فروش خودرو در چین در آوریل 2025 برای سومین ماه متوالی، افزایش یافت، به طوری که نسبت به سال قبل از آن، 14.8 درصد رشد نشان میدهد.
به گزارش رویترز، به نظر میرسد طرح دولتی تعویض خودرو با یارانه در چین، تاثیر تعرفههای آمریکا را بر تمایل مصرفکنندگان تا حدود زیادی دفع کرده است. بر اساس دادههای سیپیسیای (CPCA)، اتحادیه خودروهای سواری چین، که روز یکشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) منتشر شد، فروش خودروهای سواری در چین در ماه گذشته به ۱.۷۸ میلیون دستگاه رسید.
در مجموع چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵ نیز فروش این خودروها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۸.۲ درصد افزایش یافت و به ۶.۹۷ میلیون خودرو رسید. فروش خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ هم که عموما با عنوان «خودروهای انرژی نو» شناخته میشوند، با رشد ۳۳.۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن، ۵۰.۸ درصد از کل فروش خودرو در ماه گذشته را به خود اختصاص داد.
طبق دادههای رسمی، طرح دولتی که برای تعویض خودروهای فرسوده با خودروهای انرژی نو نسبت به خودروهای بنزینی یارانه بیشتری در نظر گرفته، تا تاریخ ۲۴ آوریل مشمول ۲.۷۱ میلیون خودرو شده است؛ اقدامی که توانست تاثیر منفی افزایش تعرفههای آمریکا بر صادرات چین را کاهش دهد و اعتماد مصرفکنندگان چینی را حفظ کند.
با این حال دادههای سیپیسیای نشان میدهد که صادرات خودرو در آوریل ۲۰۲۵ نسبت به سال پیش از آن، ۲.۲ درصد کاهش یافته که ادامه روند نزولی ۸ درصدی در ماه مارس است. اما در بازار داخلی، سیستمهای رانندگی خودکار دیگر مانند گذشته عامل محرک در افزایش فروش محسوب نمیشوند. به گفته این انجمن، تمرکز جنگ قیمتی چند ساله در بزرگترین بازار خودرو جهان، از رقابت سر قیمت به رقابت بر اساس امکانات رانندگی خودکار نسل جدید تغییر کرده است؛ بهویژه پس از آنکه شرکت در ماه فوریه اعلام کرد سیستم کمکراننده «چشم خدا» را بهصورت استاندارد و رایگان روی تمامی مدلهایش عرضه میکند.
همزمان، شور و اشتیاق برای تبلیغ سیستمهای کمکراننده، پس از سرکوب شدن اصطلاحاتی مانند «هوشمند» یا «خودران» در بازاریابی کاهش یافته است. این اقدام پس از حادثه تصادف مرگبار یکی از خودروهای سدان شیائومی مدل اسیو۷ (SU7) در ماه مارس صورت گرفت. این خودرو برقی تنها چند ثانیه پس از آنکه راننده تلاش کرد کنترل را از سیستم کمکراننده پس بگیرد، با یک تیر سیمانی برخورد کرد و آتش گرفت. بعد از این اتفاق، دولت چین مقررات سختگیرانهتری را برای تبلیغات مرتبط با فناوریهای هوشمند یا خودران اعمال کرد.
در بازار خودرو چین، سه شرکت پیشتاز در حوزه خودروهای انرژی نو شامل اکسپنگ (XPeng)، بیوایدی (BYD) و لیاوتو (Li Auto) در آوریل عملکرد درخشانی داشتند. در مقابل، تسلا با کاهش فروش مواجه شد. در ماه آوریل ۲۰۲۵، تسلا ۵۸ هزار و ۴۵۹ دستگاه خودرو تولیدشده در چین را فروخت که نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت. سهم بازار تسلا در چین در ماه مارس ۱۱.۴۷ درصد بود که در ماه آوریل، به ۵.۱۴ درصد سقوط کرد.
با افزایش فشارهای اقتصادی خارجی دونالد ترامپ، دولت چین بیشازپیش بر تقویت بازار داخلی خودرو تمرکز کرده است. افزون بر مشوقهای یارانهای، مقامهای چینی در حال بررسی تسهیل مقررات مالیاتی برای خریداران خودروهای انرژی نو هستند. برخی استانها نیز با ارائه معافیتهای مالیاتی محلی یا مجوزهای رایگان پلاک، برای خرید خودروهای برقی انگیزه مضاعفی ایجاد کردهاند. این اقدامها بخشی از راهبرد کلان پکن برای کاهش وابستگی به بازارهای صادراتی در شرایط تداوم جنگ تجاری با ایالات متحده تلقی میشود.
در همین حال تحلیلگران بازار خودرو معتقدند که تسلا برای حفظ سهمش در بازار چین، ناگزیر به بازبینی در قیمتگذاری و راهبرد خدمات پس از فروش خواهد بود. رقابت بین خودروسازان چینی بر سر نوآوری و ارائه فناوریهای ایمنتر و واقعیتر در حوزه رانندگی کمکی نیز تشدید شده است. شرکتهایی مانند اکسپنگ و لیاوتو با معرفی مدلهایی مجهز به نسل جدید سیستمهای هوشمند که تاکید بیشتری بر ایمنی و کنترل انسانی دارند، در تلاشاند نگرانیهای عمومی را پس از حادثه اسیو۷ کاهش دهند و اعتماد مشتریان را بازیابند.
در سطح کلان، گسترش سریع خودروهای انرژی نو در چین، همراستا با اهداف زیستمحیطی این کشور برای رسیدن به حد انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و کربن صفر تا سال ۲۰۶۰ است. افزایش سهم خودروهای پاک در بازار نهتنها باعث کاهش وابستگی به واردات سوختهای فسیلی میشود، بلکه به چین کمک میکند جایگاه جهانی خود را بهعنوان پیشتاز صنعت خودروهای برقی تثبیت کند.
همزمان، مقررات سختگیرانهتری برای واردات خودروهای سنتی پرمصرف به چین نیز در دست بررسی است؛ اقدامی که میتواند رقابت را برای خودروسازان بینالمللی در بازار چین، دشوارتر کند و انگیزه آنها را برای انتقال فناوری تولید انئیوی (NEV) به داخل چین، افزایش دهد.