خودرو کوچک و اقتصادی که در ذهن بسیاری از ایرانیان با خاطراتی خوش گره خورده، در اصل محصول شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه است. این خودرو با نام اصلی Citroën ۲CV از سال ۱۹۴۸ در فرانسه تولید شد و از دهه ۱۳۴۰ خورشیدی وارد خطوط مونتاژ شرکت سایپا در ایران شد.
ژیان با طراحی ساده، مصرف سوخت پایین و ساختار سبک، یکی از نخستین خودروهایی بود که در ایران به شکل گسترده تولید و عرضه شد. مدلهای مختلفی از این خودرو، از جمله ژیان معمولی، ژیان مهاری و ژیان پیکاپ، در بازار ایران موجود بود.
حالا شرکت سیتروئن در حال بررسی احیای مدل افسانهای ۲CV است؛ خودرویی که با بیش از سه دهه توقف تولید، همچنان بهعنوان نمادی از سادگی، قیمت پایین و طراحی مردمی در ذهن بسیاری از علاقهمندان صنعت خودرو باقی مانده است.
گزارش اختصاصی مجله Autocar نشان میدهد طراحی جانشینی برای این خودرو آغاز شده و اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد، اما گفته میشود که احتمال دارد این شرکت فرانسوی عرضه رسمی این مدل همزمان با هشتادمین سالگرد معرفی نسخه اصلی در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۲۸ انجام دهد. بازه قیمت پیشبینیشده برای این خودروی جدید بین ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو خواهد بود.
پیِر لُکرِک، طراح ارشد سیتروئن، بهتازگی در نمایشگاه خودرو بروکسل گفته «ما درِ طراحیهای نوستالژیک را نبستهایم. مهمتر از شکل، فلسفه پشت خودروها است.» این اظهارات بهروشنی نشان میدهد که سادگی، قیمت پایین و کارایی همچنان محور اصلی طراحی نسخه جدید ۲CV خواهد بود، مشابه فلسفه نسخه اصلی.
در حال حاضر، چندین طرح مفهومی و دیجیتال از نسخههای احتمالی ۲CV مدرن در فضای مجازی منتشر شده که نشان از محبوبیت بالای این خودرو دارد.
این طرحها اغلب با حفظ برخی ویژگیهای نوستالژیک همچون چراغهای گرد، سقف تاشو و فرم بدنه منحنی، به سراغ المانهای مدرن مانند چراغهای LED، صفحهنمایش لمسی، جایگزینی آینهها با دوربین و ارتفاع بیشتر بدنه برای همخوانی با سلیقه امروزی رفتهاند.
اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، احتمال دارد تا چند سال آینده شاهد رونمایی نسخهای تمامبرقی، اقتصادی و مردمی از ۲CV باشیم؛ خودرویی که گذشته را با آینده پیوند میزند.