عربستان سعودی دیروز چهارشنبه از افتتاح بخشی از شبکه قطار شهری زیرزمینی ریاض، پایتخت این کشور خبر داد.
این زیرساخت بلندپروازانه قرار است پایتخت بزرگترین صادرکننده نفت جهان را که خودرو متداولترین وسیله نقلیه رایج در آن است به شهری با محوریت حملونقل عمومی تبدیل کند.
بنا به آنچه در بیانیه کمیسیون سلطنتی شهر ریاض آمده است، سه خط مترو از اول دسامبر به روی عموم مردم باز خواهد شد و سپس خطوط دیگر تا زمان افتتاح شش خط این شبکه که مسیری به طول ۱۷۶ کیلومتر را در سراسر شهر پوشش خواهد داد به تدریج مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
به گفته مقامات سعودی، قرار است تمام شش خط شبکه قطار شهری زیرزمینی در ریاض تا پنجم ژانویه بهطور کامل عملیاتی شوند.
بر اساس این بیانیه : «شبکه متروی ریاض برای حمل و نقل و جابجایی بیش از ۳.۶ میلیون مسافر با ظرفیت کامل طراحی شده و با سیستم کاملاً خودکار (بدون راننده) کار میکند.»
این شبکه ۱۸۳ قطار و ۴۴۸ واگن را شامل میشود که توسط شرکتهای آلمانی، کانادایی و فرانسوی زیمنس، بمباردیه و آلستوم ساخته شدهاند.
این پروژه به عنوان «ستون فقرات شبکه حملونقل عمومی پایتخت» معرفی شده است. ریاض، کلانشهری رو به رشد با حدود هشت میلیون نفر جمعیت، به آزمایشگاهی برای پروژههای نمادینی تبدیل شده که در چارچوب «چشمانداز ۲۰۳۰»، برنامه اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی این کشور جای میگیرند.
«کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی»
این طرحها شامل پارکهای تفریحی، استادیومها، جاذبههای گردشگری که تاریخ عربستان سعودی را به نمایش میگذارند و برجهای اداری برای میزبانی از شرکتهایی است که مقر منطقهای خود را در این پادشاهی قرار دادهاند؛ این آخری در واقع شرطی است که ریاض برای اعطای قراردادهای دولتی تعیین کرده است.
با این حال، با وجود توسعه یک شبکه گسترده اتوبوس، خودرو همچنان وسیله نقلیه اصلی برای شهروندان، به ویژه در ماههای تابستان است که دما در این کشور به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد افزایش مییابد.
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، در چارچوب چشمانداز ۲۰۳۰، به دنبال کاهش وابستگی خود به سوختهای فسیلی است و متعهد شده است تا سال ۲۰۶۰ به کربن خنثی برسد.