کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فضای رقابت غیر منصفانه در صنعت تایر


کد خبر : ۹۷۵۷یکشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱:۱۰۳۷۱۱ بازدید

عضو کمیته اجرایی و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: طی عملکرد یکسال اخیر بین 33 تا 35 درصد نیاز بازار ...

عضو کمیته اجرایی و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: طی عملکرد یکسال اخیر بین 33 تا 35 درصد نیاز بازار مصرف از محل واردات تأمین شده و مابقی آن را تولیدکنندگان داخلی تأمین کرده اند.مصطفی تنها افزود: با این میزان از حجم واردات، مسلم است که بخش قابل توجهی از تولید داخلی در انبار کارخانجات رسوب می کند. در این شرایط عرضه کنندگان خرد در بازار نیز برای فروش موجودی خود شروع به رقابت با کارخانه ها می کنند تا زودتر کالایشان را بفروشند که این امر به روند نزولی قیمت ها دامن می زند. عکس این قضیه نیز وجود دارد؛ یعنی در شرایطی که قیمت ها سیر صعودی به خود می گیرد، عرضه کنندگان خرد با عرضه تدریجی و انبار کردن تایرهای آماده برای فروش این روند را تشدید می کنند.

 

چند خواسته از وزارت صنعت


وی از مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل واردات و اعمال نظارت بیشتر در این بخش سخن گفت و تأکید کرد: انجمن صنفی صنعت تایر ایران همواره در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و خواسته هایی را مطرح کرده است. از جمله اینکه بایستی واردات تایر کنترل شود و منظور از کنترل این است که واردات تایر همانند خودرو از طریق نمایندگی های مجاز صورت گیرد تا از فعالیت های پراکنده در این رابطه جلوگیری شده و از ورود کالاهای غیر استاندارد ممانعت به عمل آید.


حضور بانوان خانه دار در فهرست واردکنندگان تایر

به گزارش بورس نیوز، وی با بیان اینکه در فهرست واردکنندگان تایر حضور افراد متفرق چشمگیر است، به صراحت گفت: نیاز به کنترل و نظارت بیشتر در شرایطی احساس می شود که حتی اسامی بانوان خانه دار نیز به عنوان واردکننده در این فهرست وجود دارد و عدم نظارت ناکافی موجب ورود تایرهای غیر استاندارد به کشور می شود. حال آنکه حتی در پیشرفته ترین خودروهای روز دنیا، تایر به عنوان نقطه اتصال خودرو با جاده، قطعه بسیار حساسی محسوب می شود و نباید مورد کم توجهی قرار گیرد.این مقام مسئول تأکید کرد: همچنین لازم است واردات در این حوزه پیش از ورود محصولات و پس از تأیید و صدور گواهینامه استاندارد لازم انجام شود تا نمایندگی های مجاز با رعایت استانداردهای لازم، در خصوص کیفیت و مسایل حقوقی محصولات خود پاسخگو باشند. همانند فرآیندی که تولیدکنندگان ایرانی قبل از صادرات محصولات خود باید استاندارد گلف را رعایت کنند. حال آنکه در ایران این نظارت و کنترل پس از ورود محصول به گمرک انجام می شود.

 

فضای رقابت غیرمنصفانه با تخصیص ارز مبادلاتی به واردکنندگان تایر


وی دیگر چالش موجود برای تولیدکنندگان داخلی تایر را در خصوص ارز تخصیصی به واردات عنوان کرد و افزود: خواسته دیگر فعالان این صنعت آن است که واردکنندگان از ارز اتاق مبادلاتی استفاده نکنند. چراکه تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند واردات مواد اولیه مصرفی خود را با نرخ ارز آزاد و یا میانگین ارز آزاد و مبادلاتی تأمین کنند و این امر فضای رقابت را نامنصفانه می کند. اما در حال حاضر استفاده واردکنندگان از ارز مبادلاتی موجب می شود تعرفه 22 درصدی واردات برای حمایت از تولید داخل چندان مثمرثمر نباشد.وی در خصوص احتمال افزایش تعرفه واردات و مذاکرات پیرامون این امر گفت: امیدواریم برای سال آتی تلاش های انجمن اثربخش باشد. اما در حال حاضر اظهارنظر قطعی در این رابطه امکان پذیر نیست. چراکه به عنوان مثال علیرغم اینکه از سال گذشته نیز مرکز پژوهش های مجلس نظرات کارشناسی خود را هم راستا با انتظارات فعالان این صنعت ارایه کرده، اما هنوز اقدام اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است.سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: تولیدکنندگان تایر ایرانی هم حرف غیرمنطقی نمی زنند و خواسته آنها تنها ایجاد فضای رقابتی منصفانه است.


آثار کاهش قیمت مواد اولیه بر سودآوری تولیدکنندگان

تنها به کاهش قیمت خرید برخی مواد اولیه مصرفی تولید تایر اشاره کرد و گفت: به طور قطع مواردی همچون کاهش بهای مواد اولیه همچون کائوچوی طبیعی آثار مثبتی را در کاهش هزینه های تولید اعمال می کند. اما در تولید تایر 80 تا 90 قلم ماده اولیه استفاده می شود که قیمت آنها رفتار یکسانی را با یکدیگر ندارد. بطوریکه حتی برخی از آنها با کاهش بهای نفت با افت قیمت همراه می شوند، اما سایرین واکنشی را از این بحث نشان نمی دهند.تنها در خاتمه در خصوص احتمال افزایش نرخ های فروش در شرایطی که رقابت حاکم در بازار طی ماه های گذشته کاهش قیمت ها را رقم زده، گفت: افزایش نرخ های فروش بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد. چراکه در کشور تورم عمومی وجود دارد و به تناسب افزایش دستمزدها و سایر هزینه های تولید نمی توان بهره وری را بالا برد. در نتیجه انتظار می رود حداقل به اندازه افزایش هزینه ها نرخ های فروش تعدیل شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها