طبق گزارش رسانه اقتصادی اسرائیل، با وجود پایان درگیریهای غزه، جریان تجارت دریایی این رژیم همچنان با محدودیتهای جدی روبروست و کنترل استراتژیک یمن بر مسیرهای حیاتی ادامه دارد.
به رغم توقف جنگ در غزه و برقراری آرامش نسبی در جبههها، اقتصاد اسرائیل هنوز تحت فشار پیامدهای جنگ است. بندر ایلات، تنها بندر جنوبی این رژیم در کرانه دریای سرخ کماکان در شرایط بحرانی و نزدیک به تعطیلی کامل قرار دارد.
بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی اسرائیلی کالکالیست، فعالیتهای تجاری بندر از نوامبر ۲۰۲۳ تقریباً متوقف شده و تنها خدمات نظامی ناوگان دریایی رژیم ادامه دارد.
به نوشته این روزنامه اقتصادی، شرکت «فافو» که مدیریت بندر ایلات را بر عهده دارد، علیرغم دریافت ۱۵ میلیون شِکِل (حدود ۴.۶ میلیون دلار) کمک دولتی و حمایت اتحادیه کارگران، نتوانسته بندر را از رکود خارج کند.
این روزنامه افزود: حتی پس از آتشبس و توافق برای آزادی گروگانهای اسرائیلی، چشماندازی برای بازگشت تجارت و حملونقل دریایی از طریق ایلات وجود ندارد.
کالکاالیست افزود، علت اصلی تداوم بحران در قطب تجارت دریایی اسرائیل، ادامه تهدید نیروهای مسلح یمن و کنترل آنها بر تنگه استراتژیک بابالمندب است.
حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی علیه کشتیهای مرتبط با اسرائیل طی دو سال گذشته، باعث شده شرکتهای بزرگ حملونقل جهانی مسیر ایلات را کنار بگذارند.
کالکالیست تأکید میکند: «حتی اگر حملات متوقف شود، حضور نیروهای یمنی در بابالمندب همچنان مانع عبور کشتیهای تجاری خواهد بود. بندر ایلات عملاً در محاصره اقتصادی قرار دارد و اسرائیل بهای بیتوجهی به امنیت مسیرهای دریایی را میپردازد.»
این رسانه اذعان میکند که اسرائیل طی دو سال گذشته نتوانسته هیچ اقدام مؤثری برای تضمین آزادی کشتیرانی یا مقابله با تهدیدهای یمنی انجام دهد.
به نوشته کالکالیست، نیروهای یمنی طرفی در توافق آتشبس غزه نبودند و از این رو هیچ بندی برای عقبنشینی یا تعهد به رفع تهدید دریایی در توافق گنجانده نشده است.
کالکالیست مینویسد: «حضور یمنیها در بابالمندب دستاوردی راهبردی است که بهسادگی از آن چشمپوشی نخواهند کرد؛ بهویژه که اسرائیل درگیر بحرانهای داخلی و جنگهای همزمان است.»
بحران بندر ایلات و تهدید اقتصاد اسرائیل
ایلات زمانی یکی از سودآورترین مراکز تخلیه خودرو در اسرائیل بود و سالانه صدها هزار خودرو از طریق آن وارد میشد، اما اکنون فعالیتها متوقف و دهها هزار تن کالا در مسیرهای جایگزین معطل مانده است. کارشناسان هشدار میدهند که ادامه این وضعیت میتواند باعث از دست رفتن هزاران شغل و سقوط تجارت دریایی در جنوب اسرائیل شود.
بر اساس این گزارش اگرچه مقامات اسرائیلی تلاش دارند افکار عمومی را به پایان جنگ غزه و بازسازی آن جلب کنند، واقعیت نشان میدهد که جنگ دریایی پنهان در دریای سرخ چالش بزرگتری برای اقتصاد این رژیم است.
کنترل نیروهای یمنی بر گذرگاه استراتژیک بابالمندب نه تنها موازنه قدرت منطقهای را تغییر داده، بلکه بندر ایلات زمانی نماد پیوند اسرائیل با تجارت آسیایی را به نقطهای خاموش و پرهزینه در نقشه اقتصادی این رژیم تبدیل کرده است./ فارس