کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارز تک نرخی تنها راه برچیدن بساط دله دزدی و فساد


کد خبر : ۱۱۸۸پنجشنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳:۰۲۳۴۷۵ بازدید

روزهایی که کشور پشت سر گذاشت بازار و بخصوص بازار ارز تلاتم زیادی را در خود تجربه کرد و تقریبا روزی نبود که قیمت دلار کم و یا زیاد نشود، البته در آستانه سفر هیات ایرانی به نیویورک قیمت دلار با شیب تند در حال کاهش بود، که با مصاحبه آقای سیف این نزول در بازا متوقف شد.

روزهایی که کشور پشت سر گذاشت بازار و بخصوص بازار ارز تلاتم زیادی را در خود تجربه کرد و تقریبا روزی نبود که قیمت دلار کم و یا زیاد نشود، البته در آستانه سفر هیات ایرانی به نیویورک قیمت دلار با شیب تند در حال کاهش بود، که با مصاحبه آقای سیف این نزول در بازا متوقف شد.

به گزارش تابناک، کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که این مصاحبه در زمان مناسبی صورت نگرفت چرا که دلار می رفت تا به قیمت واقعی خود نزدیک شود. از طرف دیگر این اظهارات باعث واکنش نمایندگان مجلس نیز شد، اغلب وکلای ملت با این اظهارات مخالفت کردند و حتی برخی از آنها پیشنهاد دادند تا رئیس بانک مرکزی مصاحبه نکند.

عضو کمیسیون برنامه و بود جودجه مجلس در گفت و گو با تابناک در توضیح اینکه چه لزومی داشت در شرایطی که بازار به سمت کاهش نرخ ارز می رفت، رئیس بانک مرکزی چنین صحبتهایی کند و از نرخ ارز 3000 تومانی دفاع کند، گفت: باید قبول کنیم که بازار ما مریض است و هنوز نتوانسته است به ثبات برسد و روند نزولی به وجود آمده دلیل روانی داشت. امیدی که در مردم ایجاد شد که در آینده در دعوا و تلاطم و جنگ نخواهیم بود و ارز به تدریج می رفت تا قیمت واقعی خود را پیدا کند. 

غلامعلی جعفرزاده با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور گفت: بالا و پایین رفتن نرخ ارز در بازار جنبه روانی دارد و این شرایط به این معنی است که هنوزبرنامه منظم و مدون برای تثبیت نرخ ارز وجود ندارد. تنها راه حل این موضوع تک نرخی شدن نرخ ارز است. هر زمان که ارز تک نرخی شد شک نداشته باشید که رانت و فساد هم جمع می شود.

وی در توضیح اینکه تک نرخی کردن ارز شعاری است که سالها از سوی دولت های مختلف داده شده است، گفت: کارشناسان اقتصادی معتقدند تنها راه نجات کشور برچیده شدن بساط دله دزدی ها و بسته شدن راه فساد است و تنها راه حل این است که نرخ تک نرخی شود. زمانی که ارز چند نرخی بود یک کالا نشان دهید که با ارز دولتی وارد شده باشد و با نرخ دولتی نیز فروخته شده باشد. دولت برای حمایت باید به نقطه مصرف برود نه نقطه ابتدا. چون از ابتدا تا انتهای مسیر، کالا مسیری را طی می کند- از گمرک گرفته تا دلالان  و واسطه ها – تا به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر قیمتها بارها افزوده می شود. 

در کنار تک نرخی شدن ارز، اتفاق دیگری که باید بیافتد این است که آقای سیف مصاحبه نکند. رئیس کل بانک مرکزی امریکا سالی 3 بار مصاحبه می کند. ما این مشکل را با آقای بهمنی داشتیم و آقای سیف راه او را ادامه داده است. چه کسی به وی گفته است که چنین مصاحبه ای داشته باشد و بازار را به هم بریزد. 

الان دلارها در خانه هاست و بازار دلار در دلال بازی و سفته بازی خلاصه شده است. برای بیرون کشاندن دلارها از خانه ها نیاز به بازاری آرام داریم. ضامن بازار آرام نیز این است که برنامه ریزی منظم و مدون داشته باشد و رئیس بانک مرکزی هم مصاحبه نکند. 

بازار داشت شفا پیدا می کرد و در این میان فردی عطسه بی وقت انجام داد و این موضوع را به جامعه تزریق کرد که دولت می خواهد در بازار ارز دخالت کند در حالی که دولت نباید در بازار دخالت کند. ارز باید قیمت واقعی خود را پیدا کند. 

خیلی ها می گویند که ارزش واقعی پول ملی ما سقوط کرده است اما این را نیز باید قبول کرد که مقداری از این ارزش را به صورت مصنوعی بالا نگه داشته بودیم. باید واقعیت ارزش پول ملی را به دست بیاوریم و از این راه قیمت واقعی ارز به دست می آید. دولت تنها باید نظارت کند اما اینکه باید دخالت کند درست نیست.

نماینده مردم رشت در مورد قیمت واقعی ارز گفت: قیمت ارز باید مدیریت شناور شده باشد. وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است. باید بر اساس تراز مبادلات داخلی و خارجی قیمت ارز تعیین شود و هیچ کس نباید ورود کند و از این جایگاه که مقامی دارد بگوید قیمت ارز فلان مقدار است.

ما این را به حساب اشتباه آقای سیف می گذاریم؛ از این جهت که دولت بلافاصله ورود کرد و سخنگوی دولت تکذیب کرد و شرایط بهتر شد و امیدواریم که دوباره چنین اشتباهی تکرار نشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها