نمونه اول دامپتراک برقی ایرانی با قابلیت حمل 150 تن بار ساخته شد. نخستین نمونه (پروتوتایپ) دامپتراک ۱۵۰ تنی با رانش تمامبرقی برای اولین بار در ایران، به طور کامل بومیسازی و ساخته شد.
این دستاورد که حاصل دو سال تلاش و همکاری مستمر یک تیم متخصص و جوان ایرانی است، کشور را در زمره محدود کشورهای دارنده فناوری ساخت کامیونهای معدنی غولپیکر قرار داده است.
مغز متفکر ایرانی؛ پیچیدهترین بخش فنی بومی شد
مهمترین و پیچیدهترین بخش این غول معدنی، «سیستم کنترل مرکزی» آن است که به عنوان مغز متفکر دامپتراک عمل میکند.
این سامانه پیشرفته، مسئولیت هماهنگی بین برق تولیدی ژنراتور و فرامین اپراتور را بر عهده دارد و توان الکتریکی را از طریق کابلها به موتورهای درون چرخها (ترکشن موتور) هدایت میکند.
این بخش حیاتی، به طور کامل در داخل کشور توسعه یافته است.
علاوه بر این، بخشهای دیگری مانند شاسی، اتاق بار، کابین راننده و بخشی از سیستم هیدرولیک نیز با تکیه بر توان داخلی طراحی و ساخته شدهاند.
گام بعدی: صنعتیسازی و حضور در معادن کشور
با موفقیت در فاز طراحی و ساخت نمونه اولیه، نگاه متخصصان این پروژه به سوی «تستهای کارگاهی» و سپس «صنعتیسازی» محصول برای تولید انبوه و حضور مؤثر در معادن کشور است.