نسل پنجم تویوتا پرادو، که توسط یک شرکت داخلی برای ورود به بازار ایران آماده شده، با کد J250 و مدل 2025، تحولی اساسی نسبت به نسل چهارم (J۱۵۰) ایجاد کرده که آخرین مدلهای آن در ایران (۲۰۱۰-۲۰۱۳) عرضه شد.
این نسل جدید، با الهام از طراحی کلاسیک لندکروزر سری 70، ترکیبی از اصالت آفرود و فناوری مدرن را ارائه میدهد.
1. طراحی بیرونی جعبهای و رترو: نسل چهارم با خطوط منحنی و مدرن (پس از فیسلیفت 2018) ظاهری شهری داشت، اما J250 به طراحی جعبهای صاف، زوایای تیز و جلوپنجره مستطیلی با لوگوی "TOYOTA" بزرگ بازگشته است. این تغییر، حس قدرت کلاسیک را القا میکند و با رینگهای 18 اینچی پهنتر و سپرهای نقرهای، آمادگی آفرود را بیشتر برجسته میسازد.
2. ابعاد بزرگتر و جادارتر: پرادو J250 حدود 100 میلیمتر بلندتر، 95 میلیمتر پهنتر، 20 میلیمتر بلندتر و با فاصله محوری 60 میلیمتر بیشتر نسبت به J150 است. این افزایش، فضای داخلی و صندوق عقب را وسیعتر کرده و برای خانوادههای ایرانی، راحتی بیشتری در سفرهای طولانی فراهم میآورد، بدون از دست دادن چابکی شهری.

3. پلتفرم TNGA-F پیشرفته: برخلاف پلتفرم قدیمی J150، نسل پنجم بر پایه TNGA-F (مشترک با لندکروزر 300) ساخته شده که استحکام شاسی را افزایش داده و تعادل بهتری در آفرود و جاده ایجاد میکند. این پلتفرم، لرزشها را تا 30% کاهش میدهد و حس رانندگی نرمتری نسبت به نسل قبل ارائه میدهد.
4. موتور توربو 2.4 لیتری i-FORCE MAX : نسل قبل عمدتاً با موتور 4.0 لیتری V6 تنفس طبیعی (270 اسب بخار) عرضه میشد، اما J250 از موتور 2.4 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر (278 اسب بخار و 430 نیوتنمتر) به همراه سیستم هیبرید ملایم 48 ولتی استفاده میکند. این ترکیب، شتاب 0-100 را به 8 ثانیه کاهش داده و مصرف سوخت را از 12 به 9-10 لیتر در 100 کیلومتر میرساند.
5. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک: نسل چهارم با گیربکس 5 یا 6 سرعته کار میکرد، اما J250 از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره میبرد که تعویض دنده نرمتر و اقتصادیتری ارائه میدهد. این ارتقا، به ویژه در شیبهای آفرود، کنترل بهتری فراهم کرده و صدای موتور را در کابین کاهش میدهد.
6. سیستم تعلیق Kinetic Dynamic : تعلیق J150 سادهتر بود اما نسل جدید با سیستم Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) و قابلیت قطع الکترونیکی میله تعادل جلو، انعطافپذیری چرخها را در مسیرهای صخرهای تا 50% افزایش میدهد. این ویژگی، لمس واقعی آفرود را برای رانندگان ایرانی در کویر یا کوهستان، ملموستر میکند.
7. کابین مدرن با نمایشگرهای دوگانه 12.3 اینچی: داشبورد J150 با نمایشگر کوچک 7-8 اینچی قدیمی به نظر میرسد، اما J250 دو نمایشگر مجزا (یکی برای راننده و یکی برای سرگرمی) با رزولوشن بالا، Apple CarPlay و Android Auto دارد. دکمههای فیزیکی حفظشده، حس کاربردی بودن را افزایش داده و کابین را به فضایی آشنا اما بهروز تبدیل میکند.

8. امکانات رفاهی لوکستر: نسل چهارم صندلیهای سادهتری داشت اما J250 با صندلیهای برقی جلو با حافظه و گرمکن/سردکن جلو و عقب، کولباکس، درب عقب برقی و هدآپ دیسپلی مجهز است. این آپشنها، راحتی خانوادگی را در سفرهای تابستانی ایران (با سردکن صندلی) یا زمستانی (گرمکن فرمان) برجسته میکنند.
9. پکیج ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 J150: تنها 5 ستاره ایمنی ANCAP داشت، اما J250 با 8 کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، رادار کورکن و دستیار پارک، سطح ایمنی بالاتری ارائه میدهد. این سیستمها، در جادههای پرترافیک ایران، حس امنیت بیشتری ایجاد میکنند.
10. قابلیتهای آفرود ارتقایافته با Multi-Terrain Select: نسل چهارم آفرود خوبی داشت اما J250 با حالتهای رانندگی متنوع (شن، گل، سنگ)، Crawl Control پیشرفته و عمق عبور از آب 700 میلیمتر (50 میلیمتر بیشتر از J150)، برای ماجراجوییهای ایرانی ، عملکرد بهتری نشان میدهد. این تغییرات، پرادو را به "کاپیتان واقعی آفرود" تبدیل کرده است. (عصر خودرو)




