کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیاز هم قیمت موز !


کد خبر : ۱۰۴۸۷۰سه شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴:۳۶۱۰۹۷۰ بازدید

از اواسط دی ماه بود روند صعودی قیمت پیاز آغاز شد و حتی همچنان این محصول در برخی از...
پیاز هم قیمت موز !پیاز هم قیمت موز !

از اواسط دی ماه بود روند صعودی قیمت پیاز آغاز شد و حتی همچنان این محصول در برخی از خرده‌فروشی‌ها هم‌قیمت موز عرضه می‌شود؛ این روند تا جایی پیش رفت که نرخ پیاز در مقایسه با تابستان همین امسال به شش برابر می‌رسد.

تجارت نیوز نوشت : مسئولان صنفی صادرات بی‌رویه را عامل افزایش قیمت پیاز می‌دانند. این اتفاق در پی کاهش تعرفه صادرات پیاز از 120 درصد به 50 درصد در آبان ماه روی داد؛ در واقع با این اقدام زمینه صادرات پیاز قوت گرفت و در پی آن قیمت پیاز سر به فلک کشید.


در این باره مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، به تجارت‌نیوز گفت: از مهر ماه درباره صادرات بی‌رویه پیاز هشدارهایی ارائه شد، اما مسئولان توجهی به آن نداشتند.


او همچنین اعلام کرد که هم‌اکنون چند نفر از دلالان پیازها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده‌اند که با تزریق آنها به بازار قبل از آمدن پیاز جنوب می‌توان بازار را متعادل کرد.
اما با گذشت چند هفته از این سخنان نه‌تنها قیمت پیاز کاهشی نشد، بلکه دوباره روی مدار صعودی قرار گرفت. در همین زمینه وزارت جهاد کشاورزی ناچار شد شرایط سخت‌گیرانه‌تری را برای جلوگیری صادرات پیاز اعمال کند؛ بر این اساس تعرفه پیاز 180 درصد افزایش یافت.


همین موضوع منجر به این شد تا دولت برای تنظیم بازار دست به واردات پیاز بزند؛ این اتفاقات دست به دست هم دادند تا ایران از صادرکننده به واردکننده پیاز تبدیل شود. اتفاقی که زیان آن قبل از همه روی دوش مصرف‌کننده و صادرکننده خواهد بود.


پیش از این نیز اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌فروشان در این باره گفته بود: وضع عوارض صادراتی برای متوقف شدن صادرات پیاز یک اتفاق یک سر سوخت است؛ چراکه صادرکننده نیز با توجه به قراردادهایی که دارند در این بین قطعاً زیان خواهند دید.


وی ادامه داد: لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که چرا باید تمهیداتی برای صادرات اندیشیده شود و سپس به بن‌بست بخورد؟ متأسفانه در این پروسه تمام زنجیره متحمل زیان می‌شوند.

 

محتکران؛ آخرین منجی بازار

اکبری یاوری، رئیس هیات مدیره اتحادیه بارفروشان، از احتکار پیاز در شرایط فعلی به نود اقتصادی خبر داد و گفت: در اصفهان مقدار بسیار زیادی پیاز احتکار کرده‌اند و به‌صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کنند تا قیمت بالاتر برود و سود بیشتری کسب کنند.


بر اساس گفته وی، اگر پیاز احتکارشده وارد بازار شود قیمت با سرعت زیادی پایین خواهد آمد. چون هیچ مشکلی در تولید پیاز نداریم و فقط دلالان جلوی عرضه آن را گرفته‌اند.
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی به‌زودی قرار است حدود 50 میلیون تن پیاز وارد کشور شود.


قیمت فعلی عرضه پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین 23 هزار تا 28 هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته 3000 تومان افزایش داشته است. اما قیمت پیاز در سطح خرده فروشی‌ها بین 35 هزار تا 40 هزار تومان در حال فروش است.

 

در این بین باید عنوان کرد که نبود الگوی کشت منجر به این شده تا در برخی از سال‌ها شاهد کاهش و یا مازاد صیفی‌جات پرمصرفی همچون پیاز و یا سیب‌زمینی باشیم که این اتفاق همواره منجر به نوسان در بازار و در نهایت انتقاد مردم شده است. حال اجرای طرح الگوی کشت می‌تواند پایانی بر عدم توازن بر تولید و عرضه باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها