به گفته فعالان بازار این کالا، از آنجا که تلویزیونهای داخل بازار اکثرا شامل نمونههاي تولید داخل هستند که قطعات آنها با ارز مبادلهای وارد شده است، نباید تغییری در نرخ این تلویزیونها اعمال شود؛ زیرا قیمت ارز مبادلهاي کاهش نیافته است. با این حالا به نظر میرسد جو روانی ناشی از کاهش قیمت ارز و برخی شاخصهای دیگر باعث شده تا فروشندگان محصولات خود را ارزان کنند. این در حالی است که بسیاری از فروشندگان تلویزیون در جریان افزایش قیمت دلار آزاد قیمت محصولات خود را همپای سایر محصولات بالا میبردهاند.
فلاح دوست، معاون ارشد بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت الجی با بیان این مطلب که بهدلیل وجود فضای رقابتی در بازار ناچار به کاهش قيمتها در حدود 5 تا 15 و نهایتا 25 درصد شدهاند به «دنیایاقتصاد» اعلام کرد: تولیدکنندگان برای واردات قطعات و مواد تولیدی از ارز مبادلهای با نرخ 2470 تومان استفاده میکنند که با توجه به این موضوع که قیمت ارز مبادلهاي کاهش نیافته است، قیمت تلویزیون هم نباید دستخوش تغییر و تحولی شود؛ اما با این حال در بازار شاهد یک کاهش قیمت در حدود 5 تا 20 درصد بودهایم که شرکت الجی هم سعی کرده است این کاهش قیمت را هم روی قیمت و هم روی به عنوان پروموشن (هدیه ضمن خرید) به خریداران ارائه دهد. به گفته وی، این شرکت برای تلویزیونهای 42 اینچی 5 درصد، برای تلویزیونهای 47 اینچی 10 درصد و برای نمونههاي 55 اینچی 15 درصد کاهش قیمت در نظر گرفته است. ضمن اینکه قيمتها نیز در حدود 5 تا 10 درصد کاهش یافته است. به بیان بهتر در بازار شاهد کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت هستیم.
یکی از عرضهکنندگان محصولات صوتی و تصویری سامسونگ هم در این باره به «دنیایاقتصاد» اعلام کرد: قیمت محصولات سامسونگ هم در بازار صوتی و تصویری حدود 5 تا 15 درصد کاهش یافته است. به گفته وی نیز با توجه به ثبات قیمت ارز مبادلهای نباید قيمتها در بازار کاهش ميیافت؛ اما این کاهش قیمت به رشد تقاضا در بازار کمک کرده است.
معصومی، یکی دیگر از فعالان بازار تلویزیون هم با تایید گفتههاي همکارانش به «دنیایاقتصاد» گفت: کاهش قيمتها اگرچه در بازار تلویزیون منطقی نیست، اما در شرایط کنونی منجر به رشد تقاضا بهویژه برای تلویزیونهای گران قیمت شده است که این موضوع ضرر کاهش غیرمنطقی قیمت را در بازار تلویزیون تا حدودی جبران کرده است.به گفته فعالان بازار تلویزیون، طی یک ماه اخیر میزان تقاضا در بازار در حد مطلوبی بوده است و به نظر ميرسد تا پایان آبان ماه بازار در این وضعیت باقی بماند.
تولیدکنندگان و فروشندگان تلویزیون در حالی از این تغییر فضای روانی بازار وکاهش قيمتها نگرانند که قبلا و در جریان افزایش قیمت ارز با افزایش قیمت تلویزیون سود قابل توجهی را کسب میکردند.