کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ مناسب دلار برای بخش تولید ۲۸۰۰ تومان است / ثبات نرخ مهمتر از کاهش


کد خبر : ۱۰۹۱یکشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶:۳۲۳۷۶۰ بازدید

یک کارشناس بخش صنعت با تأکید بر ضرورت ثبات نرخ ارز، گفت: نرخ مناسب دلار برای بخش تولید ۲۸۰۰ تا ۲۸۵۰ تومان است و این نرخ، تقاضا برای دریافت ارز دولتی را کاهش می‌دهد.

جواد باقری در گفت ‌و گو با فارس، اظهار داشت: نوسان قیمت دلار چه منفی و چه مثبت، به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و در شرایطی که اقتصاد ایران به نرخ فعلی دلار عادت کرده، کاهش یا افزایش چشمگیر آن به نفع بخش تولید و اقتصاد کشور نخواهد بود.

وی توضیح داد: با توجه به نرخ 2500 تومانی ارز مبادله‌ای و همچنین نرخ دلار در بودجه نزدیک به نرخ ارز مبادله‌ای، قیمت ارز آزاد باید بین 2800 تا 2850 تومان باشد.

* دلار 2800 تومانی، تقاضا برای ارز دولتی را کاهش می‌دهد

این کارشناس صنعت ادامه داد: این نرخ برای بخش تولید منطقی است و در این صورت، فشارها برای دریافت ارز دولتی کم می‌شود و دلار‌های پنهان در صندوق‌ها به گردش اقتصادی کشور وارد خواهد شد.

به گفته وی، اگر قرار باشد کالایی ارزان شود از زمان تثبیت نرخ ارز بین 60 تا 90 روز زمان لازم است تا اثر ارزان شدن نرخ ارز در قیمت تمام شده کالا مشخص شود، زیرا مبادلات ما با جهان به روز نیست و زمان‌بر است.

به گفته وی، در حال حاضر صنعتگران با حداقل تقاضا فعال هستند و در عین حال به دلیل اینکه قیمت نهاده‌های تولید ارزان نمی‌شود، کاهش چشمگیری در قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد و این مسئله برای بخش تولید خطرناک است.

* رکود فروش، تولید‌کنندگان را در بدترین وضعیت قرار داده است

عضو انجمن صنایع همگن کاغذ در ادامه با اشاره به وضعیت تولید کاغذ در کشور، گفت: در حال حاضر ارز مبادله‌ای به صنعت کاغذ اختصاص می‌یابد و واردات کاغذ با ارز بالای 3 هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به کاهش تولید کاغذ در کشور، تصریح کرد: این کاهش تولید به دلیل افت واردات اتفاق نیفتاده بلکه به دلیل رکود بازار است، سال گذشته مصرف‌کنندگان برای خرید کاغذ عجله داشتند و ذخیره کالا در انبارها بالا بود که این مسئله در یک مقطع محدود به نفع تولید‌کنندگان بود.

باقری افزود: در حال حاضر جو روانی کشور به سمتی است که مردم برای خرید دست نگه‌ داشته‌اند و این مسئله باعث شده تا تولید نیز کاهش یابد، زیرا مصرف‌کننده به ارزان شدن کالا امیدوار است اما از طرفی، نرخ بالای نهاده‌های تولید باعث افزایش قیمت تمام شده کالا شده و در این شرایط، رکود فروش نیز تولید‌کنندگان را در بدترین وضعیت قرار داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها