کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شروع موج جدید عرضه خودرو در بورس کالا از فردا


کد خبر : ۱۰۴۹۵۳یکشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰:۴۱۱۴۰۴۲ بازدید

پس از حرف و حدیث‌های فراوانی که پیرامون عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا به‌وجود آمد، در نهایت هفته گذشته، مجوز عرضه خودرو در بورس ...
شروع موج جدید عرضه خودرو در بورس کالا از فرداشروع موج جدید عرضه خودرو در بورس کالا از فردا

پس از حرف و حدیث‌های فراوانی که پیرامون عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا به‌وجود آمد، در نهایت هفته گذشته، مجوز عرضه خودرو در بورس از طرف شورای عالی رقابت اخذ شد تا 4 عرضه‌کننده خودرو‌های داخلی و خارجی، اطلاعیه عرضه 14 مدل خودروی سبک و سنگین را در سامانه بورس کالا به ثبت رسانند.

بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده، دو شرکت بهمن‌دیزل و سیباموتور روز دوشنبه، 24 بهمن ماه با 610 دستگاه خودروی سواری، کامیون و کامیونت‌کشنده، چراغ اول معاملات را روشن خواهند کرد و روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه نیز دو شرکت ایران‌خودرو و بهمن‌موتور 4 هزار خودروی سواری را به تالار خودروی بورس کالای ایران آورده و به حراج خواهند گذاشت.

بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده عرضه یک هزار دستگاه خودروی کارا تک‌کابین و دو کابین در روز چهارشنبه 26 بهمن ماه، حسن ختام معاملات هفته چهارم بهمن ماه خواهد بود تا بازار خودروی بورسی با عرضه 5 هزار و 110 خودروی سبک و سنگین، هفته شلوغ خود را از لحاظ تنوع عرضه‌ها، به پایان رساند.

عرضه‌های جدید منجر به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها خواهد شد

موج جدید عرضه خودرو‌های بورسی، درصورتی که این بار وقفه‌ای در آن صورت نپذیرد، می‌تواند در بستری مناسب و شفاف، عرضه‌ها را به مصرف‌کنندگان واقعی متصل کند و این موضوعی است که از نظر کارشناسان، می‌تواند در ادامه بازار تقاضا را اشباع و از التهاب بیشتر قیمت خودرو جلوگیری کند.

البته باید توجه داشت، عرضه خودرو در بورس کالا عامل اصلی کاهش یا افزایش قیمت این کالا نخواهد بود و عواملی چون افزایش تعرفه‌های وارداتی، افزایش عوارض اخذ شده نهادهای مختلف از خودروهای داخلی و خارجی، تغییر در میزان عرضه خودروی داخلی و خارجی و به‌طور کلی تغییر در متغیر‌های کلان اقتصادی می‌تواند بر قیمت تمام شده خودرو‌ها تأثیر‌گذار باشد و معاملات بورس کالا نیز متأثر از همین قیمت‌ها خواهد بود.

به بیانی دیگر، بزرگ‌ترین دستاوردی که می‌توان برای عرضه خودرو در بورس کالا برشمرد، ایجاد یک بازار شفاف است که دست دلالان را از بازار قطع می‌کند و مصرف‌کننده را مستقیماً به تولیدکننده ارتباط می‌دهد.

ایجاد چنین بستری یک مرجع قیمت رسمی را برای معاملات خارج از بورس ایجاد می‌کند و از این طریق می‌توان از قیمت‌سازی‌های غیرمتعارف در بازار خودرو جلوگیری کرد. از طرفی دیگر، خودروسازان نیز می‌توانند از طریق فروش کالاهای خود به قیمت‌های منطقی، نسبت به تغییرات هر روزه قیمت نهاد‌های تولیدی آسیب کمتری متحمل شوند و منابع لازم را برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود در اختیار گیرند. با توجه به توضیحات ذکر شده می‌توان امیدوار بود تداوم عرضه خودرو در بورس کالا در کنار افزایش عرضه خودرو، بتدریج قیمت‌ها را واقعی‌تر و التهابات غیرمنطقی را از بازار دور کند و رانت توزیع شده میان عده‌ای خاص را میان تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی تقسیم کند.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیر پای نظام بانکی را هم خالی می‌کند

حسین درودیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با سنا، در زمینه تأثیر دخالت‌های شورای رقابت درخصوص عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا، اظهار کرد: یکی از مجموع دلایلی که در این مدت عرضه خودرو در بورس کالا را با چالش مواجه ساخت تعدد بازیگران و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه بود.

وی افزود: بورس کالا می‌تواند افزون بر کاهش زیاندهی خودروسازان، صورت مالی آنها را نیز شفاف سازد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها