وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، پیشنویس استانداردهای ملی اجباری ایمنی دستگیرههای درب خودرو را منتشر کرد.
این استانداردهای جدید، که تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۵ برای دریافت بازخورد عمومی باز خواهند ماند، بر نگرانیهای ایمنی مرتبط با دستگیرههای الکترونیکی و پنهان تمرکز دارند و هدفشان تنظیم فناوریهای نوظهور در صنعت خودروسازی است. طبق سندی که منتشر شده است، این ابتکار عمل به دنبال ایجاد حداقلهای ایمنی برای دستگیرههای درب برقی پنهان است، در حالی که تولیدکنندگان را به بهبود طراحی و افزایش ایمنی کلی خودروها تشویق میکند.
بیشتر بخوانید: شوک چین به طراحی مدرن خودرو؛ دستگیرههای جمعشونده حذف میشود؟
الزامات کلیدی این پیشنویس شامل تجهیز هر درب خودرو (به استثنای درب صندوق عقب) به دستگیره خارجی با قابلیت آزادسازی مکانیکی، امکان باز شدن درهای جانبی بدون برخورد در حوادث مربوط به باتری بدون نیاز به ابزار ویژه و فراهم کردن فضای عملیاتی حداقل ۶۰ میلیمتر × ۲۰ میلیمتر × ۲۵ میلیمتر برای دستگیرههای خارجی میشود.
علاوه بر این، هر درب باید دستگیره داخلی با آزادسازی مکانیکی داشته باشد که بدون ابزار خارجی قابل استفاده باشد و در صورت نصب دستگیرههای داخلی برقی، نسخه پشتیبان مکانیکی نیز الزامی است. دستگیرههای داخلی نیز باید به راحتی قابل شناسایی، قابل مشاهده و در موقعیتهای مشخصی نسبت به صندلیها قرار گیرند، با فاصله حداکثر ۳۰۰ میلیمتر از لبههای درب.
در مصاحبهای با روزنامه CNAutoNews، رونگ هوی معاون مدیر موسسه تحقیقات استانداردسازی خودرو چین، توضیح داد که این استانداردها بر اساس تحقیقات گسترده بر روی بیش از ۲۰ شرکت و ۶۳ مدل خودرو تدوین شدهاند.
وی تأکید کرد که با پیشرفت برقی شدن خودروها، دستگیرههای درب برقی مخفی به طور گستردهای مورد استفاده قرار گرفتهاند و تنوع ساختاری آنها افزایش یافته است، بنابراین این استانداردها به فناوریهای جدید پاسخ میدهند و بر سه حوزه کلیدی تمرکز دارند: تنظیم انواع ساختاری، حفظ عملکرد رهاسازی در قطع برق، و استانداردسازی موقعیت دستگیرهها با علائم ایمنی واضح. MIIT همچنین تحقیقات جامعی بر روی پیکربندی دستگیره بیش از ۲۳۰ مدل خودرو انجام داده و آزمایشهای اعتبارسنجی روی بیش از ۲۰ مدل را با مشارکت متخصصان از بیش از ۱۰۰ تولیدکننده داخلی و بینالمللی، تأمینکنندگان قطعات و مؤسسات آزمایشی اجرا کرده است.
از نظر تاریخی، تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲ نخستین خودرویی بود که دستگیرههای الکترونیکی بازشونده را به صورت استاندارد معرفی کرد که به نمادی از نوآوری تکنولوژیکی تبدیل شد و توسط بسیاری از تولیدکنندگان تقلید شد.
با این حال، این طراحیها اکنون به دلیل مشکلات ایمنی مانند محبوس شدن سرنشینان در قطع برق، خرابی سیستم یا یخزدگی، مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
فرانتس فون هولژاوزن طراح ارشد تسلادر ماه گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال بازطراحی سیستم دستگیرههای درب است تا باز شدن مکانیکی در مواقع اضطراری را مستقیمتر و قابل اعتمادتر کند./ پرشین خودرو