محدود و خسته‌کننده‌ای برای سرنشینان عقب، به ویژه افراد بلندقد، ارائه می‌دهد. ظاهر اسپرت مدل جدید پژو ۲۰۷ (نیوفیس) با باطن فنی آن همخوانی ندارد. این خودرو در عمل همان ۲۰۶ تیپ ۵ (TU۵) است، اما به دلیل تغییرات ECU (کاهش حدود ۵ اسب بخار)، شتاب و شادابی TU۵های قدیمی را ندارد. این ضعف در مدل اتوماتیک به اوج می‌رسد. گیربکس ۴ سرعته AL۴ با تعویض دنده‌های کند و ضربه‌های زیاد، هرگونه حس رانندگی اسپرت را از بین می‌برد.

سوالات متداول

آیا ۲۰۷ جدید فرمان برقی دارد؟

بله، مدل های ارتقایافته فعلی (کدهای جدید) و همچنین نسخه های قبلی فول آپشن، مجهز به فرمان کمکی برقی هستند.

بهترین مدل پژو ۲۰۷ برای خرید کدام است؟

اگر به آپشن های ایمنی اجباری (مانند ESC) نیاز دارید، مدل ارتقایافته فعلی مناسب است. اما اگر منتظر تحول فنی اساسی (گیربکس DCT) هستید، بهتر است منتظر فیس‌ لیفت پژو ۲۰۷ (مدل ۱۴۰۵) بمانید.

آپشن های جدید فیس لیفت ۲۰۷ چه چیزهایی هستند؟

اصلی ترین ویژگی فنی فیس لیفت ۲۰۷ (پروژه ۱۴۰۵)، استفاده از گیربکس جدید دوکلاچه (DCT) است. علاوه بر این انتظار می رود شاهد بازطراحی کامل ظاهری (سپر و چراغ ها) و تحول اساسی در کابین (مانند داشبورد جدید و پشت آمپر دیجیتال احتمالی) باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها