کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار سکه در انتظار تازه‌واردها


کد خبر : ۱۳۴۹پنجشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷:۴۱۳۲۴۱ بازدید

برای دریافت دقیق واکنش‌های بازار به سکه‌های جدید بانک مرکزی باید تا ورود آنها به بازار صبر کرد.
بازار سکه در انتظار تازه‌واردهابازار سکه در انتظار تازه‌واردها

با این حال برخی از فعالان بازار نسبت به مشخصات جدید و به ویژه پلمب بودن و در عین حال بدون تاریخ بودن این سکه‌ها روی خوش نشان داده‌اند. این اتفاق که البته از سال‌های قبل مورد درخواست بازار بود، بالاخره پس از سال‌ها عملی می‌شود و به نظر می‌رسد بازار از اینکه مردم در مقابل یک دارایی امن با ویژگی‌های امنیتی قابل اعتماد و بالا قرار بگیرند و با خیال راحت‌تر خرید کنند، ناراضی نیست. به گفته برخی از فروشندگان سکه این کار درستی است و مردم به استقبال این اتفاق خواهند رفت؛ چرا که اعتماد به بسته‌های جدید می‌تواند رونق به خرید این سکه‌ها را افزایش دهد. فعالان بازار می‌گویند دست به دست شدن سکه‌های جدید بین مردم نیز تقریبا با نگرانی کمتری خواهد بود.

در تازه‌ترین تحولات مربوط به سکه طلا دو روز پیش رییس سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «در طراحی و ضرب همه سکه‌های گرمی، ربع، نیم و تمام بهار تغییراتی انجام گرفته و همچنین بسته‌بندی جدید برای آنها در نظر گرفته شده است.» به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی «ابعاد بسته‌بندی سکه‌های جدید 74 در 44 میلی‌متر در قطع کارت‌های بانکی و شفاف است و کلیه عملیات بسته‌بندی این سکه‌ها در داخل کشور انجام شده است و این سکه‌ها به زودی وارد بازار خواهد شد.» 
پیش از این مسوولان بانک مرکزی اول مهر‌ماه را زمان ورود سکه‌های جدید به بازار اعلام کرده بودند؛ اما این اقدام تا کنون به تعویق افتاده است. به هر حال قرار است در پی یک مراسم رونمایی، این سکه‌ها وارد بازار شوند. در این میان امکان تعدیل قیمت سکه‌های تمام بهار و نیم سکه موجود در مواجهه با سکه‌های جدید، کم ارزیابی شده است. با این حال احتمال می‌رود که قیمت ربع سکه با ورود سکه‌های جدید 60 تا 70 هزار تومان ریزش کند. این اتفاق البته برای سکه‌های «تمام بهار» اندک است؛ چراکه انتظار می‌رود عیار و وزن سکه‌های جدید نیز با سکه‌های موجود یکسان باشد. از این رو نرخ اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخلی تعیین کننده بهای واقعی سکه است. محاسبات نشان می‌دهد در بازار فعلی بهای ربع سکه تقریبا 60 هزار تومان حباب دارد. 

به هر حال مزیت مهم دیگر سکه‌های جدید «نداشتن تاریخ» است که مطلوبیت آن را برای بازار و سرمایه‌گذاران تا مدت‌ها حفظ خواهد کرد. با توجه به وجود آمدن تفاوت قیمت بین سکه‌های ضرب سال 86 به پایین، بانک مرکزی تصمیم گرفت که سال 86 را به عنوان یک سال ثابت در سکه‌ها حفظ کند. با این حال با ورود این سکه‌ها به بازار قطعا انتظارات تازه‌ای از معامله آنها پدید خواهد آمد که با توجه به اعلام وزن‌های این نوع سکه‌ها، باید منتظر برخی حساسیت‌های بازار نیز بود. تا آن زمان همچنان باید به مشخصات و ضرایب امنیتی و شمایل استاندارد آنها در «یک دست کردن» بازار و ازمیان برداشتن سکه‌های تقلبی با پلمب‌های گوناگون دلخوش بود. 

روز گذشته؛ اما بهای سکه به دو دلیل افت پیدا کرد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، تا 970 هزار تومان بر تابلوها کاهش داشت که افت 17 دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی و همچنین تقاضای پایین در بازار دلایل مهم این افت قیمت اعلام شده هستند. شاید خبر ورود سکه‌های جدید برخی خریداران را از خریدهای فعلی بازداشته است. در این صورت باید به تاثیر آنی این اتفاق نیز به‌عنوان عاملی مهم در کنترل قیمت توجه داشت. دیروز در بازار ارز نیز دلار آمریکا در سطح 3040 تومان معامله شد که ثبات بیشتری نسبت به روزهای اخیر داشته است. البته برخی فعالان بازار انتظار داشتند که مواضع تند برخی مخالفان و منتقدان دولت در چالش بر سر اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس موجب التهاب در بازار شود که این‌گونه نشد. 

 در بازارهای جهانی 

روز گذشته با توجه به برخی خوش‌بینی‌ها در خصوص اتمام چالش بین دولت اوباما و کنگره این کشور بر سر بحران بودجه و همچنین انتظار برای تصمیم تازه درخصوص کاهش حجم خرید اوراق قرضه در نشست این هفته کمیته بازار باز فدرال رزرو بهای هر اونس طلا قدری تعدیل شد. صندوق بین‌المللی پول هم نرخ‌های قبلی خود برای رشد اقتصادی در جهان طی سال‌جاری میلادی و سال آینده را تعدیل کرده است. تا غروب روز گذشته قرار بود که نشست ماهانه فدرال رزرو برگزار شود و نرخ بیکاری آمریکا برای ماه سپتامبر برای بررسی مسیر بهبود اقتصادی و احتمال کاهش حجم اوراق قرضه خریداری شده مورد واکاوی قرار گیرد. از آنجا که در ماه سپتامبر نگرانی از تعطیل شدن بخش‌هایی از دولت آمریکا امکان احصای آمار ماه سپتامبر را از دولت فدرال گرفته بود، از این رو دولت آمریکا مجبور است که آمار قبلی 3/7 درصدی بیکاری ماه اکتبر را ملاک عمل قرار دهد. در این شرایط نیز با توجه به مرخصی اجباري 700 هزار نفر از کارمندان دولت فدرال، به نظر نمی‌رسد که افت میزان خرید اوراق قرضه بتواند مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. در نشست دیشب این کمیته (به وقت ایران) قرار بر این بود متون نشست ماه سپتامبر با تاخیر 20 روزه مورد واکاوی دوباره قرار گیرد. 

 به هر روی این اتفاق در کنار بحران بودجه تقریبا عوامل اصلی افت و خیز بهای طلا هستند. دیروز همچنین طلا در مقایسه با چشم‌انداز بازارهای بورس در جهان مورد توجه نیز بوده است. بااین حال در صورتی که مصارف کالاهای پایه ازجمله نفت با کاهش احتمالی یا چشم‌انداز کاهش قیمت مواجه شوند، می‌توان به تعدیل قیمت طلا نیز خوش‌بین بود. البته همان طور که اشاره شد نباید از تبعات افت ارزش دلار هم در بحران اخیر غافل ماند. روز گذشته بهای طلا در بالاترین سطح به 1324 دلار در هر اونس رسید و در پایین‌ترین سطح تا 1302 دلار در هر اونس هم افت داشت. نوسان زیاد قیمت طلا در بازارهای جهانی درروز‌های اخیر پیامی از بی‌ثباتی‌های اقتصادی و نوعی سردرگمی به فعالان اقتصادی در آمریکا داده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها