کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پنج‌شنبه , قیمت آتی به کف می‌رسد؟


کد خبر : ۱۰۳۹چهارشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵:۵۷۵۲۱۳ بازدید

همان طور که فعالان و سرمایه‌گذاران بازارهای ارز و سکه پیش‌بینی می‌کردند، خبرهای رسیده از نیویورک تا ظهر روز گذشته همگی مثبت بودند و این مساله به ادامه خوش‌بینی این بازارها دامن زد.

روز گذشته در کنار ریزش بهای طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت سکه نقدی در بازار تهران نسبت به روز دوشنبه، با کاهش روبه رو شد، البته معاملات سکه در بازار آزاد صبح روز گذشته زیر 900 هزار تومان هم صورت گرفت، اما بنا به دلایلی که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت این قیمت مجددا کمی افزایش پیدا کرد. در همین حال بهای دلار آزاد تغییر چندانی نداشت و هر گرم طلای 18 عیار نیز با همان قیمت روز دوشنبه (935‌هزار تومان) معامله می‌شد.  دلیل بازگشت بهای سکه نقدی در میانه معاملات روز قبل به بالای 900 هزار تومان، صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران پیرامون قیمت واقعی دلار بود. سیف اعلام کرد که دلیل کاهش نرخ ارز چیزی جز خبرهای خوش‌بینانه در مورد شرایط اقتصادی در آینده نبوده و در حال حاضر این ارز در بازار به کف قیمت رسیده است و نباید اجازه داد تا ریزش بیشتری را تجربه کند. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز، این اظهارنظر منطقی به نظر می‌رسد؛ چراکه قیمت فعلی دلار بانک مرکزی با احتساب هزینه‌ها و خواب پول، حدود 2800 تومان است و ریزش بیشتر دلار آزاد و رسیدن آن به زیر این قیمت، موجب سوق متقاضیان این ارز به بازار آزاد خواهد شد. این امر علاوه بر وارد آوردن لطمه به صادرات در درازمدت، موجب می‌شود در شرایطی که دولت با کسری بودجه شدید روبه‌رو است، دلار بانک مرکزی به فروش نرود و این مساله مشکلات بودجه‌ای را چند برابر خواهد کرد. به نظر می‌رسد صحبت روز گذشته سیف، آب پاکی را بر تصمیمات سرمایه‌گذاران بازارهای ارز و سکه ریخت و نشان داد که بیش از اینها نباید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند. 

در این بین،  بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالای ایران چهارمین روز هفته را با پشت کردن به مسیری که سکه نقدی می‌پیمود، با افزایش قیمت تمام سررسیدهای خود آغاز کرد. روز گذشته در شروع معاملات این بازار، بر بهای سررسیدهای مهر تا دی بیش از یک درصد افزوده شد. این روند در ادامه با نوساناتی رو به رو بود به طوری که سکه سررسید دی در مواقعی افزایش قیمت بیش از 2 درصد را هم به خود دید که این امر موجب شد تا پس از دو روز مجددا به بالای یک میلیون تومان برسد. در چنین شرایطی، نزدیک ترین سررسید این بازار، در محدوده زیر یک درصد مثبت نوسان می‌کرد. این افزایش قیمت‌ها در بازار آتی به نوعی اصلاح رویه به حساب می‌آمد، چراکه در چند روز گذشته شکاف سررسیدهای این بازار به شدت کم شده بود و گاهی بهای سکه مهر از نقدی پایین‌تر بود.  هنوز هم خریداران از اینکه به طور جدی وارد بازار شوند هراس دارند، هرچند که تا حدودی می‌دانند خبرهای مثبت، توان کاهش بیشتر قیمت‌ها را ندارند؛ اما پیش‌بینی می‌کنند کف قیمت‌ها‌، معاملات روز پنج‌شنبه باشد.   پیرامون نوسانات اونس طلا، برخی تحلیلگران بازارهای جهانی بر این باورند که نگرانی در خصوص سقف بدهی‌های آمریکا در هفته‌های آینده، موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد. اختلاف نظر نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولتی همچنان ادامه دارد و دولت آمریکا در نهایت تا اواسط اکتبر قادر به تامین هزینه‌های مالی خود خواهد بود. در حالی که قرار است نشست آتی فدرال رزرو آمریکا در روزهای29 و 30 اکتبر برگزار شود، درخواست‌های ضد و
 

zijto5wtl43vlghsb5r2.jpg


نقیضی از بانک مرکزی آمریکا وجود دارد؛ رییس فدرال رزرو دالاس می‌گوید: باید 10 میلیارد دلار از محرک پولی کاهش یابد؛ در همین حال رییس فدرال رزرو نیویورک، ضمن حمایت از تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا معتقد است، بانک مرکزی آمریکا باید در شرایط حساس کنونی به اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری ادامه دهد. کسانی که مخالف تداوم اجرای این برنامه هستند، معتقدند که این محرک پولی تاکنون تاثیر مثبت چندانی بر بازار اشتغال آمریکا نداشته و فدرال رزرو باید به فکر چاره‌ای برای بازگرداندن رونق و رشد به بازار باشد. با محو شدن سایه جنگ احتمالی علیه سوریه از سر بازارهای پولی و مالی جهان، فعلا مهم‌ترین سیگنال جهت‌دهنده به بازار طلا، گمانه‌زنی‌ها پیرامون سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو است.  در عین حال نتایج دیدارها در نیویورک- از قرار ملاقات وزیر امورخارجه ایران و آمریکا در پایان هفته تا مذاکرات 1+5 در اواخر مهرماه که این بار بیش از اینکه مکان مذاکرات جای مناقشه باشد، محتوای این نشست اهمیت دارد- همگی بردید معامله‌گران اثر داشتند. روز دوشنبه وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای متعددی داشت که برداشت‌ها از نتیجه این ملاقات‌ها، روشن شدن دورنمای سیاست خارجی کشورمان است.  در بازار آتی سکه روز سه شنبه، همچون روزهای دیگر این هفته (به جز یکشنبه) حجم معاملات زیر 10هزار قرارداد بود و این نشان می‌داد که دو طرف فروشنده و خریدار، همچنان برای دادو‌ستد مردد هستند. پیش‌بینی می‌شود این روند حداقل تا پایان هفته ادامه داشته باشد و کم کم از هفته آینده و مشخص شدن تمام ابعاد رویدادهای پیش رو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مسیر بازارها روشن‌تر شده و معامله‌گران با چشم‌انداز واضح‌تری برای گرفتن موقعیت‌های جدید مواجه خواهند بود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها