چری، خودروساز چینی همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای یک ربات انساننما به نام «مورنین» رونمایی کرد. این ربات در جریان نمایشگاه و برنامهای که برای نمایندگان فروش و خبرنگاران برگزار شد، از مهمانان پذیرایی میکرد و درباره مدلهای جدید چری با آنها گفتگو میکرد.
مورنین اولین محصول زیرمجموعه جدید چری به نام «آیموگا» است که خودروساز چینی میگوید نقش مهمی در آینده این شرکت دارد.
ژانگ گویبینگ، رئیس بخش بینالمللی چری در مراسمی در دفتر مرکزی کارخانه در شهر ووهو پیشبینی کرد که در آینده درآمد چری از فروش رباتهای انساننما از فروش ماشین بیشتر خواهد شد.
چری میگوید از رباتهایی مانند مورنین میتوان به عنوان دستیار در خانه و محل کار استفاده کرد و با این که قیمت آنها با قیمت ماشین یکی است، اما بازار این رباتها از بازار خودرو بسیار بزرگتر میشود.
چری میخواهد برای نمایش تواناییهای مورنین در نمایندگیهایش از آنها به عنوان فروشنده استفاده کند. این ربات به هوش مصنوعی «دیپسیک» مجهز است و میتواند با مشتریان به زبانهای مختلف گفتگو کند و به سوالهای آنها پاسخ دهد.
قرار است تا پایان امسال ۲۲۰ مورنین به نمایندگیهای مختلف چری در جهان تحویل داده شود. چری امیدوار است با حضور این رباتها جوانان بیشتری به نمایندگیهای این کارخانه سر بزنند.
به گفته یکی از نمایندگان فروش چری در اروپا، قیمت احتمالی این ربات حدود ۵۰ هزار یورو (۵۶ هزار دلار) خواهد بود.
امسال رباتها در نمایشگاه شانگهای حضور پررنگی داشتند و در بسیاری از غرفهها در کنار ماشینها دیده میشدند. علاوه بر خودروسازان چینی، تسلا هم از پیشگامان ساخت رباتهای انساننما است. ایلان ماسک، مدیر این شرکت معتقد است سهم عمده درآمد تسلا در آینده از فروش این رباتها به دست خواهد آمد.
خودروسازان دیگر مانند مرسدس بنز و بامو هم قصد دارند از این فناوری در کارخانههای خود استفاده کنند.
بانک سرمایهگذاری مورگان استنلی پیشبینی کرده که ارزش بازار رباتهای انساننما تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ تریلیون دلار خواهد رسید و بیش از ۶۳ میلیون شغل با این رباتها جایگزین خواهد شد.