در چند سال اخیر عربستان با سرمایهگذاریهای چندمیلیارددلاری مسیر پرشتابی را در صنعت بازیهای ویدئویی طی کرده و به یکی از بازیگران اصلی جهانی در این عرصه تبدیل شده است.
هدف اصلی ترکیب صنعت بازی با توسعه ورزشهای الکترونیک، گردشگری و سرگرمی برای ایجاد یک اکوسیستم جذاب داخلی و بینالمللی است.
عربستان با برگزاری جام جهانی ورزشهای الکترونیک در ریاض، ایجاد مراکز تخصصی بازی در پروژه Qiddiya و آموزش توسعهدهندگان داخلی به دنبال ایجاد جایگاهی شبیه دیزنی اما در حوزه بازیهای ویدئویی است.
اما این حرکت بیش از آنکه صرفا اقتصادی باشد وجوه سیاسی نیز دارد. مالکیت الکترونیک آرتز در آمریکای دموکراتیک بدون روابط سیاسی ممکن نبود؛ جارد کوشنر با شبکهسازی و نفوذ خود در دولت ترامپ روند تصویب و انجام معامله را تسهیل کرد.
این موضوع نگرانیهایی درباره تاثیر سرمایه سعودی بر محتوای بازیها و جهتگیری فرهنگی آنها ایجاد کرده است، همانطور که حضور شخصیتهایی مانند کریستیانو رونالدو در بازی Fatal Fury میتواند نمونهای از این تاثیر باشد.
در نهایت عربستان تلاش میکند با ترکیب سرمایهگذاری اقتصادی، توسعه ورزشهای الکترونیک و ترویج فرهنگ عربی اقتصاد نفتی خود را متنوع کند و تصویر جهانی کشور را بهبود بخشد./ دنیای اقتصاد