عصرخودرو: لوکانو L8 دومین محصول مونتاژی این برند در بازار کشورمان است. کراساوور 5 نفره که قرار است به زودی به بازار بیاید و با رقبای هم رده خود نظیر تیگو 8 پرومکس و اکستریم TXL رقابت کند.
با نگاهی به طراحی L8 متوجه هدف طراح میشوید.
طراحی بیرونی، لوکس و باوقار
در نمای جلو از جلوپنجره بزرگ با خطوط عمودی استفاده شده که ناخودآگاه بیننده را یاد محصولات بامو خصوصا X7 میاندازد. سپر بزرگ با خطوط کرومی و چراغهایی که از سیستم تماما LED بهره میبرند، همگی دست به دست هم دادهاند تا چهرهای جسورانه در نمای جلو تقدیم بیننده شود. در نمای جانبی اولین چیزی که جلب توجه میکند، رینگهای 20 اینچی با طراحی زیبا و تراشخورده هستند که با ماهیت کلی خودرو تطابق دارند. طول خودرو 4.8 متر است که سبب شده فضای مناسبی در داخل کابین و صندوق در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. دستگیره درها به صورت مخفی شونده هستند و خداروشکر خبری از رکاب برقی در این خودرو نیست. از عقب که به خودرو نگاه میکنیم، چراغهای به هم پیوسته با گرافیک 3D و نوشته لوکانو به چشم میخورند. دو عدد فیک اگزوز با رنگ کرومی هم سعی دارند تا اندکی طراحی مینیمال سپر را اسپرت جلوه دهند. تنها نکته ضعف طراحی این قسمت، زه نقرهای مات است که در بین چراغها به کار رفته که ای کاش از رنگی مشابه با رنگ خودرو در آن استفاده میشد.
مشخصات فنی، همانند رقبا
لوکانو L8 همانند رقبا به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1998 سیسی مجهز شده که کمک توربوشارژ و فناوری پاشش سوخت مستقیم، حداکثر توان 245 اسببخار و بیشینه گشتاور 385 نیوتنمتر تولید میکند. دقیقا همین موتور در فونیکس تیگو 8 پرومکس هم نصب شده اما با تغییراتی در کالیبراسیون و سیستم مدیریت موتور، قدرتی کمتر در لوکانو L8 تحویل چرخها داده میشود. از طرفی بازه حداکثر گشتاور در این خودرو از دور 2000 الی 4000 دور در دقیقه در دسترس است که این مورد در اکثر خودروهای چینی دیده میشود که بیشتر برای کاهش استهلاک قطعات و ضریب ایمنی انجام میشود.
انتقال توان در کراساوور جدید لوکانو از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر برند گتراگ به هر چهارچرخ به صورت هوشمند انجام میشود. طبق ادعا شرکت، L8 در 9 ثانیه شتاب 0-100 را ثبت میکند که با توجه به وزن 1854 کیلوگرمی عدد مناسبی محسوب میشود.
سیستم تعلیق این کراساوور در محور جلو از نوع مستقل مک فرسون و در بخش عقب از نوع مستقل مولتیلینک است که هندلینگ مناسب و پایداری مثال زدنی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
طراحی داخلی و امکانات، پیشرفت قابل تحسین
با بازکردن در خودرو و نشستن داخل کابین، حس جدید و تا حدی متفاوتتر از سایر خودروهای چینی بازار را دریافت میکنید. حس پیشرفت همراه با کیفیت که مجموع اینها نشات گرفته از برنامهریزی درست در راستا ترقی است. بگذریم! مانیتور و کلاستر همانند اکثر خودروهای جدید طراحی به هم پیوسته دارند که اتفاقا از وضوح و کیفیت بالایی برخوردارند و امکاناتی نظیر : دوربین 540 درجه، قابلیت اتصال به تلفن همراه، دوربین ثبت وقایع و کنترل دستیارهای کمکی رانندگی را ارائه میکنند. داشبورد و رودریها از ترکیب چرم، جیرو طرح چوب مصنوعی بهره میبرند که حداقل در نگاه اول از حس باکیفیت بودن را به بیننده القا میکنند. از طرفی مونتاژ دقیق اجزای داخل کابین هم خود نویدبخش دقت بالای خط مونتاژ این برند در کشور است.
صندلیهای L8 علاوه بر ارگونومی و طراحی مناسب، به امکانات زیادی مجهز شدهاند. تنظیم برقی، حافظه صندلی راننده، ماساژور صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و گرمکن صندلیهای عقب تنها بخشی از امکانات صندلیهای این خودرو است. یکی از نکات مثبت صندلیها، وجود سیستم استراحتگاه پا (foot rest) است که هم برای راننده و هم برای سرنشین تعبیه شده است.
یکی از نوآوریهای جالب در این خودرو، حذف دستگیره درهای داخل کابین است که به جای آن از دکمه الکتریکی استفاده شده تا اندکی حس لوکس بودن به خودرو افزوده شود. البته شاید از خود بپرسید وقتی برق قطع شد چه کنیم؟ مهندسان برای این موضوع هم راهحلی در نظر گرفتهاند. یک اهرم مکانیکی در قسمت پایینی رودریها در نظر گرفته شده که میتوانید از آن استفاده کنید.
در ردیف عقب هم اوضاع خوب است. صندلیهای با گرمکن، قابلیت تنظیم فن سیستم تهویه و سقف پانورامیک که دید مناسبی از بیرون را میدهد. فاصله بین دو محور 2820 میلیمتر هم سبب شده تا فضا پا به اندازه کافی در اختیار سرنشینان باشد. یکی از ویژگیهای جالبی که تا پیش از این در کمتر خودرو چینی در بازار ایران دیده بودیم، پرده درهای جانبی عقب بود که میتواند برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از نفوذ آفتاب به داخل کابین بسیار تاثیرگذار باشد. L8 یک خودرو دو دیفرانسیل است با این حال تونل گاردانی که از وسط اتاق رد شده، ارتفاع بسیار کمی دارد و همین موضوع سبب میشود تا نفر وسط فضای پا مناسبی داشته باشد.
کراساوور تازه وارد بازار در بحث ایمنی به تجهیزات بسیاری مجهز شده است. 10 کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو، جانبی عقب، پردهای، زانویی راننده و مرکزی بین سرنشینان جلو) که در هنگام تصادفات میتواند به صورت کامل از سرنشینان محافظت کند. سیستمهای کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز کمکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی هم میتوانند در کنترل بهتر خودرو در شرایط مختلف رانندگی کمک کنند. دستیارهای کمکی رانندگی که این روزها در اکثر خودروهای بازار میبینیم، در L8 نقش ویژهای دارند چرا که 18 عدد از آنها در رانندگی نیمه خودکار شما را همراهی میکنند. از جمله این دستیارها میتوان به : رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، هشدار و حفظ حرکت بین خطوط، کروزکنترل تطبیقی، هشدار خروج از پارک، سیستم پایش وضعیت راننده و ترمز اضطراری اتوماتیک اشاره کرد.
کراساوور L8 در بحث رفاهی هم برای سرنشینان کم نگذاشته و در آن انبوهی از امکانات مشاهده میشود. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس با دریچه خنککننده، تنظیم ستون فرمان در 4 جهت، نورپردازی داخلی، هدآپ دیسپلی، کول باکس، 7 حالت رانندگی، سنسور نور و باران، مالتی مدیا لمسی 12.3 اینچی لمسی، 14 بلندگو sony، سقف و ستون جیر، تنظیم رایحه داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، در صندوق برقی و سنسور پارک جلو و عقب تنها بخشی از ویژگیهای L8 است.
تجربه رانندگی، پایدار و قدرتمند
با استارت زدن خودرو پیشرانه با صدای کمی استارت میخورد. به کمک اهرم تعویض دنده پشت فرمان که تماما کپی از مرسدس بنز است، شروع به حرکت میکنیم. تعویض دندهها به نرمی و بدون ضربه انجام میشود. L8 خودرو سبک وزنی نیست و 1854 کیلورم وزن دارد با این حال در هنگام شتابگیریها قسمت جلویی خودرو بلند شده که نشان از توان بالای سیستم مولدقدرت خودرو دارد اما همان نکته همیشگی که چینیها برای کنترل خرابیها و کم کردن استهلاک، دست به محدود زدن میزنند.همانطور که قبلتر اشاره شد، L8 به پیشرانه مشابه با تیگو 8 پرومکس مجهز شده است. با این حال حداکثر گشتاور از دور 2000 دوربردقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد که باعث شده اندکی تاخیر پدال گاز را حس کنید. البته نباید از تاثیر بنزین بی کیفیت کشورمان هم در خصوص شتابگیری این خودرو غافل ماند که میتواند سبب ناک زدن و کاهش عملکرد پیشرانه شود. یکی از نکات خوب این خودرو ترمزهای خوب آن است که به قولی خیلی بالا میگیرد و عملکرد مطمئنی را از خود در تستها نشان داد.
لوکانو L8 به سیستم تعلیق هوشمند از نوع CDC (Continuous Damping Control) مجهز شده است. این سیستم با کمک تعدادی سنسور، واحد کنترل و کمکهای قابل تنظیم، این قابلیت را در اختیار شما قرار میدهند تا نیروی میرایی هر چرخ بر اساس شرایط جاده تنظیم و عملکرد آن بهینهتر شود. استفاده از همین سیستم سبب شده تا هنگام مواجهه با پیچهای تند و موانع در جادهها، هندلینگ بسیار مناسب و چسبندگی مثالزدنی را از این خودرو شاهد باشیم.
ابعاد و اندازه، کراساوور بزرگ
لوکانو L8 در دسته کراساوورهای بزرگ بازار قرار میگیرد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب : 4820، 1930 و 1710 میلیمتر است. فاصله بین دو محور L8 2820 میلیمتر عنوان شده که میتواند بیانگر فضای بسیار مناسب در داخل کابین باشد. از آنجایی که با خودرویی 5 نفره مواجه هستیم، فضای صندوق بسیار بزرگی در انتظارمان هست. 738 لیتر حجم صندوق این خودرو است که میتواند جوابگو خانوادههای پرجمعیت باشد.