کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

قیف ترافیک در جاده‌های شمال


کد خبر : ۱۳۳۸۴۷یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۶:۴۲۶۶۵۹ بازدید

باز هم یک تعطیلی مناسبتی و باز هم بن‌بست ترافیکی در جاده‌های منتهی به مازندران. هر بار که تعطیلات شروع می‌شود آرامش از جاده‌های منتهی ...
قیف ترافیک در جاده‌های شمالقیف ترافیک در جاده‌های شمال

باز هم یک تعطیلی مناسبتی و باز هم بن‌بست ترافیکی در جاده‌های منتهی به مازندران. هر بار که تعطیلات شروع می‌شود آرامش از جاده‌های منتهی به این استان شمالی رخت بر‌می‌بندد و به جای آن صف‌های کیلومتری خودروها شکل می‌گیرد. اتفاقی تکراری که مسئولان مازندران اصلی‌ترین دلیل آن را توسعه نیافتن راه و جاده مطابق با جمعیت گردشگر و خودروها می‌دانند.

 موضوعی که «محسن محمدنژاد» مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مازندران به آن اشاره دارد و با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای استان جوابگوی حجم مسافران نیست به «ایران» گفت: «پیشینه ساخت محور کندوان تقریباً به ۱۰۰ سال پیش می‌رسد.»

وی ادامه داد: «از آن زمان تا کنون این جاده در حال سرویس دهی به مسافران است و در حالی که تعداد مسافران و حجم خودروهای ورودی هرساله زیاد شده اما ما همچنان با همان راه‌های قدیمی خدمات ارائه می‌دهیم که اصلاً جوابگوی تقاضای مسافران نیست.»

محمدنژاد با تأکید براینکه زیر‌ساخت‌های جدید در استان توسعه چندانی نداشته است، گفت: «از زمانی که بخشی از آزاد راه شمال درحوزه استان البرز در محور کندوان راه‌اندازی شده است، زمان سفر کوتاه شده اما به علت تکمیل نشدن طرح کماکان مسیر دراستان مازندران همان راه 2 خطه قدیمی است. دراین شرایط زمانی که خودروها از یک پهنه وسیع بزرگراهی وارد یک راه 2 خطی می‌شوند در اصطلاح «قیف» ایجاد شده و این موضوع سبب می‌شود ترافیک پس بزند و مسافران در ترافیک بمانند.»

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مازندران خاطر نشان کرد: «از سوی دیگر سرعت خودروها در آزاد راه حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است اما امکان رانندگی با این سرعت در محور‌های قدیمی با پیچ و خم‌های جاده چالوس وجود ندارد و این موضوع هم سبب انباشتگی خودروها و پس‌زدگی ترافیک دراستان مازندران می‌شود. در همین تعطیلات اخیر این موضوع باعث تصادف یک خودرو سواری و فوت 2 نفر از هموطنان عزیزمان شد.»

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دلیل ترافیک دائمی در تعطیلات عدم توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های شمالی است، گفت: «در محور هراز به خوبی این موضوع نمایان می‌شود. یعنی خودروها از محورهای چهارخطه واقع در تهران زمانی که به مازندران می‌رسند دوباره باید در مسیری دو خطه قرار بگیرند و شاهد ترافیک‌های چندین کیلومتری باشند. بنابراین با ایجاد گلوگاه(قیف) در این منطقه بار ترافیک آزادراه تهران شمال رفته رفته سنگین و کل قطعه 2 آزادراه و حتی قطعه یک را درگیر می‌کند. در اصل ظرفیت خروجی نهایی جاده چالوس تغییری نکرده و کماکان یکی از کم‌ظرفیت‌ترین جاده‌های اصلی کشور است.»

بن‌بست جاده‌ای

 محمدنژاد خاطرنشان کرد: «در محور هراز هم بن‌بست کامل ترافیک پایان هفته و تعطیلات حد فاصل ورودی چلاو به جاده هراز گلایه همیشگی مسافران و روستاییان است. این ترافیک در چند سال اخیر در محدوده سد هراز وجود داشته است. برهمین اساس قرار شده بعد از ساخت سد، جاده قدیم زیر آب برود و جاده جایگزین در بالادست به طول حدود ۱۱ کیلومتر توسط وزارت نیرو و وزارت راه ساخته شود. البته این طرح از سال 91 تا کنون که بیش از 10سال می‌شود، هنوز کامل نشده است. در واقع روند فعالیت‌های عمرانی در سد هراز و حجم بالای تردد خودروهای عبوری از محل کارگاه سد، خطرات پیش‌بینی نشده را دوچندان کرده است.»

محمدنژاد بااشاره به ترافیک همیشگی در شهرهای غربی استان، اظهار کرد: «در غرب استان هم بسیاری از شهر‌های ما کمربندی ندارند و همین موضوع باعث شده ترافیک به داخل شهرها نیز سرایت کند. البته توجه داشته باشید راهداری تنها وظیفه نگهداری از راه را دارد و توسعه راه‌ها بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.»

خدمات ملی با بودجه استانی

وی ادامه داد: «موضوع مهم این است که نمی‌توان از یک استان بخواهیم در زمان تعطیلات خدمات ملی به مسافران از کل کشور ارائه دهد اما در توسعه زیر‌ساخت‌ها به آن توجه ملی نشود. معتقدم اعتبارات عمرانی باید به استان‌ها با توجه به شرایط تخصیص یابد تا شاهد توسعه زیر‌ساخت‌ها باشیم. به طور مثال ممکن است با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استانی مانند گیلان و مازندران بتوانیم ۱۰ کیلومتر راه بسازیم اما با همین مبلغ در استان‌های کویری ۳۰ کیلومتر راه ساخته می‌شود.»

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مازندران افزود: «در استان‌های شمالی بحث آزادسازی اراضی و تملک زمین‌های دارای مالک حقیقی و حقوقی کار را کند و بسیار هزینه‌بر کرده است. یعنی شما برای آزادی اراضی در بعضی مواقع باید چندین برابر هزینه ساخت به مالکان بپردازید. این در حالی است که در استان‌های مرکزی مالکیت اغلب با منابع طبیعی بوده و بودجه فقط صرف هزینه ساخت می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات ما این است که در مازندران منابع معدنی محدود است و ما برای ساخت راه‌ها ناچارهستیم از استان‌های دیگر مصالح را تأمین کنیم. موضوع دیگر که سبب کندی ساخت راه در استان شده، شرایط توپوگرافی منطقه است. یعنی شاید شما بتوانید در استان‌های جنوبی بدون ایجاد پل و ابنیه‌های فنی جاده مستقیم ایجاد کنید اما در مازندران حتماً نیاز به پل و... داریم وهمین باعث شده هزینه یک کیلومتر راهسازی دراستان چندین برابر بیشتر از دیگر استان‌ها باشد.»

آزاد راه چالوس- رامسر مرهم ترافیک غرب مازندران

«حسن تنها»، مدیر حوزه طرح‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در استان مازندران نیز پیش از این با اشاره به پروژه کمربندی چالوس گفت: «این مسیر سه دستگاه پل دارد که ۲ دستگاه آن ساخته شده و تنها پل نواب باقی مانده است که دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است اما به علت داشتن معارض، همچنان در حال پیگیری است.»

«تنها» به پروژه مهم تعریض مرزن‌آباد-دزدبن به طول ۱۵ کیلومتر اشاره کرد و متذکر شد: «در این مسیر پنج کیلومتر بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پنج کیلومتر بعدی نیز دارای ۳۰ درصد پیشرفت است.»

وی تصریح کرد: «۵ کیلومتر سوم دارای سه تونل و سه پل است که یک تونل در حال کار بوده و پیمانکار با نیروهای خود ۲۴ ساعته فعال هستند.»
این مسئول در حوزه راه‌های استان، با اشاره به وجود مشکلات در محور مرزن‌آباد به کندوان در دزدبن گفت: «مشکل اصلی با وزارت صنعت است که آزاد نشدن باقی مسیر از محل ماده ۹ بوده و دکه‌ها در مسیر مشکل‌ساز شده است.‌»

«تنها» در ادامه به پروژه مرزن‌آباد- کلاردشت به طول ۲۰ کیلومتر اشاره کرد و یادآور شد:«‌5 کیلومتر این مسیر به مناقصه رفته که متأسفانه بازتاب خوبی نداشته است، البته شروع خوب بوده اما باند غربی به دلیل معارض آب و گاز ادامه نداشته است.»

مدیر حوزه طرح‌های ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌و‌نقل کشور در استان مازندران به آزادراه چالوس- رامسر اشاره کرد و گفت: «این پروژه بزرگ به طول ۹۰ کیلومتر خواهد بود که دارای ۱۱ کیلومتر پل و ۸ دستگاه تقاطع است.»

«تنها» با بیان اینکه پروژه چالوس- رامسر ۷۹ کیلومتر تونل دارد، افزود: «این مسیر از منطقه کوهستانی عبور می‌کند و قرار است سرمایه‌گذار از محل برداشت مصالح اقدام به ساخت جزایر در دریا کند.»  

این مسئول با بیان اینکه این پروژه بزرگ نقش مهمی در کاهش ترافیک غرب مازندران دارد، هزینه احداث این آزاد‌راه را ۱۳۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «بخشی از اعتبار در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای ساخت راه کوهستانی و مابقی هزینه جزایر است.»

رئیس حوزه طرح‌های شرکت و توسعه زیر‌بناهای حمل‌و‌نقل در استان مازندران هم گفت: «در غرب مازندران طرح‌هایی نظیر کمربندی نور - رویان، یک دستگاه پل نیمه کاره نواب در چالوس و حدود ۹ دستگاه دیگر هم کار مطالعاتی آن‌ها انجام گرفته است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها