کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

اسنپ بیمهاسنپ بیمه

معرفی مناسب‌ترین گزینه برای بازار خودرو ایران


کد خبر : ۱۳۷۳۲۹دوشنبه، ۷ مهر ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۰:۴۷۳۲۰۹ بازدید

امکان استفاده از برق و بنزین و بی‌نیازی به زیرساخت شارژ خودروهای برقی، خودروهای هیبرید را تبدیل به مناسب‌ترین گزینه برای بازار خودرو ...
معرفی مناسب‌ترین گزینه برای بازار خودرو ایرانمعرفی مناسب‌ترین گزینه برای بازار خودرو ایران

امکان استفاده از برق و بنزین و بی‌نیازی به زیرساخت شارژ خودروهای برقی، خودروهای هیبرید را تبدیل به مناسب‌ترین گزینه برای بازار خودرو ایران کرده و تلاش برای تولید این خودروها، تبدیل به یک ضرورت برای جبران جاماندگی صنعت خودرو ایران شده است.

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، دهه اخیر را باید دهه پوست‌اندازی و تغییر در صنعت خودرو جهان دانست. در این یک دهه، توسعه خودروهای برقی و استقبال از این خودروهای دوستدار محیط زیست موجب تغییر چهره جهانی صنعت خودرو و تغییر ریل در این صنعت شد تا جایی که اتحادیه اروپا دست به تصویب قوانینی برای حذف موتورهای درونسوز در سال‌های آینده و تعیین ضرب‌العجل‌هایی برای خودروسازان زد.

توسعه خودروهای برقی هر چند از سرزمین یانکی‌ها و شرکت تسلا آغاز و فراگیر شد اما تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری عظیم چین در حوزه خودروهای ev، این کشور را به پرچمدار و تولیدکننده بزرگ خودروهای برقی در جهان تبدیل کرد. توسعه خودروهای برقی در چین تا جایی پیش رفت که امروز هم بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو برقی از این کشور است و هم بزرگ‌ترین تامین کننده باتری خودروهای برقی.

به واقع در سال‌هایی که اروپا و آمریکا درگیر کار بر روی موتورهای درونسوز با حجم کمتر و خروجی بیشتر بودند، شرکت‌های چینی توانستند با تمرکز بر خودروهای تمام برقی، تبدیل به قطب اصلی خودروهای برقی در جهان شوند و آنچنان فاصله‌ای در این حوزه ایجاد کنند که به ادغان بسیاری از کارشناسان، به راحتی دست یافتنی نخواهد بود.

در همین سال‌ها که خودروسازان جهان در حال کار روی پروژه‌های بزرگ بودند، خودروسازی ایران نیز در حال تبدیل پیشرانه‌ خودروهای داخلی به نسخه‌های پلاس بود. فاصله تکنولوژی در صنعت خودروی ایران و جهان آنقدر زیاد شده است که حتی پرداختن به آن نیز خنده‌دار است اما هنوز هم می‌توانیم با تمرکز بر یک حوزه، تلاش برای کم کردن این فاصله معنادار را آغاز کنیم.

خودروهای هیبرید به دلایل مختلفی از جمله بی‌نیازی به زیرساخت شارژ و قابلیت استفاده از برق و بنزین در کنار مصرف سوخت پایین، از جمله حوزه‌هایی است که در صورت تمرکز و سرمایه‌گذاری می‌تواند فاصله ما با خودروسازان جهانی را اندکی کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری در حوزه خودروهای هیبرید دیگر نه یک راهکار بلکه ضرورتی برای خروج از وضعیت فعلی صنعت خودرو است.

در شرایطی که به عنوان صاحب یکی بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز در جهان شناخته می‌شویم اما ناترازی بسیاری در حوزه سوخت داریم و سالانه هزاران میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه سوخت می‌کنیم. خودروهای هیبرید در مقایسه با خودروهای بنزینی، ۲۵ تا ۳۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند و همین موضوع این خودروها را به گزینه مناسبی برای کشور تبدیل می‌کند.

استقبال از خودروهای هیبرید وارداتی نسبت به خودروهای برقی نیز نشان می‌دهد که بازار با مزایای این خوردوها به خوبی آشنا و از نقش آن در کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری آگاه است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر در پی تاثیرگذاری در این حوزه هستیم باید این کار را در ابعاد بسیار بزرگ انجام دهیم چون با وجود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو و موتور بنزینی، تعداد محدودی خودروی هیبریدی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد.

راهکار نیز ساده است؛ تولید خودروهای هیبرید در خودروسازان داخلی در کنار حمایت دولت از طرح‌های اسقاط خودروهای فرسوده. تنها در این صورت است که می‌توانیم امیدوار به رفع بخشی از مشکل ناترازی بنزین در کشور باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها