مرکز اطلاعات مالی در گزارشی اعلام کرد: اهمیت پذیرش کنوانسیون CFT آنجاست که FATF از سال 1398 که اقدامات تقابلی علیه ایران را تعریف کرد، در بیانیههای خود مکرراً اعلام کرده است که در صورت عضویت ایران در کنوانسیونهای پالرمو و CFT، تعلیق اقدامات تقابلی و بازگشت ایران به لیست خاکستری و بهتبع آن عادی شدن رفتار سایر کشورها با ایران تا زمان اجرای کامل برنامه اقدام، قابل تصمیمگیری است.
دبیرخانه شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزارش تحلیلی با عنوان «دلایل لزوم تصویب کنوانسیون CFT با نگاه به مصالح و منافع ملی کشور» منتشر کرد.
حتی کره شمالی هم عضو CFT است
در این گزارش عنوان شده که به غیر از کشورهای ایران، چاد، سومالی، اریتره، بوروندی و تووالو، ۱۹۰ کشور دنیا که بخشی از آنها کشورهای همسو با ایران هستند؛ از جمله کرهشمالی، چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و ویتنام با مواضع مستقل در برابر آمریکا که بعضاً تحت تحریمهای شدید و محدودیتهای فراتر از ایران قرار دارند و یا کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، سودان و سودانجنوبی که درگیر با مسأله تروریسم هستند حتی کشورهای میزبان گروههای مقاومت نظیر لبنان، عراق، یمن و سوریه، کنوانسیون CFT را بهعنوان سند سازمان ملل متحد پذیرفته و به آن ملحق شدهاند.
مرتبط کردن عضویت در CFT با مکانیسم ماشه، بحثی انحرافی است
قیاس این سند با برجام که یک توافقنامه سیاسی بین چند کشور محدود است و یا ارتباط دادن آن به تحریمهای سازمان ملل مرتبط با مکانیسم ماشه، بحثی انحرافی است که کشور را به سمت استثنا شدن و انگشتنما شدن در حوزه مبارزه با تأمین مالی تروریسم سوق داده و عملاً اعتبار و شهرت یک کشور اسلامی را که امروز برچسب بهناحق «کشور پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم» دارد، مخدوش کرده است.
CFT تقریباً هیچ تعهدی مازاد بر قطعنامههای الزامآور شورای امنیت سازمان ملل متحد نظیر قطعنامه ۱۳۷۳ ندارد و ایران در اجرای تعهدات مرتبط با این قطعنامههای الزامآور، فعال و سالانه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش میدهد. این موضوع مؤید این واقعیت است که عضویت یا عدم عضویت ایران در CFT، عملاً تفاوتی در خصوص نگرانیهای مخالفان عضویت ایران در کنوانسیون مذکور ایجاد نمیکند. چراکه قطعنامههای الزامآور شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال فشارهای احتمالی نظام سلطه به ایران کفایت میکند. در حالیکه عضویت ایران در CFT این فرصت را به ما میدهد که کشورهای میزبان گروههای تروریستی فعال علیه کشورمان را پاسخگو نماییم. چراکه تمام مطالبات ما صرفاً در مواجهه با آمریکا و رژیم صهیونیستی خلاصه نمیشود.
الحاق به CFT ایران را از اتهام «عدم همکاری» در شورای امنیت مبرا میکند
قطعنامههای ۱۳۷۳ و ۲۴۶۲ شورای امنیت صراحتاً از کشورهای جهان میخواهند CFT را اجرا کنند. الحاق به این کنوانسیون باعث میشود تا ایران از اتهام «عدم همکاری» در شورای امنیت مبرا شود و این پیام را به جامعه جهانی مخابره میکند که ایران در مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصمم و آماده همکاری با جامعه بینالمللی است. اصولاً نظام سلطه نمیتواند در قالب این کنوانسیون کشورها را مجبور نماید که اشخاص مد نظرش را بهعنوان تروریست بشناسند.
آنچه ایران در قالب کنوانسیون CFT متعهد میشود، در قوانین و مقررات داخلی نیز بهطور کامل پوشش داده شده است. بهعبارتدیگر، آنچه قرار است بعد از عضویت در کنوانسیون CFT در داخل کشور انجام دهیم، بهنوعی و قبل از عضویت در حال انجام آن هستیم و تمامی مواد کنوانسیون CFT را در قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، قانون مجازات اسلامی و... پیشبینی کردهایم. بهصراحت میتوان ادعا کرد که قوانین و مقررات داخلی علاوه بر اینکه بهطور کامل با مواد کنوانسیون CFT همپوشانی دارد، در برخی موارد بسیار سختگیرانهتر و کاملتر از کنوانسیون CFT تدوین و در حال اجراست و عملاً عدم عضویت ایران در کنوانسیون مذکور علاوه بر مباحث مطرح شده فوق که از تعهدات بینالمللی کشور نمیکاهد، در تعهدات مرتبط با قوانین داخلی نیز تغییری ایجاد نمیکند و صرفاً تداوم عدم عضویت ایران در کنوانسیون CFT، کاهش روزافزون اعتبار و شهرت ریسک و فضاسازی و شبکهسازیهای دشمنان کشور علیه ایران را به همراه داشته و خواهد داشت.
بازگشت ایران به لیست خاکستری
قابل تصمیمگیری است
اهمیت پذیرش کنوانسیون CFT آنجاست که FATF از سال ۱۳۹۸ که اقدامات تقابلی علیه ایران را تعریف کرد، در بیانیههای خود مکرراً اعلام کرده است که در صورت عضویت ایران در کنوانسیونهای پالرمو و CFT، تعلیق اقدامات تقابلی و بازگشت ایران به لیست خاکستری و بهتبع آن عادی شدن رفتار سایر کشورها با ایران تا زمان اجرای کامل برنامه اقدام، قابل تصمیمگیری است.
با تصویب این کنوانسیون یکی از مهمترین بهانهها از FATF و کشورهای همسو و عضو این نهاد در مسیر عادیسازی پرونده کشور و خروج از لیست سیاه گرفته میشود و عملاً فرآیند شبکهسازی و اجماعسازی بین کشورهای دوست و همسو در جهت عادیسازی پرونده کشور با FATF تسهیل و تسریع میشود. چراکه پذیرش کنوانسیون CFT مطالبه کشورهای همسو با ما نیز بوده و هست.