کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
نیسان
تاپیک شاپ

دستورالعمل نعمت‌زاده دردسر ساز شد

کدخبر:۹۸۰۵سه شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳:۰۷۶۱۰۷ بازدید

طی هفته‌های گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی به سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، اعلام کرد که تنها نمایندگان مجازی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را تائید کرده ...
طی هفته‌های گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی به سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، اعلام کرد که تنها نمایندگان مجازی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را تائید کرده و به آنها مجوز داده است، می‌توانند از این پس خودرو وارد کنند؛ بر همین اساس هم، سامانه ثبت سفارش، اطلاعیه‌ای را بر روی سایت خود قرار داد که بر اساس آن اعلام شده بود که ثبت سفارش خودرو سواري از تاريخ اول بهمن ماه جاری، صرفا توسط نمايندگي‌هاي معتبر داراي گواهي‌نامه فعاليت نمايندگي از مرکز امور اصناف بازرگانان مجاز است. البته اطلاعیه‌ای استثناهایی قائل شده بود که بر اساس آن جانبازان و معلولان می توانند از این مصوبه مستثنی باشند.

آغاز افزایش قیمت خودروهای وارداتی

به گزارش مهر، مدتها قبل از اینکه این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت نهایی و ابلاغ شود، نمایندگی های رسمی فروش خودرو در ایران اعلام کردند که با ابلاغ این دستورالعمل، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، همانطور هم شد، اکنون خبرها از بازار حکایت از آن دارد که نمایندگی های رسمی واردات خودرو، در یک حرکت هماهنگ، نسبت به افزایش قیمت در فروش محصولاتشان اقدام کرده‌اند و قیمتها در بازار برای مصرف‌کنندگان بالا رفته است.

البته پیش از این مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت‌معدن و تجارت نیز در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که در کوتاه مدت، ممکن است افزایش قیمتی در بازار رخ دهد، اما به مرور این بالا رفتن قیمت متوقف خواهد شد. در این میان بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند که اکنون با انتخاب این روند وارداتی خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم انحصار به واردات خودرو برمی گردد و باید شرایطی را فراهم کرد که این خودروهای وارداتی هم قیمتگذاری شوند.

قیمتگذاری بلاتکلیف خودروهای وارداتی

این روند افزایش قیمت در شرایطی رخ می‌دهد که خودروهای وارداتی اکنون در بازار قیمتگذاری نمی‌شوند، همین امر کافی است که قیمت در بازار بالا برود و به اعتقاد برخی کارشناسان، شبه انحصار در بازار صورت گیرد؛ اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که واردکنندگان باید ضوابط سازمان حمایت را در قیمتگذاری کالاهای وارداتی رعایت کنند؛ اما به هر روی اکنون بلاتکلیفی قیمتگذاری مطرح است و مشخص نیست که انحصار در بازار شکل گرفته است یا اینکه بازار رقابتی است.

البته مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که انحصاری در واردات خودرو نیست و 35 نمایندگی، توانسته‌اند مجوز لازم برای داشتن نمایندگی را اخذ کنند، این در حالی است که او می گوید که راه برای اخذ نمایندگی از سوی متقاضیان باز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین هر فردی که شرایط لازم را داشته باشد و بتواند مستندات لازم را اخذ کند، به طور قطع، می تواند مجوز وزارت صنعت را دریافت کنند.

از سوی دیگر، بررسی ها حکایت از آن دارد که یک فرد، بالغ بر 50 درصد بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارد و آنگونه که فعالان بازار می‌گوید خود او به تنهایی می‌تواند انحصار را شکل دهد؛ بنابراین تقاضا دارند که شورای رقابت وارد مرحله قیمتگذاری شده و خودروهای وارداتی را نیز به مصداق انحصار تلقی کند.

تا این لحظه البته، شورای رقابت حاضر نشده که خودرو را به عنوان یک کالای انحصاری بداند و به قیمتگذاری آن ورود کند. آنگونه که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت می‌گوید اکثر این خودروها با هم رقابت دارند؛ بنابراین هنوز شورای رقابت وارد قیمت گذاری این خودروها نشده است.

وی می افزاید: بیشتر خودروهای داخلی زیر 2000 سی‌سی هستند که طیفی از آن‌ها رقیب ندارند و تولیدشان بسیار زیاد شده بود و جزو خودروهای پر استفاده به شمار می‌روند، بنابراین قیمت خودروهای وارداتی براساس رقابت بین خودشان تعیین شده و بازار قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند.

حال هم که وزارت صنعت می گوید که سازمان حمایت، ضوابط قیمگذاری خودروهای وارداتی را اعلام کرده و واردکنندگان باید بر اساس آن، قیمتگذاری کالاهای وارداتی خود را انجام دهند. بنابراین مصرف‌کنندگان با این گزینه روبرو هستند که باید به قیمت های اعلام شده از سوی واردکنندگان تن دهند و خودرو را با قیمتی که آنها می گویند خریداری کنند.

رفت و آمد واردکنندگان در سازمان حمایت

در عین حال خبرها از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حکایت از این دارد که واردکنندگان خودرو رفت و آمدهایی را به این سازمان داشته اند تا بلکه بتوانند با مسئولان این سازمان بر سر نرخگذاری کالاهای وارداتی به توافق برسند؛ اما هنوز این توافق نهایی حاصل نشده است.

این در حالی است که تا زمانی که سازمان حمایت به موضوع ورود کند، بازار باید تحت کنترل قرار گیرد تا مصرف کنندگانی که برای خرید خودروهای وارداتی مراجعه می‌کنند، متضرر نشوند؛ بنابراین در این فاصله زمانی به نظر می رسد که بهتر است شرایط برای مصرف کنندگان هم به لحاظ قیمتی، تحت کنترل دولت باشد تا در نهایت بتوان منافع مصرف کننده را تامین کرد. چراکه به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف اصلی این آیین نامه که حفظ حقوق مصرف کننده است، تامین شود.




دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
نگین خودرو

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
سکه ثامن
کلینیک دی
جار میزنم
تورآنتالیا