پلاستار، خودروساز سوئدی در نمایشگاه خودروی مونیخ از لوکسترین مدل خود به نام «پلاستار 5» رونمایی کرد. پلاستار امیدوار است با این سدان الکتریکی خودروسازان آلمانی مانند پورشه را به چالش بکشد و جایگاه خود را به عنوان یک خودروساز لوکس اسپرت در بازار تثبیت کند.
پلاستار زیرمجموعه گروه خودروسازی چینی جیلی است و تا کنون از شاسیهای این شرکت برای تولید مدلهایش استفاده میکرد، اما برای مدل پلاستار ۵ یک شاسی کاملا اختصاصی طراحی کرده است. این شاسی از آلومینیوم بسیار مقاوم ساخته شده و قطعات آن بهجای جوش یا پرچ، با چسبهای صنعتی ویژه و در یک فرآیند حرارتی به هم متصل میشوند. این فناوری پیشرفته باعث کاهش چشمگیر وزن خودرو شده و در نتیجه شتابگیری ماشین بهتر، مصرف انرژیاش کمتر و فرمانپذیریاش دقیقتر است.
پلاستار ۵ دو موتور الکتریکی دارد. قویترین مدل این ماشین ۸۸۴ اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش ۳.۲ ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ تا ۵۶۵ کیلومتر حرکت میکند. قیمت پایه این مدل ۱۴۲ هزار و ۹۰۰ یورو (حدود ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ دلار) است.
یک مدل ضعیفتر از پلاستار ۵ هم به بازار عرضه شده که ۷۴۸ اسب بخار نیرو دارد و قیمت پایهاش ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو (حدود ۱۴۰ هزار دلار) است. حداکثر سرعت این مدل هم ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است، اما میتواند با هر بار شارژ تا ۶۷۰ کیلومتر حرکت کند.
پلاستار ۵ قرار است در کارخانه این شرکت در چین تولید شود، اما خریداران چینی اقبال چندانی به محصولات این شرکت ندارند و به همین دلیل پلاستار تصمیم گرفته سدان لوکس خود را در این بازار عرضه نکند. چین در حال حاضر دهمین بازار بزرگ پلاستار است و گزارش شده این شرکت ممکن است از این بازار خارج شود.
پلاستار به خاطر تولید ماشین در چین باید برای عرضه ماشین در آمریکا صد در صد تعرفه بپردازد که فروش آن را در این کشور هم غیرممکن کرده است.
برخلاف چین و آمریکا، فروش پلاستار در اروپا رو به افزایش است. فروش شرکت در هفت ماه اول سال ۲۰۲۵ هفتاد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. مایکل لوشلر، مدیرعامل پلاستار میگوید این شرکت برای خروج از بحران مالی همه تمرکزش را روی بازار اروپا خواهد گذاشت. در حال حاضر ۷۵ درصد از محصولات این شرکت در اروپا فروخته میشود.
مدیران شرکت میگویند انتظار ندارند پلاستار ۵ فروش بالایی داشته باشد، اما امیدوارند این مدل بتواند نام کارخانه را سر زبانها بیاندازد و توجه خریداران را به مدلهای دیگر پلاستار جلب کند.