کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچ


کد خبر : ۱۰۵۵۹۵پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴:۱۱۱۷۰۴۹ بازدید

طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی از چهارم اسفندماه آغاز شد. آمارهای منتشرشده حدود 51 هزار نفر در این طرح پیش‌فروش شرکت ...
سود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچسود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچ

طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی از چهارم اسفندماه آغاز شد. آمارهای منتشرشده حدود 51 هزار نفر در این طرح پیش‌فروش شرکت کرده‌اند. به عبارتی دیگر، 25 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان در جریان پیش‌فروش خودروهای وارداتی بلوکه شد.

به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی از ششم اسفند ماه آغاز شد. گرچه سایت سامانه یکپارچه در ساعات اولیه با مشکلاتی همراه شد، اما در نهایت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی توانستند در سامانه ثبت‌نام کنند.

طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی با سایر طرح‌های فروشی که خودروسازان داخلی برگزار می‌کنند متفاوت بود. در این طرح فروش، علاوه بر شروط عادی که مطرح می‌شود، وزارت  صمت اعلام کرد که هر فرد باید 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود موجود داشته باشد تا بلوکه شود.

سود 25 هزار میلیاد تومانی وزارت صمت 

طبق آمار منتشرشده، حال که حدود چهار روز از آغاز پیش‌فروش این خودروها گذشته است، حدود 51 هزار نفر در این طرح فروش خودرو شرکت کرده‌اند. به عبارتی دیگر، حدود 25 هزار و 500 میلیارد تومان تاکنون در حساب مردم بلوکه شده است.

در این میان باید به دو نکته توجه کرد. نکته اول این است که زمان ثبت‌نام پیش‌فروش خودروهای وارداتی تمام نشده و با گذر زمان تعداد ثبت‌نامی‌ها و در نتیجه پول‌های بلوکه‌شده بیشتر می‌شود.

نکته مهمی که در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی وجود دارد ابهامات فراوان آن است. این طرح پیش‌فروش درحالی برگزار شده است که وزارت صمت بجز اعلام دو مدل از خودروهای پیش‌فروش‌شده، هیچ‌گونه اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

به عبارت دیگر، اکنون 51 هزار نفر برای طرحی ثبت‌نام کرده‌اند که مدل، قیمت، زمان تحویل خودرو مشخص نیست و حتی این خودروها هنوز به کشور وارد نشده است و تضمینی در رابطه با ورود آن‌ها نیز وجود ندارد. چراکه شرکت‌های واردکننده به دلیل تحریم‌ها با خودروسازان خارجی به صورت مستقیم در ارتباط نیستند و خودروهای مورد نظر خود را از بازار کشورهای همسایه گردآوری و به کشور وارد می‌کنند.

یعنی می‌توان گفت که وزارت صمت حدود 25 هزار و 500 میلیارد تومان از جریان پول‌های بلوکه‌شده در حساب مردم استفاده می‌کند. این درحالی است که نه تنها هیچ قطعیتی در رابطه با واردات خودرو به صورت کامل وجود ندارد، بلکه مسئولان این وزارتخانه حاضر به رفع ابهامات موجود نمی‌شوند.

سودی نصیب مردم می‌شود؟

وزارت صمت در مقابل انتقادات فراوان رسانه‌ها و کارشناسان در رابطه با شیوه فروش خودروهای وارداتی مطرح شد، ایده جدیدی را مطرح کرد که این شرایط جدید نیز همچنان با ابهامات فراوانی همراه است.

امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه در روزهای گذشته اعلام کرد که به حساب بلوکه‌شده 500 میلیون تومانی متقاضیان سود کوتاه‌مدت تعلق می‌گیرد.

حال این سوال به وجود می‌آید که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از این بلوکه شدن سودی می‌برند؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که وزارت صمت هنوز اعلام نکرده است که سود عایدی متقاضیان طرح پیش فروش خودروهای وارداتی چند درصد است. اما با توجه به شرایط بانک‌ها در سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، افرادی که 500 میلیون تومان در حساب خود بلوکه کرده‌اند، بین 25 میلیون تا 85 میلیون تومان سود می‌کنند.

البته باید در نظر داشت که احتمالاً در این میان سود بانک‌ها و وزارت صمت از این جریان بلوکه‌سازی پول‌های مردم بیشتر خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها