کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بلایی که نامه شورای رقابت بر سر بورس آورد


کد خبر : ۱۰۴۳۸۴دوشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱:۰۳۱۷۹۱۹ بازدید

شاخص کل امروز روندی صعودی داشت اما نامه شورای رقابت و پاسخ سازمان بورس درخصوص عرضه خودرو در بورس، موجب‌ افت و خیز این شاخص شد.
بلایی که نامه شورای رقابت بر سر بورس آوردبلایی که نامه شورای رقابت بر سر بورس آورد

بازار سرمایه در روزی که در شروع معاملات به سمت کانال بالاتر حرکت خود را آغاز کرده بود، با انتشار نامه شورای رقابت به سازمان بورس درباره ممنوعیت عرضه خودروهای دنا، پژو 207 و شاهین در بورس کالا، یک‌باره رنگ قرمز به خود گرفت.

با افت شاخص در بازه یک ساعته انتشار این نامه، مصاحبه وزیر اقتصاد و مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص تصمیم شورای عالی بورس درباره عرضه خودرو در بورس، سرعت سقوط شاخص کاهش یافت و شاخص کل بورس توانست خود را در مسیر صعودی نگه دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند پس از 2 روز افت، معاملات امروز می تواند برگشت بورس به روند صعودی را تضمین کند. اما اعلام تصمیمات اتخاذ شده در شورای رقابت، مانع از شکل گیری موج بعدی صعودی بورس برای رفتن به سمت کانال های بالاتر شد.

* ‌پایبندی به سازوکار بازار سرمایه جای قدردانی دارد

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با فارس، درباره رفت و برگشت امروز بورس گفت: مشکل در بورس هزارتوی تصمیم‌گیری در کشور است که هر نهاد و ارگان به خود اجازه می دهد، فارغ از اینکه چه اتفاقی در کلان اقتصاد کشور رخ خواهد داد، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: برای اولین بار است که مدیران سازمان بورس به این سرعت به مصوبات سایر نهادها واکنش نشان می‌دهند و از حقوق سهامداران دفاع می‌کنند؛ امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری سالیان متمادی است که به یک چالش اساسی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و بازار سرمایه نیز متاثر از این شیوه تصمیم گیری بارها و بارها آسیب دیده است.

گلستانی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان تصریح کرد: چرا اجازه نمی‌دهیم خودرو با سازوکار بازار سرمایه که تقریبا همه به جز دلالان و مافیای خودرو از آن راضی هستند، به جای قیمت‌گذاری دستوری، به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس، افزود: باید از وزیر اقتصاد و سایر اعضای شورای عالی بورس تشکر کرد که به سازوکار بازار سرمایه پایبند بوده و تصمیم گیری را به نتیجه آتی این شورا موکول کرده اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها