آلپین، زیرمجموعه خودروهای اسپرت رنو سال آینده یک مدل اسپرت از رنو 5 الکتریکی به بازار عرضه میکند. آلپین هفته گذشته کانسپتی از این ماشین رونمایی کرد و میگوید ۸۵ درصد از ظاهر ماشینی که به بازار عرضه خواهد شد را نمایش میدهد.
کانسپت آلپین که نامش A290 بتا است، براساس رنو ۵ الکتریکی ساخته شده که آن هم قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. آلپین با الهام از ماشینهای مسابقهای رنو ۵ را تغییر داده و آن را اسپرتتر کرده است.
A290 مانند رنو ۵ الکتریکی و نسل بعدی نیسان میکرا بر روی پلتفرم جدیدی ساخته میشود که با همکاری رنو و نیسان طراحی شده است. آلپین جزییات فنی زیادی اعلام نکرده و تنها گفته که A290 دو موتور الکتریکی دارد و امکانی به نام «سبقت» در ماشین است که با فشار یک دکمه برای ده ثانیه شتاب و سرعت ماشین را بیشتر میکند.
هچبکهای اسپرت یکی از ماشینهای پرطرفدار در اروپا است. رنو در دهه هفتاد از اولین کارخانههایی بود که با فروش مدلهای تقویتشده رنو ۵ این بازار را به وجود آورد. این ماشینها که در زبان انگلیسی هات هچ (Hot Hatch) نامیده میشوند قدرت و شتاب ماشینهای اسپرت را با قیمتی به نسبت ارزانتر عرضه میکنند و معمولا مشتریان جوان دارند.
با سختتر شدن قوانین مبارزه با آلودگی هوا، تولید مدلهای هچبک بنزینی کوچک دیگر صرف نمیکند و خودروسازان تولید این ماشینها را متوقف کرده یا آنها را الکتریکی میکنند. مدل جدید آلپین جایگزینی برای هاتهچها در دوران ماشینهای الکتریکی است. مهندسان آلپین میگویند برای ماشین صدایی طراحی شده که شبیه صدای موتور یک هاتهچ بنزینی است.
شرکتهای دیگر از جمله فیات و مینی هم ماشینهای الکتریکی مشابهی تولید کردهاند. چالش این ماشینها در مقایسه با هاتهچهای بنزینی قیمت است که برای مشتریان جوان گران است.
ماشینی که براساس A290 ساخته میشود اولین مدل از سه مدل جدید الکتریکی آلپین است. آلپین تا سال ۲۰۲۸ یک شاسیبلند و یک کوپه اسپرت هم خواهد ساخت. رنو با تغییر نام تیم فرمول یک خود به آلپین، کمک زیادی به تبلیغ این زیرمجموعه کرده و امیدوار است این کار فروش بالای آلپین را مخصوصا در آمریکای شمالی تضمین کند.