قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، امروز یکشنبه 13 مهر 1404، با حضور ویدیو کنفرانسی مسعود پزشکیان رئیسجمهور، به بهرهبرداری رسید؛ این قطعه ۱۲.۵ کیلومتری که با اعتباری افزون بر ۲۲ هزار میلیارد ریال احداث شده، حلقه گمشده کریدور ترانزیتی مرکز به جنوب کشور است.
در آیین افتتاح این پروژه، حسینعلی امیری استاندار فارس، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و جمعی از مدیران ملی و استانی حضور داشتند.
این قطعه، سهراهی تنگ خیاره را به سهراهی قلات متصل میکند و علاوه بر رفع محدودیت عرض مسیر در تنگ خیاره، دسترسی به جاده سپیدان و بزرگراه شیراز-یاسوج را تسهیل میکند.
آزادراه شیراز-اصفهان که در ۶ قطعه و به طول ۲۱۲ کیلومتر در مهر ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید، با اضافه شدن قطعه هفتم، مسافت سفر بین شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر را حداقل ۲ ساعت کاهش داده است.
این امر سالانه موجب صرفهجویی بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت میشود و علاوه بر کاهش چشمگیر حوادث رانندگی، نقش مهمی در تسهیل ترانزیت کالا از بنادر جنوبی به مرکز و شمال کشور ایفا میکند.
طرح اولیه این آزادراه شامل ۶ قطعه بود، اما دولت با هدف ساماندهی ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل استان فارس، قطعه هفتم را نیز به پروژه افزود؛ این قطعه به صورت ۶ خطه (سه خط رفت و سه خط برگشت) طراحی شده و شامل تبادلات غیرهمسطح با جاده سپیدان و بزرگراه یاسوج است.
با افتتاح این قطعه، درد دیرینه مردم فارس که ۱۴ سال در انتظار تکمیل این مسیر بودند، پایان یافت؛ این پروژه نماد عزم ملی و مدیریت جهادی در توسعه زیرساختهای کشور است و ثمرات آن برای نسلهای آینده استان فارس و کل کشور باقی خواهد ماند.