کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رويه‌ سه‌گانه بانك‌ها در اجرای نرخ سود


کد خبر : ۹۷۲۸شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸:۱۸۳۱۲۱ بازدید

زمان چنداني از آخرين توافق بانك‌ها با بانك مركزي براي اجراي فراگير نرخ سود بانكي نمي‌گذرد كه زمزمه‌هاي نرخ‌شكني از بازار پول ...

زمان چنداني از آخرين توافق بانك‌ها با بانك مركزي براي اجراي فراگير نرخ سود بانكي نمي‌گذرد كه زمزمه‌هاي نرخ‌شكني از بازار پول و ايضاً اعلام صريح معاونت نظارتي بانك مركزي به گوش مي‌رسد. وحدت رويه‌يي كه از آن سخن به ميان مي‌آمد اكنون رويه‌ سه‌‌گانه‌يي است كه شايد دير نباشد به وحدت تبديل شود، البته در جهت كاملا عكس.  

بعد از شكست توافق اول بانك‌ها با بانك مركزي براي ساماندهي نرخ‌هاي سود سپرده نامه‌يي توسط رييس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي به رييس كل بانك مركزي ارسال شد.

در اين نامه رييس شورا به نمايندگي از بانك‌ها خواستار نظارت جدي بانك مركزي بر نحوه اجراي نرخ‌هاي سود سپرده شد، پس از آن بود كه جلسه‌يي با حضور مسوولان بانك مركزي و مديران‌عامل بانك‌ها و موسسات اعتباري در بانك مركزي برگزار شد.  در اين جلسه كه به‌نوعي با تمامي بانك‌ها و موسسات اتمام‌حجت شد، صورتجلسه ديگري تنظيم و به تصويب همه اعضاي حاضر در جلسه رسيد.  هدف از اين جلسه رعايت نرخ‌هاي سود مصوب مورد توافق بانك‌ها بود كه بعد از صدور بخشنامه‌يي تدوين و ابلاغ شد و در آن 7مورد براي تنبيه و مجازات بانك‌ها و موسسات متخلف در نظر گرفته شده بود.

اكنون با گذشت حدود 2ماه از دومين توافق، تهرانفر معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به بهتر‌شدن اجراي نرخ سود سپرده در سيستم بانكي بر عدم رعايت نرخ‌هاي سود و راه‌هاي فرار بسيار نظام بانكي از نرخ سودهاي مصوب اذعان كرده، خط‌و‌نشان مي‌كشد و مي‌گويد اين‌بار ديگر كوتاه نمي‌آييم و قطعا با متخلفان برخورد مي‌كنيم.

در همين راستا براي پيگيري نحوه اجراي دومين توافق بانك‌ها كه قرار شد با تشديد برخوردهاي نظارتي و پليسي ضمانت اجرا پيدا كند، به تعدادي از بانك‌ها سر زديم كه نتايج آن بدين قرار است: كارمند يكي از بانك‌ها در مواجهه با سوال ما درخصوص نرخ سود سپرده‌گذاري 200 ميليون توماني مي‌گويد نرخ سود سپرده يك‌ساله 22 درصد، 9 ماهه 20درصد، 6ماهه 18درصد و... است.وي اضافه مي‌كند: نرخ سود پرداختي ما ارتباطي با ميزان سپرده‌گذاري ندارد و مدت سپرده تنها مورد ملاك است؛ فعلا نرخ‌هايي كه به ما اعلام كرده‌اند براي سپرده يك‌ساله حداكثر 22درصد است و ما نمي‌توانيم سودي بيشتر از اين بپردازيم.

حضور در شعبه ديگر و پاسخ كارمند به ما: اگر سود سپرده را تا پايان دوره يك‌ساله برداشت نكنيد بانك به شما 24.3‌درصد سود پرداخت مي‌كند.  يكي از بانك‌هاي ديگر كه از نظر نوع مالكيت و حجم تقريبا به بانك قبلي نزديك است به ما پاسخ مي‌دهد سود سپرده يك‌ساله به‌شرط اينكه سود و اصل آن در پايان دوره توسط شما دريافت شود 24.6‌درصد است و اگر حجم سپرده شما زياد باشد در‌صورتي‌كه با رييس شعبه صحبت و توافق كنيد به‌صورت روزشمار با نرخي بيشتر هم قابل‌پرداخت است.

كارمند يكي از بانك‌هاي باسابقه و قديمي با تاكيد بر اينكه بيش از 22‌درصد سود امكان پرداخت نيست مي‌گويد در شرايط فعلي ديگر بانك‌ها ملزم به رعايت نرخ‌هاي سود مصوب هستند.  وي در پاسخ به اين سوال كه اگر سپرده‌گذاري قابل‌توجهي در بانك انجام دهيم آيا امكان دريافت سود بيشتر هست، پاسخ مي‌دهد: سپرده‌هاي بالاي 50ميليارد‌ريال درصورت دريافت مجوز از مديريت امكان دريافت سود بيشتر دارند اما سپرده‌هاي كمتر از 50ميليارد ‌ريال همان نرخ مصوب را خواهند گرفت.

 

 سود روزشمار براي سپرده‌ها

براي پيگيري و جست‌وجوي بيشتر با بانك‌هاي مختلف به‌صورت حضور در شعبه و تماس تلفني انجام داديم كه درنتيجه مي‌توان گفت در مقطع كنوني بانك‌ها از لحاظ سود سپرده به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ دسته اول بانك‌هايي كه به‌طور كامل خود را ملزم به رعايت نرخ‌هاي سود كرده‌اند، دسته دوم بانك‌هايي هستند كه براي مبالغ كلان سود بيشتري مي‌پردازند و دسته سوم بانك‌هايي هستند كه درصورت عدم برداشت اصل و سود پول تا انتهاي دوره سود بالاتري را به مشتريان خود مي‌دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها