کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز جنب و جوش نوروزی بازار تهران


کد خبر : ۹۸۸۳شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶:۰۹۲۹۵۱ بازدید

چند روز دیگر بیشتر به آغاز پرداخت عیدی کارمندان و کارگران باقی نمانده و همین امر سبب شده تا از هم اکنون، جنب و جوش نوروزی بر بازار بزرگ تهران ...
آغاز جنب و جوش نوروزی بازار تهرانآغاز جنب و جوش نوروزی بازار تهران

چند روز دیگر بیشتر به آغاز پرداخت عیدی کارمندان و کارگران باقی نمانده و همین امر سبب شده تا از هم اکنون، جنب و جوش نوروزی بر بازار بزرگ تهران حاکم شودو به گفته کاسبان، ماراتن خریدهای نوروزی رقم بخورد.

موعد پرداخت عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان کم‌کم نزدیک می‌شود و همین امر، جنب و جوشی را در بازار بزرگ تهران و مغازه‌های سطح شهر رقم زده است. بازنشستگان از ۲۰ بهمن به بعد عیدی‌های خود را دریافت می‌کنند و کارمندان هم با گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با میزان عیدی و پاداش دریافتی خود از کارفرمایانشان دارند، چرتکه‌های خود را آماده کرده‌اند تا ببیند که حساب دخل و خرجشان، امسال چطور می‌شود.


کارمندان چرتکه به دست شدند

اما کارمندان و بازنشستگان، همین که می‌دانند امسال دخلشان چقدر است و به چه میزان می‌توانند برای خریدهای نوروزی خود هزینه کنند، کافی است تا آنها را روانه بازار کند، در این میان بسیاری از افرادی که راه بازار بزرگ تهران را در پیش می‌گیرند، می‌خواهند مظنه قیمت دستشان باشد و برخی دیگر هم از شلوغی روزهای پایانی سال و البته روزهای اسفندماه می‌ترسند و می‌خواهند زودتر خریدشان را انجام دهند.

به همین دلیل، این روزها بازار بزرگ تهران و برخی فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر، بیش از هر زمان دیگری از سال، شاهد رفت و آمدهای مردم هستند که البته آنگونه که کاسبان می‌گویند، اکنون اوضاع بهتر از هفته‌های گذشته شده است، چراکه در هفته‌های قبل، وقتی مردم برای خرید به بازار می‌آمدند، بیشتر بر روی خریدهای دم دستی و روزانه خود متمرکز می‌شدند و در حالیکه اکنون به نظر می‌رسد که خریدهای نوروزی را به صورت جدی‌تری انجام می‌دهند.در این میان، مردمی هم که راه بازار را پیش گرفته‌اند، می‌گویند که فاکتور قیمت برایشان مهم است و اینکه از بازار خرید کنند، برایشان با صرفه تر است تا اینکه روانه فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی شوند که می‌خواهند رکود یکساله‌شان را از عیدی و پاداش آنها جبران کنند و بنابراین، قیمت های بالایی هم برای کالاهایشان عنوان می‌کنند و در مقابل، حاضر به ارایه تخفیف مدنظر مصرف‌کنندگان نیستند.


bek7kf8tgel5zor4cd8s.jpg


حراج‌های نوروزی رسما کلید خورد

امسال البته یکی از حراج‌هایی که بیشتر به چشم می‌خورد و بخش عمده‌ای از فروش های فوق‌العاده مغازه داران را به خود جلب کرده است، حراج لباس های زمستانی است، چراکه زمستان آنقدر سخت نبود که نیاز به لباس گرم آنچنانی داشته باشد و مردم نیاز باشد که چکمه به پا شوند، اما به هرحال، ویترین فروشگاه‌ها تغییر کرد و رنگ و بوی زمستان به خود گرفت، اما حال همین مغازه داران مجبور شده اند که جنس‌های خود را به کالاهای بهاره و کمتر گرم، تغییر دکور دهند و بنابراین، لباس‌های گرم زمستانی را حراج های بالا بگذارند.

در این میان، یکی از سئوالاتی که ذهن مردم را به خود جلب کرده، همین حراج‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی لباس‌های زمستانی است که نشان دهنده این است که کاسبان و فروشندگان لباس، سودهای کلانی را برای خود محاسبه می‌کنند که حال حاضر هستند تا ۷۰ درصد قیمت قبلی همان کالا را به عنوان تخفیف به مردم بدهند.

اما به هرحال، همین تخفیف‌ها هم آنقدر برای برخی مشتریان اغواکننده هست که روانه مغازه شوند و خریدهای زمستان سال بعد خود را انجام دهند، چراکه به طور قطع، همین لباس‌ها در موعد خودشان و در فصل سرد سال یعنی زمستان، با قیمت‌های بالایی از سوی فروشندگان عرضه می شوند، اما یکی از همین فروشندگان دلیل اصلی این حراج‌ها را فرار از هزینه های انبارداری عنوان می‌کند و به خبرنگار مهر می گوید: لباس را نمی‌توان یکسال در انبار نگه داشت و علاوه بر اینکه فضا می‌گیرد، امکان هر اتفاقی برایش وجود دارد.

وی می افزاید: به همین دلیل بسیاری از فروشندگانی که این روزها به نقدینگی نیاز دارند، باید جنس خود را هرچند با ضرر یا سود کمتر بفروشند و در مقابل، نقدینگی برای نوسازی ویترین خود با کالاهای فصل داشته باشند.


qc3qdc6u4q6owemtugad.jpg


روایت مردم از خریدهای زودهنگام نوروزی

خانمی که چندین کیسه خرید به دست دارد در گفتگو با خبرنگار مهر، دلیل خرید زودهنگام خود را شلوغی آخر سال می‌داند و می‌گوید: خرید نوروزی چیزی نیست که بتوان فرزندان را قانع کرد که انجام نشود، بنابراین بالاخره باید این خرید را انجام داد، پس بهتر است تا بازار شلوغ نشده است، خریدها را انجام دهیم.

وی می افزاید: میزان عیدی کارمندان مشخص است و با یک حساب سرانگشتی می توان دارایی خود برای خریدهای نوروزی را مشخص کرد، بنابراین به نظر می رسد که بهتر است با آرامش و به دور از برخی حراج های غیرواقعی، خرید را انجام داد، چراکه اکنون مغازه داران حاضرند تخفیف خوبی بدهند، چون می گویند که بازارشان کساد است.

او معتقد است که خرید در ایام پایانی سال و در نیمه دوم اسفندماه به دلیل ازدحام بیش از حد و همچنین افزایش قیمت‌ها در آن مقطع، مردم را بر آن می دارد که زودهنگام وارد بازار شویم. نکته جالب این است که بسیاری از واحدهای صنفی محصولات خود را با قیمت‌های ارزان‌تر از آن زمان عرضه می‌کنند. پس شاید برخی حراج ها واقعی نباشد.

یک خانم دیگر که به همراه دو فرزند خود از یکی از دالان‌های بازار بزرگ تهران بیرون می‌آید، در پاسخ به سئوال مهر در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: به نظر من الان فصل بهتری برای خرید است، چرا که تا چند روز دیگر که عیدی کارمندان دولت واریز شود، مردم هجوم بیشتری به بازار می‌آورند لذا در این روزها بهتر می‌توان خرید کرد.

وی می گوید: قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته تفاوت چندانی نداشته است و فکر می‌کنم دلیل آن ثبات قیمت دلار در این مدت بوده است؛ اگرچه نسبت به سال گذشته همین موقع قیمت انواع پوشاک حداقل صد در صد افزایش قیمت داشته است.


5lhsrajwoa05pt9fhxh.jpg


کاسبان از اوضاع این روزهای بازار چه می‌گویند

یکی از کسبه بازار بزرگ تهران می گوید: سهم پوشاک خارجی در سبد خریدهای مردم کاهش یافته و البته اگرچه هنوز پوشاک چینی خاطرخواهان خود را دارد، چراکه ارزان‌تر است اما تنوع تولیدات محصولات ایرانی بسیار بالا است و کیفیت نیز بالا رفته است، بنابراین مردم هم بدون اینکه پرس و جو کنند که این کالاها متعلق به کدام کشور است، بیشتر بر روی فاکتور قیمتی تمرکز می کنند.

یکی دیگر از مغازه داران معتقد است که هنوز خریدهای نوروزی به شکل جدی آغاز نشده است و باید تا نیمه اول اسفندماه صبر کرد، چراکه مردم آن زمان تحریک می شوند که خریدهای خود را شروع کنند، اما به هرحال، اکنون بازار بهتر از هفته های گذشته شده است و گویا مردم استقبال بیشتری به خرید نشان می دهند.

او می افزاید: سود مغازه داران بسیار پایین آمده است و در مقابل مردم که معتقدند همیشه خرید می کنند و هیچگاه بازار کساد نیست، اما نبض کاسبی در دستان فروشندگان است، چراکه آنها به خوبی درک می کنند که با توجه به مالیاتی که می پردازند و شرایطی که به لحاظ اقتصادی پیش رویشان است، بازار چگونه است، خوب است یا رونق دارد.

به هرحال این روزهای بازار بزرگ تهران، شلوغی و ازدحام بیشتری دارد که کسبه را نسبت به روزهای خرید مردم، امیدوارتر کرده است و البته مردم هم که همواره در ایران، خرید را یکی از تفریح های خود می‌دانند، با اشتیاق بیشتری نسبت به مقاطع دیگر سال وارد بازار می شوند و همین امر، بازار و فعالیت های بازاری را رونق می بخشد؛ پس این مردم هستند که خروج از رکود را معنا می بخشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها