کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

بررسی میتسوبیشی اکلیپس‌کراس در ایران


کد خبر : ۱۳۵۷۶۳دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۵:۲۴۳۲۷۱ بازدید

میتسوبیشی اکلیپس‌کراس جدیدترین خودرو وارداتی ژاپنی بازار خودرو ایران است که به تازگی در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شده است.
بررسی میتسوبیشی اکلیپس‌کراس در ایرانبررسی میتسوبیشی اکلیپس‌کراس در ایران

عصرخودرو: اکلیپس‌کراس در سبد محصولات میتسوبیشی بین ASX و Outlander قرار می گیرد و یک کراس اوور در کلاس کامپکت شهری است که هم اکنون تنها در سایت های تولیدی میتسوبیشی در ژاپن و برزیل به تولید می رسد و یک شرکت داخلی تنها نسخه ساخت ژاپن آن را برای واردات به ایران در نظر گرفته است.

اکلیپس کراس برای نخستین بار در سال 2018 میلادی به بازارهای جهانی میتسوبیشی معرفی شد و برای تطبیق با ذائقه روز مشتریان در بازارهای جهانی یک بار برای مدل 2022 فیس لیفت شده و با چهره جدید که شامل تغییرات قابل توجه در طراحی نمای عقب این خودرو است به بازار ایران نیز قدم می گذارد.

ایمن به سبک ژاپنی

اکلیپس کراس خودرو محبوبی در بازار ژاپن، امریکا، برزیل، استرالیا و کانادا است و بخش مهمی از این محبوبیت به واسطه اصالت ژاپنی، دوام و کیفیت و ایمنی خاص آن است. این کراس اوور با سیستم پیشرفته طراحی بدنه RISE که مخفف Reinforced Impact Safety Evolution است، با استفاده از طراحی خاص و مواد مقاوم، انرژی ناشی از تصادف را جذب و پراکنده می‌کند تا آسیب به سرنشینان به حداقل برسد. در ساختار RISE، بخش‌های جلو و عقب خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام تصادف، انرژی ضربه را جذب کنند. این مناطق به‌عنوان crumple zones  شناخته می‌شوند و با مچاله شدن، از انتقال نیروی مستقیم به کابین سرنشینان جلوگیری می‌کنند. ستون مرکزی بین درها و میله‌های محافظ در برابر ضربه جانبی (side-impact door beams) با استفاده از فولاد با استحکام بالا تقویت شده‌اند.

این طراحی به حفظ یکپارچگی کابین در تصادفات جانبی کمک می‌کند و از تغییر شکل بیش‌ازحد بدنه جلوگیری می‌کند. Mitsubishi Eclipse Cross  با بهره‌گیری از فناوری RISE توانسته است در تست‌های ایمنی عملکرد خوبی داشته باشد. برای مثال، این خودرو در سال 2017 در تست‌های Euro NCAP (اروپا) امتیاز 5 ستاره را کسب کرد و در تست‌های NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا) برای مدل 2022 نیز امتیاز کلی 5 ستاره دریافت کرده است. اکلیپس کراس همچنین به 7 کیسه هوا ( جلو، جانبی، پرده ای و زانویی) مجهز شده و از تکنولوژی های کمک راننده ADAS نظیر کروز کنترل تطبیقی ACC، سامانه پایدار فعال الکتریکی ASC، هشدار برخورد از جلو FCW، هشدار خروج از خط LDW، هشدار نقاط کور BSD و ... بهره می برد.

دست پُر در رقابت آپشن

در بازار خودرو ایران معمولا امکانات رفاهی چه برای سرنشینان و چه رانندگی در اولویت توجه و نیاز مشتریان قرار دارد. میتسوبیشی اکلیپس کراس هرچند خودرویی ساخت ژاپن است اما این موضوع مانع تکمیل فهرست امکانات رفاهی آن در مقابل رقبای غیرژاپنی نشده است. این خودرو در بخش امکانات رفاهی به سقف پانورامیک با سانروف دو تکه، پدل شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان، در برقی عقب، صندلی های چرم مجهز به گرم کن و تنظیم برقی 8 حالته برای هر دو صندلی جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی Mitsubishi با 6 بلندگو، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید Keyless، سنسر نور و باران، چراغ شوی جلو، نمایشگر لمسی، HeadUp Display و دوربین 360 درجه مجهز شده است. مزیت قابل توجه کیفیت ساخت ژاپن و ایمنی در سطح جهانی اکلیپس کراس که در سخت‌گیرانه ترین بازارهای جهانی مورد توجه مشتریان قرار گرفته با سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی این کراس اوور را به گزینه ای رقابتی برای بازار خودرو ایران بدل کرده است.

نسل جدید پیشرانه و گیربکس میتسوبیشی

در قلب اکلیپس کراس وارداتی به بازار خودرو ایران پیشرانه سری جدید 4B40 میتسوبیشی با حجم 1.5 لیتری توربو (TGDi) قرار گرفته که حداکثر توانش به 152 اسب بخار و حدااکثر گشتاورش به 250 نیوتون متر می رسد که از طریق گیربکس سری INVECS اختصاصی میتسوبیشی در نسل سوم و جدیدترین نسلش به محور جلو منتقل می شود و شتاب حدود 10 ثانیه ای را برای این کراس اوور با وزن حدود 1.5 تن رقم می زند و مصرف سوختش تنها 7.3 لیتر در صد کیلومتر است که در همراهی با مخزن سوخت 63 لیتری امکان پیمایش متوسط حدود 900 کیلومتر با باک پر را محیا می کند. گیربکس CVT سری INVECS میتسوبشی در نسل سوم به حداکثر هوشمندی در مقایسه با گیربکس های همرده رسیده و با رصد رفتار راننده از طریق پدال گاز سریعا حالت رانندگی را روی شرایط مد نظر رانند هبه صورت اسپرت یا اقتصادی تنظیم می کند و در هر شرایطی منطبق با نیاز راننده رفتار می کند. این گیربکس همچنین امکان تعویض دستی 8 سرعته از طریق اهرم تعویض دنده یا پدل شیفتر های پشت فرمان را نیز فراهم می کند.

آرامش سرنشینان و اطمینان راننده با تعلیق خاص

سیستم تعلیق میتسوبیشی اکلیپس کراس در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب مستقل مولتی لینک است لذا استقلال هر 4 چرخ در عملکرد تعلیق در کنار نصب Stabilizer Bar یا میل‌موجگیر این اطمینان را ایجاد می کند که همزمان با خودرویی نرم و ایمن در مانورها طرف خواهید بود که نسوانات کابین این کراس اوور با ارتفاع حدود 1.7 متر را به حداقل می رساند.

فضای ایده آل برای خانواده ها

اکلیپس کراس در سبد محصولات میتسوبیشی بالاتر از کراس اوور شهری ASX قرار میگیرد. این کراس اوور با طول 4545 میلیمتر برای آسایش سرنشینان فاصله بین دو محوری 2670 میلیمتر را در اختیار دارد که منجر به فضای پای بسیار ایده آل برای هر دو ردیف سرنشینان شده و فضای بار این کراس اوور را به بیش از 370 لیتر رسانده است.

تجربه رانندگی با اکلیپس کراس

اکلیپس کراس یک وامدار کلاسیک از حس رانندگی کراس اوور های ژاپنی است. حفظ سادگی در طراحی داخلی در کنار هویت های مطرح ظاهری میتسوبیشی بیانگر هویتی کلاسیک از این خودرو پیش از تجربه رانندگی است. بررسی 4 روزه این خودرو را با مسیرهای شهری آغاز کردیم؛ فضای داخل کابین هم برای سرنشینان جلو و هم عقب مناسب بود و فضای پا و سر به خوبی در سراسر کابین مهندسی شده است. ممکن است تعدد کلید ها برای کنترل تکنولوژی های کمرک راننده در سمت چپ فرمان و کلید هایی نظیر گرم کن صندلی های جلو در کنسول میانی آن هم برای خودرویی در سال 2025 کمی عجیب باشد اما این سنت عمده خودروهای ژاپنی است که مانند خودروهای چینی همه چیز را به داخل نمایشگر منتقل نکرده اند. نمایشگر نیز با حاشیه نسبتا زیاد هم کلید های جانبی لمسی دارد و هم خودش به صورت لمسی قابل کنترل است اما تنها عملکرد قابل توجه آن نمایش لحظه ای و متوسط مصرف سوخت است. صندلی ها نرم با روکش چرم با کیفیت هستند اما در مانورها در بر گیرندگی خیلی خوبی ندارند و تنظیمات 8 حالته هر دو صندلی جاو نیز در کنار آپشن گرم کن از مزیت های این صندلی ها به حساب می آید.

گیربکس CVT این خودرو هوشمندی قابل توجهی در نسل سوم دارد و بر اساس نوع رانندگی و نحوه رفتار راننده با پدال گاز نوع رانندگی اقتصادی یا اسپرت را به خوبی تشخیص می دهد و این موضوع از مزیت های مهم این خودرو به شمار می رود که آن را به نوعی از کلید انتخاب حالت رانندگی بی نیاز کرده و چنین آپشنی نیز ندارد. مصرف سوخت میانگین ما در طول آزمایش در هنگام استفاده از کروز کنترل حدود 7 تا 10 لیتر در صد کیلومتر متغیر بود اما در صورت رانندگی پرفشار این مصرف به صورت میانگین تا حدود 14 لیتر در صد کیلومتر نیز افزایش پیدا می کند. یکی از نقاط قوت این خودرو رانندگی با دور موتور پایین در سرعت های 70 تا 100 کیلومتر ( رو دور 1500) است که منجر به کاهش محسوس مصرف سوخت می شود و همچنین عایق بندی کابین آن نیز یکی دیگر از نقاط قوت محسوسش به شمار می رود. اکلیپس کراس در مانورها فراتر از یک کراس اوور عمل می کند به دلیل استقلال تعلیق در عقب و جلو عملکرد پایداری دارد اما در سرعت های بالای 120 کیلومتر بر ساعت این پایداری تا حدی به چالش کشیده می شود اما وجود میل موجگیر در این خودرو بازی های اتاق تا حد زیادی دفع می شود و حس پایداری بهتری منتقل می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها