کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رقابتی در میان رنو كولئوس و تویوتا RAV4


کد خبر : ۱۳۷۸۷یکشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۲۵۱۲۹۱۰ بازدید

چند سالي است که در بازار کشور، تب سواري گرفتن از خودروهای به اصطلاح شاسی بلند حسابي داغ شده است و هر روزه هم بر تعداد ...

چند سالي است که در بازار کشور، تب سواري گرفتن از خودروهای به اصطلاح شاسی بلند حسابي داغ شده است و هر روزه هم بر تعداد علاقه مندان به اين سگمنت از خودروها افزوده مي شود. اگر در ابتداي دهه 80 معدود SUVهايي چون پاترول (كه به آخر عمر خود رسيده بود)، كوراندو، رونيز و يا موسو در بازار ايران براي خود بروبيايي داشتند با آزاد شدن واردات خودرو، خودروهای کره ای در ابتدا و بعد از آن هم آلماني ها، چيني ها وفرانسوي ها دراین رده پايشان به ایران باز شد تا امروز با بازار گسترده اي از شاسي بلندها روبه رو باشيم كه سلايق و نيازهاي متفاوتي را پوشش مي دهند.

البته پر واضح است که علاقه به SUVها به عنوان خودروهاي چندمنظوره نه تنها نزد مردم ما بلکه در تمام دنیا ديده مي شود وهمين هم باعث شده تا تمام خودروسازان حداقل يك يا دو خط توليد خود را به ساخت اين مدل از خودروها اختصاص دهند تا جايي‌كه حتی لوكس سازان مشهور انگليسي چون بنتلي و جگوار و يا اسپرت سازاني همچون پورشه و مازراتی هم مدل هايی براي عرضه در اين رده دارند. اما گذشته از اين موضوع در بازار بی ثبات این روزهای کشور که بيشتر از هرچيزي شاهد جولان دادن انواع كره ايها و چيني ها هستيم، نمونه های ديگري هم مي بينيم که در میان مدعیان همکلاسشان حرف هايي براي گفتن دارند. اتومبيل هايي چون تويوتا RAV4 كه اعتبار كمپاني تويوتا را به يدك مي‌كشد و يا كولئوسي كه حاصل كار مشترك رنو ونيسان است. با چنين ذهنيتي به سراغ اين دو کراس اوور مطرح بازار کشور می رویم تا در مقام مقایسه هردو خودرو را به زیر بوته آزمایش ببریم:

05i3l1upj6znkxzqjaba.jpg

اما قبل از پرداختن به اصل کلی آزمايش با این سوال مواجه هستيم که آیا کراس اوورها به جز ارتفاع بیشترشان از سطح زمین وجه اشتراک دیگری هم با خودروهای شاسی بلند دارند یا خیر؟! در واقع اين خودروها با ورود مزدا MPV به بازار در سال 1989در کانون توجه خودروسازان قرار گرفتند. كراس اوورها برخلاف ديگر شاسی بلندها از شاسی مستقلی برخوردار نیستند و بر روی پلتفرم (شاسی) خودروهای سدان ساخته می شوند. این تکنولوژی موجب شده تا آنها برخلاف شاسي بلندهايي که سواری خشک و کوبنده ای در شهر نشان می دهند، اتومبيل هایی باشند با ظاهر و ارتفاع یک خودروی قدبلند اما سواری یک سدان که امروزه در دنیای خودروسازی آنها را با نام کراس اوور یا CUV می شناسیم. دقت داشته باشيم كه کراس اوورها از زیربندی مناسبی جهت گشت وگذار در شرایط خارج جاده ای برخوردار نیستند و درواقع براي افرادي طراحي شده اند كه بيشتربه دنبال لذت بردن از قدوقواره بلند خودروي خود هستند تا عملكرد خارج از جاده اي آنها. با اين توصيف اين خودروها برخلاف SUVها که اكثرا به صورت دیفرانسیل عقب ساخته می شوند، از سیستم محور جلويي بهره می برندكه معمولا قابليت تغییر به 4 چرخ را دارند. از انواع آنها هم مي توان به لکسس RX350 بر روی پلت فرم کمری، نیسان مورانو بر روی پلت فرم آلتیما و میتسوبیشی اوتلندر كه بر روی پلتفرم لنسر ساخته شده اند، اشاره کرد.

اما در بررسي ابتدايي دو خودروي موردنظر به يك نكته ديگر هم بايد توجه داشت و آن اين است كه کولئوس اولین تجربه رنو در ساخت خودروهای کراس اوور است و RAV4 حاصل تجربه طولاني تويوتا در ساخت خودروهاي شاسي بلند چند منظوره. البته اين نكته نبايد موجب نگراني مالكان كولئوس شود چراكه اگر رنو تجربه طولاني در ساخت SUVها و كراس اوورها ندارد در عضو برای ساخت از دانش و تجهیزات شریک تجاری اش نيسان بهره برده و با استفاده از تجربه اين كمپاني در ساخت نيسان قشقايي و بهره گيري از پلتفرم اين خودرو، اتومبيلي خلق كرده كه نسبتا بي نقص است.

2ynuch968nv60t0qz0sv.jpg

درآن سوی میدان نيز تویوتا برای نسل چهارم راو4 از پلت فرم MC خود مایه گذاشته است تا نواقص نسل قبلي را برطرف كند. َ RAV4 یکی از اولین محصولاتي است که بر اساس خط مشی جدید شرکت تویوتا طراحی شده است و خطوط تیز، هیجان انگیز و تا حدودی اغراق آمیز آن نسبت به طرح های ساده وبی آلایش این برند در گذشته به خوبي نقش آفرینی می‌کنند. در آن طرف کولئوس نيز اگرچه همچنان به طرح های ساده و ماندگار پایبند است و حتي شايد در نگاه اول از سوی مخاطبین بی هیجان جلوه کند اما اتومبيلي است كه از زبان کوتاهی در بخش فضای بار هم دیده می شود که موجب شده کولئوس با فضای 466 لیتری نسبت به فضای 506 لیتری RAV4 در زمره خودروهای نامناسب جهت سفرهای طولانی قرار گیرد. کولئوس حاضر در تست از نمونه های وارداتی شرکت پارس خودرو انتخاب شد که به صلاح دید! این شرکت مانیتور و دوربین دنده عقب آن حذف شده و برای پرکردن جای خالی، كنترلر مربوط به سیستم صوتی و یک جالیوانی تعبیه شده است كه البته در ازای دریافت دومیلیون تومان ناقابل مازاد قیمت خودرو، تجهیزات استاندارد این خودرو دوباره به مالک باز گردانده می شود.

اما نماینده ژاپنی حاضر در آزمايش فضای مناسبتری جهت رفاه حال سرنشینان خاص طراحي رنو بهره میبرد. درواقع خطوط سیال و پف کرده در پیکره این خودرو خطوطی است که دیگر در دپارتمان طراحی سایر برندها ديده نمي شود. با اين توصيف و در يك جمله ميتوان گفت كه هر اندازه کولئوس متین و باوقار است، RAV4 به همان اندازه خشن و گستاخ است! این اصل به طرز استادان های در داخل کابین دو خودرو هم رعایت شده است. در داخل كابين RAV4 از طراحی مناسبی از لحاظ آرگونومی بهره میبرد اما کیفیت ساخت آن در شان برندی چون تویوتا نیست و اين در شرايطي است كه اگر تودوزي داخل از نوع مارون (چرم مایل به قرمز) نباشد، وضع اسفناکتر هم می شود.

cimlidaija74heqwdova.jpg

تا به اینجای کار در بخش طراحي و كيفيت کابین، کولئوس برنده به نظر می رسد اما وقتی قرار باشد كه سرنشین عقب آن باشید قضيه كمي متفاوت ميشود و علي رغم بهره بردن از بلندترین فاصله محوری در بین هم کلاسانش از جمله خود RAV4، میزبان چندان خوبي برای مهمانان خود نیست. این خود تدارک دیده است تا برخلاف کولئوس مسافران این خودرو خیلی زود دچار درد و خستگی در ناحیه کمر و پا نشوند ضمن اينكه سهولت پیاده و سوار شدن از این خودرو به جهت طراحي آرگونوميك یکی از امتیازات مثبت آن نسبت به کولئوس به حساب می آید. داشبورد کولئوس شلوغتر از RAV4 ترسیم شده است و رعایت علم آرگونومی و دسترسی به ادوات در آن دقیق تر ارزیابی می شود. با اين حساب فضاي بيشتر در داخل كابين RAV4 و طراحی آرگونوميك داشبورد آنرا بايد جزو مزيت هاي آن و كيفيت پايين تر را از جمله ضعف هاي آن نسبت به كولئوس دانست. اگر با نشان رنو آشنایی چندانی نداشته باشید، به سبب ظاهر قدرتمند و رینگ های عریض 18 اینچی تویوتا، تصور می‌کنید که کولئوس یارای رقابت با RAV4 را نداشته باشد، اما بهتر است قضاوتتان را موکول به پایان این آزمایش نمایید. تویوتا برای به خاک رساندن پشت حریف فرانسوی اش نماینده خود را به همان موتور 2.5 لیتری کمری مجهز کرده است.

a8yg8y1a2b0w85l0jmk.jpg

این پیشرانه با خروجی 177 اسب بخاریش در کنار جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک با دوحالت (اکو و اسپرت) از نظر دستيابي به سرعت بيشتر در هر شرایطی از کولئوس با 171 اسب قدرت پیش است. تفاوت قدرت و گشتاور (226 در مقابل 233 نيوتن متر) اگرچه از لحاظ عددي خيلي زياد نيست اما تويوتا با توجه به وزن كمتر به خوبي از خجالت كولئوس درمي آيد. اما اين همه ماجرا نيست چرا كه در مبحث ایمنی و قدرت بازدارندگي اين كولئوس است كه برتری خود را به RAV4 ثابت می‌کند. اين خودرو در آزمون ترمزگیری از صد به صفر با ثبت زمان 2.8 ثانیه ثابت کرد كه ترمزهای حساس تری از تويوتا دارد. وقتی هم كه هر دو کراس اوور به روي باسكول وزن‌کشی می روند، رنو سنگین تر نشان میدهد. این نقیصه نه تنها موجب کندی این خودرو در قیاس با RAV4 شده است بلكه موجب شده تا عليرغم قدرت كمتر پیشرانه، در مصرف ترکیبی سوخت حدود یک لیتر بیشتر از تویوتا طلب سوخت کند. به محض ورود به مسیرهای شهری که مملو از موانع طبیعی و غیرطبیعی است با این سوال مواجه می شوید که مهندسان تویوتا در هنگام ساخت RAV4 به چه موضوعی می اندیشیده اند؟ به‌کارگرفتن سیستم جناغی دوبل آن هم بر روی یک خودروی شهری موجب شده تا سواری این کراس اوور به شدت خشک و آزاردهنده جلوه کند و در مقابل کولئوس با توجه به فاصله ی محوری بلندتر و استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب سواری نرم و راحتی تري را ارائه میدهد. فرانسوي ها همچنين سعی داشته اند از مهندسی و تکنولوژی مورد استفاده خود در دنیای فرمول‌یک بهره کافی برده ودر كنار سواری نرم و خوب این کراس اوور، هندلینگ مثال زدنی هم براي آن رقم بزنند. به سمت یکی از مسیرهای پرتراکم شهر میرویم تا کنترل ابعاد و نحوه پارک دو خودرو را نیز بسنجیم.

s0iva0ljpvh2tarjda.jpg

در ابتدا این گونه تصور میشد که کولئوس در نبود دوربین دنده عقب و عرض بیشتر بازنده این رقابت باشد اما برخلاف انتظار با بهره گيري از سیستم هشدار نقاط کور جانبی و سنسورهای جلو به انضمام فرمان برقی خیالتان از کنترل ابعاد خودرو آسوده می شود. مضاف بر این‌که با وجود برقی بودن سیستم فرمان دو خودرو عملکرد فرمان کولئوس بهتر ارزیابی مي شود و نصب دوربین دنده عقب توسط مالک نيز نقاط كور را از بين ميبرد. در پایان باید اذعان کرد انتخاب خودروی برتر از بین این دو کراس اوور با وجود خصوصيات مطرح شده کار چندان راحتي به نظر نمی رسد. اگر تویوتا علاوه بر ظاهر اسپرت خود داراي عملکرد مطلوب پیشرانه و جعبه دنده، قفل دیفرانسیل، کنترل حرکت در سراشیبی، دو رفتار مختلف از رانندگی (اکو و اسپرت)، کروز کنترل، ارتباط از طريق بلوتوث، صندلی های چرم و بسیاری امکانات ریز و درشت دیگر است در مقابل كولئوس ازكيفيت بهتر متريال، ایمنی بالا ، سواری راحت تر، امکانات به نسبت بیشتر و قيمتي ارزانتر برخوردار است كه آنرا تبديل به رقيب خوبي براي راو4 ميكند. به اعتقاد نگارنده ضعف های کیفیتی ادوات داخلی، سواری خشک و البته اضافه قیمت 37 میلیون تومانی راو 4نقاط ضعفي است كه نمي توان از آن چشم پوشيد. البته فراموش نكنيد كه در بازار منحصرپسند داخلي RAV4 با تكيه بر شهرت و اعتبار كمپاني از فروش بسيار بهتري بويژه در نمونه هاي دست دوم خود برخوردار است.

توجه شما را به جدول مشخصات فنی دو خودرو جلب می‌کنیم :


wqxa8o903j7rvjbebgx2.jpg

* نشریه سرعت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها