کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

غيرحرفه‌ای‌ها در تالار حافظ جولان مي‌دهند


کد خبر : ۹۸۰۱سه شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴:۰۳۱۶۶۶ بازدید

درحالي كه بورس تهران هر روز با مشكلات متعددي ازجمله بررسي نماد‌هاي پالايشگاهي، نرخ بهره مالكانه، حمايت از نماد‌هاي تاثيرگذار و... دست و پنجه نرم ...
غيرحرفه‌ای‌ها در تالار حافظ جولان مي‌دهندغيرحرفه‌ای‌ها در تالار حافظ جولان مي‌دهند

درحالي كه بورس تهران هر روز با مشكلات متعددي ازجمله بررسي نماد‌هاي پالايشگاهي، نرخ بهره مالكانه، حمايت از نماد‌هاي تاثيرگذار و... دست و پنجه نرم مي‌كند، كارشناسان بازار سرمايه از بروز يك معضل جديد در معاملات خبر مي‌دهند و آن، خريد و فروش برخط (آنلاين) سهام است. به عقيده آنها اين نوع معاملات با حضور افراد غيرحرفه‌يي موجب شده تا شايعه سايت‌هاي نامعتبر خبري تاثير بسياري بر بازار سهام بگذارد به‌طوري كه برخي تازه واردان بورس بدون مشورت با فعالان و با تجربه‌هاي بازار، سهام‌هايي را مي‌خرند كه نه تنها ضرر و زيان را براي آنها در بردارد بلكه خط و مشي نادرستي را بر جو بازار مي‌گذارد.


 معاملات آنلاين دردسرساز شد

مدير سرمايه‌گذاري شركت كارگزاري آگاه در اين باره به «تعادل» گفت: پس از آشنايي بسياري از سهامداران با معاملات آنلاين در بورس و معاملات شخصي آنها در بازار، بازار دچار التهاب شديدي شده است، التهابي كه با نداشتن آگاهي كامل برخي سهامداران از وضعيت اقتصادي و بورس اوراق بهادار موجب منعطف شدن آن شده است.

مصطفي بياتي افزود: سهامداران بايد بپذيرند كه نمي‌توان با حضور چند ماهه در بازار تحليل دقيقي از شرايط بازار داشته باشند بلكه با مشورت از كارشناسان و فعالان بورس مي‌توانند سهام ارزنده و معاملاتي منطقي را براي خود رقم بزنند در غير اين‌صورت تحليل‌هاي غيرمنطقي آنها تنها موجب رشد شايعات در بازار مي‌شود.

وي گفت: متاسفانه هيچ سخت‌گيري درخصوص معاملات آنلاين سهام وجود ندارد كه اين موضوع باعث شده افراد ناآگاه از حرفه سرمايه‌گذاري با ورود به معاملات آنلاين بورسي چارچوب‌هاي كلي آن را زير سوال ببرند.


  بورس نيازمند روزنه اميد

مدير سرمايه‌گذاري شركت كارگزاري آگاه درخصوص وضعيت فعلي بازار سهام گفت: با توجه به نگراني و اضطرابي كه چند هفته اخير بر معاملات بازار سهام حاكم شده بود بايد تغيير رويه‌يي در بورس اتفاق مي‌افتاد به بيان ديگر بازار نيازمند يك روزنه اميد براي سهامداران بود.

بياتي افزود: از سوي ديگر ثبات نسبي قيمت نفت و شايعات مثبت مذاكرات هسته‌يي تاثير مثبتي بر بازار سرمايه گذاشته كه باعث شده سهامداران نگاهي اميدوارانه‌تر بر اين بازار داشته باشند.

اين تحليلگر بازار سرمايه با اشاره به تاثير نفت در اقتصاد و بازتاب آن در بورس عنوان كرد: از آنجا كه قيمت نفت بيشترين تاثير را بر اقتصاد كشور ايفا مي‌كند بايد تا ثبات قطعي نرخ آن صبوري كرد تا بتوان با حداقل اطمينان از شرايط اقتصادي، تصميمي منطقي درخصوص بازار و معاملات داشت.

وي درخصوص ادامه روند منفي يا مثبت در بورس اظهاركرد: بازار سهام با دور شدن از جو منفي و رفتار هيجاني سهامداران سعي بر ثبات شرايط و انتخاب مسيري منطقي دارد اما با توجه به ابهاماتي كه در حوزه‌هاي تاثيرگذار اقتصادي بر بورس است نمي‌توان مسيري معين را براي آن انتخاب كرد.

بياتي ادامه داد: با بيان ديگر بايد گفت تعيين چشم‌انداز قطعي براي بورس پسنديده نيست و تنها موجب ايجاد خط خبري نادرست در فضاي بازار مي‌شود.


  ارزان شدن سهام سرآغاز رفتار هيجاني نيست

وي درخصوص قيمت سهام گفت: با توجه به افت‌هاي مكرر شاخص و كاهش حجم معاملات، قيمت سهام بسيار كم شده اما اين موضوع به منزله ارزنده شدن قيمت‌ها، سرآغاز رفتارهاي هيجاني و هجوم دوباره سرمايه‌گذاران به بورس نيست.

بياتي افزود: بورس اوراق بهادار وابستگي زيادي به محصولات پتروشيمي و فلزي دارد كه متاسفانه قيمت‌هاي جهاني اين محصولات با نزول همراه بوده، درحال حاضر شرايط به‌گونه‌يي است كه نمي‌توان به قطعيت سهامداران را ترغيب به خريد سهام كرد، فعالان و كارشناسان بازار بارها بر تصميمات منطقي براي خريد سهام تاكيد كرده‌اند بنابراين با بررسي شرايط نبايد با قطعيت در اين خصوص اظهارنظر كرد.

مدير سرمايه‌گذاري شركت كارگزاري آگاه بررسي پارامترهاي مختلف در بازار سهام را يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي مديران بورسي عنوان كرد و گفت: مديران بورسي با بررسي پارامترهاي مختلف بورسي مي‌توانند چشم‌انداز مثبت و بلندمدتي از بورس را مهيا كنند.


  شناسايي سهام‌ پرپتانسيل

يك كارشناس بازار سرمايه در ادامه به «تعادل» گفت: پس از ريزش‌هاي مداوم شاخص در بازار سهام، جرقه‌يي از اميد در بازار ايجاد شده، اميدي كه به نظر مي‌رسد با گام‌هاي آهسته حكمفرماي بورس شود.

منصور انصاري با اشاره به شناسايي سهام‌هاي پرپتانسيل و تاثيرگذار در بورس بيان كرد: با شناسايي سهام‌هاي پر پتانسيل در بورس روند مثبت و سير صعودي جايگزين روند منفي بازار خواهد شد اما بايد به اين نكته اشاره كرد كه شناسايي اين سهام‌ها به معناي حذف سهام‌هاي كوچك نيست بلكه اين امر باعث تقويت آنها نيز مي‌شود.

وي ادامه داد: از آنجا كه بازار ثانويه‌يي براي رشد اقتصادي كشور وجود ندارد، بورس اوراق بهادار از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار است كه مسوولان با درك اين موضوع درصدد شناسايي سهام‌هاي ارزنده و تاثيرگذار بر شاخص هستند.


  بورس بايد مقاوم شود

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به عامل‌هاي تاثيرگذار بر روند معاملات بازار سهام گفت: همانطور كه بارها گفته شده، ابهامات مذاكرات هسته‌يي و تعيين نرخ نفت بيشترين و مهم‌ترين عامل تاثيرگذار بر اقتصاد و بورس هستند اما بايد اين موضوع را بپذيريم كه برطرف شدن مشكلات اقتصادي نيازمند زمان است بنابراين با ايجاد زمينه مناسب بايد بورس را مقاوم‌تر از اكنون كرد تا هر موضوعي قدرت نفوذ به آن را نداشته باشد.

انصاري ادامه داد: با توجه به رفتار هيجاني سهامداران و صعود يكباره شاخص و حجم معاملات در سال گذشته، ريزش شاخص كاملا طبيعي بود اما در اين ميان بسياري از سهامداران با توقعات نا به‌جاي خود، بورس تهران را بازار مديريتي و برخي سهام‌ها را حمايتي عنوان كردند درصورتي كه مديران بورسي با در نظر گرفتن برنامه‌هاي مختلفي درخصوص رونق حجم معاملات سعي بر كنترل جو منفي را دارند كه اين كار در هر بورسي منطقي است.

وي با اشاره به روش مديريت تكنيكال بازار سهام ابراز كرد: از آنجا كه بورس اوراق بهادار تهران بازار عمقي محسوب نمي‌شود مديريت تكنيكال اين بازار نتيجه‌بخش نخواهد بود به‌عبارت ديگر بايد نگرش جديدي را براي رونق بازار در نظر گرفت.

اين كارشناس بازار سرمايه درخصوص به كف رسيدن شاخص اظهاركرد: شاخص كل مدت‌هاست كه به كف رسيده است اما به‌دنبال بهانه‌يي براي صعود مي‌گردد، بهانه‌يي كه مي‌تواند با هر شايعه يا خبري پديد مي‌آيد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها