دنزا، زیرمجموعه لوکس گروه خودروسازی BYD در نمایشگاه خودروی شانگهای کانسپتی از اولین مدل اسپرت خود نمایش داد. خودروساز چینی میگوید این کانسپت که نامش Z است، علاوه بر جدیدترین فناوریهای کارخانه، ایدهای از مدل آینده دنزا را نمایش میدهد.
ظاهر کانسپت دنزا در نگاه اول ترکیبی از مدلهای اسپرت مشهور اروپایی را به یاد میآورد، اما ولفگانگ اگر (Egger)، مدیر طراحی BYD که سابقه طراحی در آئودی و لامبورگینی را دارد تاکید میکند که کانسپت Z شخصیت مستقل خودش را دارد.
به گفته این طراح آلمانی ماشین با الهام از پارچه ابریشمی طراحی شده که در عین لطافت فرم زیرش را برجسته میکند و زیباییهای بدن را نمایش میدهد.
Z روی پلتفرمی به نام e3 ساخته شده که دنزا پیشتر از آن برای ساخت مدل Z9 GT استفاد کرده است. روی این پلتفرم میتوان سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت هزار اسب بخار نصب کرد. در این پلتفرم باتریها بخشی از کف ماشین است که به استحکام بیشتر کمک میکند.
فرمان کانسپت Z الکترونیکی کنترل میشود و هیچ اتصال مکانیکی با چرخها ندارد. فرمان را میتوان در حالت توقف داخل داشبورد جمع کرد. نمایش این امکان در کانسپت به خودران بودن ماشینهای دنزا در آینده هم اشاره دارد. ماشین همچنین سیستمی دارد که با بررسی جاده، فنرها و نیرویی که به چرخها منتقل میشود را تنظیم میکند.
با حرکت فرمان چرخهای عقب هم تغییر جهت میدهد و ماشین میتواند به صورت اریب حرکت کند و در فضاهای کوچک دور خودش بچرخد.
دنزا در سال ۲۰۱۰ و با همکاری BYD و مرسدس بنز تاسیس شد. این شرکت اکنون به طور کامل تحت مدیریت BYD است و برنامه گستردهای برای صادرات محصولاتش به بازارهای جهانی آغاز کرده است.