کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

اسنپ بیمهاسنپ بیمه

کاهو و خیار نجومی شدند


کد خبر : ۱۳۷۴۰۱سه شنبه، ۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۷:۱۸۱۲۷۱ بازدید

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان با اشاره به نوسانات طبیعی بازار میوه و سبزیجات گفت:
کاهو و خیار نجومی شدندکاهو و خیار نجومی شدند

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان با اشاره به نوسانات طبیعی بازار میوه و سبزیجات گفت: افزایش قیمت‌هایی مانند خیار تنها به شرایط کاشت و برداشت مربوط نمی‌شود، بلکه صادرات نیز در گرانی‌های اخیر نقش مهمی داشته و بر قیمت داخلی تأثیر گذاشته است.

ایسنا نوشت: این روزها میوه نیز جزو کالاهایی شده که نه بر اساس عرضه و تقاضا یا تغییر فصل بلکه بر اساس تورمی که در اقتصاد وجود دارد دچار تغییر نرخ می‌شود و چندان نمی‌توان با الگوی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی کرد که کالایی دچار کاهش یا افزایش قیمت خواهد شد و هر روز بیش از روز گذشته باید منتظر افزایش قیمت آن باشیم.  

براساس مشاهدات میدانی از بازار، عرضه خیار و کاهو به بازار نسبت به ماه گذشته افت ۵۰ درصدی داشته ؛ به طوری که این امر منجر به افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها شده است. به‌طور مثال قیمت هر کیلو خیار در میدان مرکزی تره‌بار بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است، البته این مساله برای کاهو هم صدق می‌کند و عرضه آن را نیز به یک‌سوم کاهش داده است؛ به طوری که قیمت آن در میدان مرکزی تره‌بار به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده ولی در خرده فروشی و سایت های فروش به ۱۳۵ هزار تومان هم می‌رسد.  

افزایش قیمت خیار درحالی رقم خورده است که قیمت عمده‌فروشی خیار گلخانه‌ای تا ماه پیش بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان در نوسان بود، اما اکنون در بازار میوه و تره بار به ۵۰ هزار تومان رسیده و در خرده ‌فروشی‌ها، این قیمت تا ۱۳۵ هزار تومان هم درنوسان است که این رقم در مقایسه با سال گذشته حدوداً ۲ تا ۳ برابر سال گذشته افزایش پیدا کرده است.  

قیمت کاهو نیز که تا ماه گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود اکنون به هر کیلو ۷۵ تا ۱۲۷ هزار تومان نیز رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت بسیار چشمگیری داشته است.  

در این میان الگوی خرید مردم نیز بسیار تغییر کرده است. به سراغ مردم رفتیم که همه می‌گفتند اگر در گذشته می‌توانستند یک کیسه میوه خریداری کنند امروز به چند عدد مصرف روزانه ختم می‌شود. روزی روزگاری میوه و سبزیجات جزو اقلامی بود که مصرف آن در سبد غذایی چندان فرهنگ‌سازی نشده بود؛ فراوانی و ارزانی بود اما امروز که نیاز آن، با گرانی گوشت و حبوبات بیش از گذشته احساس می‌شود میوه و سبزیجات نیز مسیر تبدیل شدن به کالای لوکس را طی می‌کنند.

میوه فروشان نیز ناراضی از شرایط موجود می‌گفتند، بازار میوه و سبزیجات دیگر همچون سابق گرم نیست. میزان ضایعات افزایش یافته و در برخی مواقع برای هدر نرفتن محصولات مجبور به فروش آن ها حتی زیر قیمت خرید هستیم که عملا سودی هم برای ما ندارد و به نوعی معامله دو سر باخت است چون مصرف‌کننده نیز کالای با کیفیتی خریداری نمی‌کند و صرفا چون قیمت پایین‌تری دارد و می‌خواهد از سفره‌اش حذف نشود میخرد و مصرف می‌کند.

اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه میوه‌فروشان - درباره دلیل این افزایش قیمت‌ها، با اشاره به تغییرات فصلی گفت: قیمت میوه در پاییز نسبت به بهار خیلی مناسب‌تر است، اما باید شرایط مساعد شود. در دوره‌ای نوبرانه داریم و بعد محصول به انبوه می‌رسد، که طبیعی است قیمت‌ها متعادل شود، اما متاسفانه امسال حتی در اوج تابستان هم این اتفاق نیفتاد.

او افزود: گرانی که الان اتفاق افتاده، به شکلی است که مردم دیگر نمی‌توانند به راحتی میوه بخرند و مجبورند فقط دو سه دانه تهیه کنند. در حالی که میوه باید ارزان باشد. مردم همیشه میوه را نسبت به سایر کالاها ارزان‌تر به دست می‌آوردند، اما بنا به تورم حاشیه‌ای، این تعادل به هم خورده است. این گرانی صرفاً مربوط به خود میوه نیست، بلکه ترکیبی از شرایط اقتصادی و تورم عمومی، گرانی کود، بذر، کارگر و... است که بر قیمت میوه هم اثر گذاشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها