کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بریتانیا نرخ بهره را با هدف کاهش تورم افزایش داد


کد خبر : ۱۰۶۱۱۵جمعه، ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸:۰۴۲۲۱۷ بازدید

در تلاش برای کنترل تورم، بانک مرکزی بریتانیا نرخ بهره را 25 صدم درصد افزایش داده و این نرخ به بالاترین میزان آن در 14 سال گذشته رسیده است.
بریتانیا نرخ بهره را با هدف کاهش تورم افزایش دادبریتانیا نرخ بهره را با هدف کاهش تورم افزایش داد

در تلاش برای کنترل تورم، بانک مرکزی بریتانیا نرخ بهره را 25 صدم درصد افزایش داده و این نرخ به بالاترین میزان آن در 14 سال گذشته رسیده است.

تصمیم بانک مرکزی بریتانیا برای افزایش نرخ بهره از ۴ درصد به ۴.۲۵ درصد پس از افزایش غیرمنتظره تورم در ماه گذشته صورت گرفت.

روز گذشته هم بانک مرکزی آمریکا هم نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش داد.

همچنین مشکلات دو بانک آمریکایی و موسسه مالی سوئیسی کردیت سوئیس در این تصمیم موثر بود هر چند بانک مرکزی گفته است که نظام مالی بریتانیا «مستحکم» است.

جهش در نرخ بهره به این معنی است که هزینه‌های وام مسکن برای برخی از صاحبان خانه افزایش می‌یابد و برخی پس‌انداز کنندگان هم بهره بالاتری دریافت می‌کنند.

بانک مرکزی در تلاش برای مقابله با افزایش قیمت‌ها، نرخ‌های بهره را در چند نوبت افزایش داده است.

تورم، که نرخ افزایش قیمت‌ها را نشان می‌دهد در بریتیانیا به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و به ۱۰.۴ درصد در سال منتهی به فوریه افزایش یافته که بیش از پنج برابر نرخ تورمی است که بانک مرکزی آن را مناسب می‌داند.

این بانک پس از افزایش غیرمنتظره تورم در ماه گذشته به افزایش نرخ بهره رای داد اما گفت که همچنان انتظار دارد هزینه خانوارها «در بقیه سال به طرز چشمگیری کاهش یابد.»

گفته می‌شود دلیل این نگرش بانک تمدید کمک هزینه سوخت دولت به خانوارها برای محدود کردن هزینه سالانه به زیر ۲۵۰۰ پوند و کاهش قیمت عمده فروشی گاز بوده است.

افزایش قیمت انرژی عامل اصلی افزایش قیمت گاز و نفت در پی تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته بوده است.

عوامل دیگری مانند کمبود کارگر و بالا رفتن هزینه مواد غذایی نیز به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

تورم بریتانیا در حال حاضر بالاتر از سایر اقتصادهای پیشرفته جهان است.

کمیته سیاست پولی در بانک مرکزی ۹ عضو دارد که در مورد تغییر نرخ بهره تصمیم می‌گیرد. آنها با اکثریت ۷ رای موافق به افزایش نرخ بهره رای دادند و بانک اعلام کرد که دلیل این تصمیم این بوده که فشار تورمی هنوز بالاست.

بانک اعلام کرد که مطابق پیش بینی موسسات مستقل دولتی اقتصاد بریتانیا دیگر به سمت رکود حرکت نمی‌کند و انتظار می رود اقتصاد این کشور در ماه‌های آینده «کمی» رشد کند. پیشتر پیش‌بینی شده بود که نرخ رشد منفی خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها