کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ظریف: قصد ندارم برای خرید زمان به مذاکرات با 1+5 بروم


کد خبر : ۱۱۵۲سه شنبه، ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴:۱۸۴۱۱۴ بازدید

وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران باید به مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه دعوت شود و ایران آماده است به اجرای توافق‌نامه نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه کمک کند.
ظریف: قصد ندارم برای خرید زمان به مذاکرات با 1+5 برومظریف: قصد ندارم برای خرید زمان به مذاکرات با 1+5 بروم

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با المانیتور افزود: ایران آماده است در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش با سرعت پیش برود.

ظریف گفت: من خوشحالم که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در برنامه "60 دقیقه" گفت که می‌توان این مساله را در سه تا شش ماه حل کرد. هیچ کس به اندازه من از دیدن یک اراده سیاسی از جانب آمریکا و سایر کشورهای گروه 1+5 برای حل این مساله در عرض یک یا دو ماه خوشحال نخواهد شد.

ظریف که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران را در سفر هسته‌یی نیویورک همراهی کرد و برای ملاقات‌های بیش‌تر در آن‌جا مانده است، افزود: اگر ما مساله هسته‌یی را حل کنیم، مسیر برای حل سایر مسایل هموار خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران اهمیت روابط با روسیه و چین را در استراتژی منطقه‌یی ایران توضیح داد و فضای ملاقات روحانی با ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، همتاهای روس و چینی‌اش در نشست سازمانی همکاری شانگهای در ماه سپتامبر را مثبت ارزیابی کرد.

ظریف گفت: روابط ما با روسیه و چین بخشی از روابط ما با غرب نیست و این رویکرد متفاوتی را در روابط‌مان در اختیارمان قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران به توضیح چگونگی تاثیر روابط ایران و روسیه در زمینه سوریه پرداخت و گفت: شما برخی از نتایج مثبت این همکاری منطقه‌یی را در سوریه شاهد بودید. ما با روسیه همکاری نزدیک داشته‌ایم و با مقامات سوری نیز کار کرده‌ایم تا از جنگ اجتناب کنیم، زیرا می‌دانستیم وقوع جنگ فاجعه‌آمیز است.

این دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از گفت‌وگویش با المانیتور، گفت: اجتناب از این جنگ از طریق یک تلاش منسجم از جانب تعدادی از بازیگران از جمله ایران و روسیه و آمریکا و برخی بازیگران دیگر حاصل شد، زیرا نیروهایی وجود داشتند که خواستار جنگ بودند.

وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران از روند دیپلماتیکی که به چارچوب آمریکا - روسیه در زمینه تسلیحات شیمیایی سوریه انجامید حمایت کرد.

او گفت: مسلم است که ما خواستار پرداختن به مساله تسلیحات شیمیایی بودیم. ما ارتباطات دیپلماتیک بسیاری داشتیم. وقتی این توافق در سطح معاون وزیر امور خارجه حاصل شد، ما در مسکو بودیم. نقش ما تا این حد بود ولی مسلم است که این توافقی بین روسیه و آمریکا بود و ما تا جایی که می‌توانستیم کمک کردیم.

ظریف گفت که ایران آماده است در اجرای توافق‌نامه تسلیحات شیمیایی کمک کند و افزود: ما اکنون باید کنوانسیون تسلیحات شیمیایی سوریه را اجرا کنیم. این کار سختی خواهد بود و ما برای کمک آماده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که این توافق به درستی و با سرعت اجرا می‌شود و ما هر توصیه‌ای که بتوانیم به عنوان کشوری که این را پشت سر گذاشته است و تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی، تاسیسات تسلیحات شیمیایی‌اش را نابود کرده است، ارائه خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگویش، گفت:‌ ما امیدواریم که عوامل خارجی نیز در سوریه خلع سلاح شوند زیرا می‌دانیم که تسلیحات شیمیایی در دست عوامل خارجی وجود دارد. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که سوریه به پایگاه بعدی افراط‌گرایی تبدیل نمی‌شود.

ظریف گفت که یکی از نتایج مثبت توافق در زمینه تسلیحات شیمیایی سوریه آغاز یک روند دیپلماتیک بود.

او گفت که «ایران آماده شرکت در مذاکرات ژنو 2 است» ولی تنها در صورتی که از ایران درخواست شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما خواهش نمی‌کنیم که ما را دعوت کنند. اگر از ما بخواهند بدون هیچ پیش شرطی خواهیم رفت و هیچ‌گونه شرط و شروطی را قبول نخواهیم کرد.

ظریف گفت که ایران تاریخچه‌ای از شرکت داشتن مثبت در مذاکرات بین‌المللی مانند کنفرانس بین‌المللی افغانستان که در سال 2001 در بن برگزار شد، داشته است و افزود: تصویر بن بدون ایران فاجعه‌آمیز می‌شد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آن‌ها می‌توانند این را به قیمت ضرر به خود در ژنو امتحان کنند.

وی در پاسخ به این که آیا دولت ایران به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه متعهد است، گفت که ایران از استقلال سوریه و اراده مردم سوری حمایت می‌کند و انتخابات باید آینده سوریه را تعیین کند.

ظریف گفت که دیپلماسی در سوریه باید باعث «مذاکرات داخلی سوریه بین گروه‌هایی که به استقلال و تمامیت ارضی سوریه متعهد هستند و دوست ندارند کشورشان پیش از آمدن‌شان به میز مذاکرات بمباران و نابود شود»، شود.

وزیر امور خارجه ایران پس از آن به مساله هسته‌یی تهران پرداخت و گفت که به دنبال «اتفاق نظر درباره گام بعدی» است که به گفته وی می‌تواند در عرض یک سال و یا همان‌طور که کری گفت در زمان کم‌تر حاصل شود، به شرطی که اراده انجام این کار وجود داشته باشد.

المانیتور نوشت که گام نهایی برای ایران داشتن یک برنامه هسته‌یی غیرنظامی با یک برنامه غنی‌سازی اورانیوم که تحت نظارت و پادمان‌های بین‌المللی مورد توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته باشد و لغو همه تحریم‌ها علیه ایران است.

ایران و 1+5 قرار است در ماه اکتبر در ژنو با یکدیگر گفت‌وگو کنند و ظریف گفت که لازم است گام‌هایی سریع و موقتی برای اعتمادسازی در روند مذاکرات اتخاذ شود؛ برای مثال ایران آماده باشد که محدودیت‌های موقتی و نظارت بر برنامه غنی‌سازی‌اش را در ازای لغو فوری برخی تحریم‌ها بپذیرد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این که آیا تهران تعلیق غنی‌سازی را به عنوان یک گام اعتمادساز در نظر خواهد گرفت یا خیر، چیزی که شورای امنیت سازمان ملل نیز خواستار آن شده است؟ گفت: ما درباره قطعنامه‌های شورای امنیت صحبت نمی‌کنیم. درباره گام‌هایی صحبت می‌کنیم که می‌توانیم برداریم تا به جلو حرکت کنیم.

او گفت: اگر قطعنامه‌های شورای امنیت می‌توانست مشکل را حل کند، تا به حال کرده بود.

ظریف گفت که ایران امروز یک کشور مطمئن از خود است و تحریم‌ها که به مردم عادی فشار آورده‌اند روی سیاست‌های ایران تاثیری نداشته‌اند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما می‌توانیم در مذاکرات جدی شرکت داشته باشیم، نه این که فقط بیانیه‌هایی را بخوانیم، ولی از حقوق‌مان کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: گرفتن و دادن به معنی مصالحه نیست، گرفتن و دادن یعنی مصالحه بر اساس درک متقابل و منافع مشترک. همه کسانی که درگیرهستند مقصرند. من قصد ندارم برای خرید زمان به آن‌جا بروم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها