کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار پوشاك جهان در چنگ چين و هند


کد خبر : ۹۷۷۱دوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰:۱۴۲۲۰۵ بازدید

بازار مصرف پوشاك ايران نگاهش را به آن سوي آبها دوخته است. اگرچه بخشي از پوشاك مورد نياز نسل جوان ايراني توسط كارگاه‌هاي ...

بازار مصرف پوشاك ايران نگاهش را به آن سوي آبها دوخته است. اگرچه بخشي از پوشاك مورد نياز نسل جوان ايراني توسط كارگاه‌هاي كوچك و تعدادي از كارخانه صنعتي تهيه مي‌شود، اما توليد در مقياس واردات هنوز نتوانسته جوابگوي مصرف موجود باشد. هم‌اكنون بازار پوشاك ايران دراختيار واردكنندگان است. با شروع نمايشگاه تخصصي پوشاك ايران در نمايشگاه بين‌المللي تهران بر آن شديم تا به بررسي وضعيت صنعت پوشاك ايران در بازارهاي جهاني بپردازيم.

حجم تجارت جهاني پوشاك در جهان براساس آمارهاي سازمان تجارت جهاني درسال2013 بالغ بر حدود 940ميليارد دلار بوده كه متاسفانه كشور ما از اين سفره گسترده سهم آنچناني نداشته است و صادرات سالانه پوشاك ما به 100ميليون دلار هم بالغ نمي‌شود. اين رقم در سال2012 بالغ بر حدود 1100ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود اما پيش‌بيني‌ها بر اين امر دلالت دارد كه تا سال2025 ارزش بازار مصرف پوشاك در جهان با افزايشي 100درصدي به حدود 2110ميليارد دلار بالغ خواهد شد. همانطور كه در جدول آمده ارزش بازار مصرف پوشاك در برخي از كشورهاي منتخب جهان در سال2012 را نشان داده و همچنين ارزش اين بازار در سال2025 را نيز پيش‌بيني كرده است.

درحال حاضر ارزش بازار جهاني پوشاك بالغ بر حدود 1100ميليارد دلار است كه 75درصد اين بازار دراختيار كشورهاي امريكا، اتحاديه اروپا، چين و ژاپن است. بالا بودن مصرف پوشاك در اين كشورها باتوجه به اينكه تنها يك‌سوم از جمعيت جهان را در خود جاي داده‌اند، حاكي از بالا بودن مصرف سرانه پوشاك در اين كشورها است. ساير كشورهاي جهان كه 65درصد از جمعيت جهان را در خود جاي داده‌اند، تنها 25درصد از بازار پوشاك را دراختيار دارند.

رشد مصرف پوشاك در كشورهاي بيشتر توسعه‌يافته نظير امريكا، اتحاديه اروپا و ژاپن آرام‌تر و متناسب با نرخ رشد اقتصادي آن كشورها است اما در اقتصادهاي نوظهور مانند چين، روسيه، هند و برزيل اين شتاب بسيار تندتر و حتي سريع‌تر از نرخ رشد اقتصادي آن است. بر پايه اين پيش‌بيني‌ها در سال2025 دو كشور چين و هند كانون اصلي رشد بازارهاي مصرف پوشاك جهان خواهند بود كه دليل اصلي آن رشد بالاي اقتصادي اين دو كشور و به‌تبع آن افزايش درآمدهاي سرانه آنها است كه باعث تغيير ذايقه مصرف‌كنندگان اين دو كشور به سمت مد و افزايش تمايل ايشان به خريد از برندهاي معروف پوشاك است. همچنين پيش‌بيني مي‌شود كه بازار تركيبي پوشاك دو كشور چين و هند از حجم 195ميليارد دلاري در سال2012 به ارزش 740ميليارد دلاري در سال2025 برسد كه در اين صورت از بازار مصرف تركيبي 725ميليارد دلاري امريكا و اتحاديه اروپا نيز فراتر خواهد رفت.

باتوجه به پيش‌بيني افزايش ارزش بازار مصرف پوشاك از مبلغ 1105ميليارد دلار در سال2012 به رقم 2110ميليارد دلار در سال2025، سرمايه‌گذاري‌هاي لازم جهت افزايش ظرفيت توليد پوشاك و زنجيره‌هاي قبلي آن حدود 350ميليارد دلار تخمين شده مي‌شود كه از اين مبلغ رقمي درحدود 140ميليارد دلار (40درصد) صرف سرمايه‌گذاري براي ايجاد ظرفيت‌هاي جديد خواهد شد و رقمي حدود 210ميليارد دلار (60درصد) نيز صرف نوسازي خطوط توليد واحدهاي موجود خواهد شد. در نهايت چنانچه از هم‌اكنون تصميم‌گيران صنعت نساجي تمهيدات لازم را درجهت توسعه مناسب صنعت پوشاك بينديشند و نسبت به صنعتي كردن اين رشته و ايجاد برندهاي موفق و جهاني اقدامات لازم را صورت دهند و نسبت به ايجاد تشكيلاتي قوي و مستقل براي پوشاك كشور اقدام كنند مي‌توانيم اميدوار باشيم كه تا سال2025 ايران نيز سهم مناسبي از بازار 2110ميليارد دلاري مصرف پوشاك درجهان و خلأ 100ميليارد دلاري ناشي از خروج چين از تجارت جهاني اين رشته را تصاحب كند.


wbufqk3h9b36gmfr3tk.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها