کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درصورت گم شدن دسته چک، چه باید کرد؟


کد خبر : ۱۲۰۹۴۱دوشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰:۰۴۱۰۵۹۱ بازدید

قانون چک می‌گوید: صادرکننده چک یا ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آنها درصورت مفقود...
درصورت گم شدن دسته چک، چه باید کرد؟درصورت گم شدن دسته چک، چه باید کرد؟

راه نخست این است که قانون را بخوانیم. قانون چک می‌گوید: صادرکننده چک یا ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آنها درصورت مفقود شدن، سرقت یا جعل برگه چک خود و یا خیانت در امانت، باید ابتدا سراغ نزدیک‌ترین شعبه بانک خود بروند و به‌صورت کتبی درخواست بدهند تا بانک از پرداخت وجه چک خودداری کند.

همشهری نوشت : با این حساب اشتباه است اگر فرض کنید که درصورت گم شدن یا سوءاستفاده از برگه چک، راه این است که موجودی خود را صفر کنید چرا که حتی اگر موجودی حساب‌تان را خالی هم کنید، طبق قانون متعهد به پاس کردن آن خواهید بود.

حال اگر به بانک خود اعلام کنید که وجه چک را پرداخت نکند، بانک پس از احراز هویت دستوردهنده از پرداخت وجه خودداری می‌کند و گواهی مبنی بر عدم‌پرداخت با ذکر علت را صادر و به دارنده چک تحویل می‌دهد.

اما مرحله بعدی این است که وقتی به بانک اعلام کردید، باید نزد مراجع قضایی شکایت کنید و ظرف یک هفته، گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک ببرید و اگر این کار را هم نکنید، باز باید پس از یک هفته چک را پاس کنید یا وجه آن را به دارنده برگه چک تحویل دهید، حال آنکه اگر دادگاه مفقود شدن چک را تأیید کند، حکم به ابطال برگه چک خواهد داد.

این را هم بدانید که زمانی که یک برگه چک، تکمیل و از دسته‌چک جدا می‌شود، آن چک، در حکم پول است و دارنده چک، درصورت ارائه آن به بانک، می‌تواند وجه چک را وصول کند. بنابراین، احتیاط در حفظ و نگهداری چک، بسیار مهم است.

با همه اینها، ممکن است یک برگه چک، گم یا مفقود شود و یا به‌واسطه سرقت، جعل یا از طریق کلاهبرداری، به ‌دست دیگری بیفتد. البته قانون جدید چک، راه بهتری را هم معرفی می‌کند و اینکه شما می‌توانید به جای داشتن دسته‌چک فیزیکی و به شکل فعلی، از بانک خود درخواست دسته‌چک الکترونیکی بدهید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب