کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش تولید و افت رتبه صادرات پسته ایرانی


کد خبر : ۱۰۹۲یکشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸:۳۹۲۹۳۴ بازدید

رییس انجمن پسته از کاهش تولید پسته به 150 هزار تن در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تولید 270 هزار تنی پسته در آمریکا و صادرات حدود 50 درصدی آن، ایران با صادرات حدود 120 هزار تنی امسال در مقام دوم تجارت جهانی طلای سبز قرار می‌گیرد.

رییس انجمن پسته از کاهش تولید پسته به 150 هزار تن در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تولید 270 هزار تنی پسته در آمریکا و صادرات حدود 50 درصدی آن، ایران با صادرات حدود 120 هزار تنی امسال در مقام دوم تجارت جهانی طلای سبز قرار می‌گیرد.

محسن جلال پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: پیش از این تصور می‌شد میزان برداشت پسته از باغات کشور به 170 هزار تن برسد اما با توجه به مشکلات اخیر از جمله کم آبی و گرمای شدید در استان‌های پسته خیر کشور، تولید پسته امسال از مرز 150 هزار تن عبور نمی‌کند.

وی افزود: هر ساله بین 20 تا 25 هزار تن پسته تازه از باغ‌های کشور برداشت می‌شد اما امسال به دلایلی مانند افزایش قیمت داخلی و جهانی پسته این میزان به حدود 15 هزار تن رسید.

رییس انجمن پسته با بیان اینکه مشکل تولید پسته عملکرد پایین در واحد سطح به دلیل مشکلاتی مانند کم‌آبی است، تاکید کرد: امسال برداشت پسته سبز کاهش یافت چرا که سال گذشته افزایش نرخ ارز پس از برداشت و عرضه پسته نارس سبب شد تا باغداران تصور کنند که سود چندانی از برداشت پسته نارس نبرده‌اند و امسال باغداران محصول خود را دیرتر برداشت کردند.

جلال‌پور ادامه داد: با توجه به باقی ماندن بخشی از پسته از سال گذشته تا کنون نگرانی بابت کمبود پسته در بازار مصرف وجود ندارد.

قیمت منطقی هر کیلو پسته در بازار مصرف 30 هزار تومان

وی اظهارکرد: در سال گذشته هر کیلوگرم پسته در بازارهای جهانی حدود هشت دلار فروخته می‌شد اما امسال با افزایش نسبی به 9 دلار رسیده است که می‌تواند در افزایش صادرات این محصول موثر باشد.

رییس انجمن پسته گفت: امسال هر کیلوگرم پسته سبز از باغداران حدود 7000 تومان خریداری ‌شد و قیمت خرید هر کیلوگرم پسته خشک از باغداران به حدود 24 هزار تا 25 هزار تومان رسید که بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پسته در بازار مصرف حدود 30 هزار تومان است.

افت رتبه صادرات پسته ایران به جایگاه دوم

جلال‌پور افزود: در ایران معمولا حدود 80 درصد از تولید پسته به صادرات اختصاص می‌یابد که براین اساس پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات پسته در سال جاری به 120 هزار تن برسد اما علیرغم کاهش 10 درصدی صادرات این محصول از نظر وزنی، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت جهانی پسته، ارزآوری آن به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یابد.

وی اظهارکرد: آمریکا با تولید حدود 270 هزار تن پسته حدود 1.5 برابر ایران تولید دارد و با توجه به اینکه سالانه 50 درصد محصولش را صادر می‌کند به نظر می‌رسد امسال در صادرات پسته نیز مقام نخست را از آن خود کند و ایران پس از سال‌ها دومین صادرکننده پسته می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها