کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

45 هزار و 500 تومانِ ناقابل!


کد خبر : ۹۵۶۳شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶:۰۹۳۲۵۸ بازدید

4 سال از حضورش مي گذرد اما برخي خانوارها آن قدر به آن عادت کرده اند که شايد زندگي بدون آن برايشان سخت شود. گرچه در تمامي اين سال‌ها ...

4 سال از حضورش مي گذرد اما برخي خانوارها آن قدر به آن عادت کرده اند که شايد زندگي بدون آن برايشان سخت شود. گرچه در تمامي اين سال ها، هميشه صحبت از قطع آن براي خانوارهاي پردرآمد و مرفه بوده است اما در عمل هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است.

«يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني» آن قدر عزيز بوده و هست که فقط 2 ميليون و 400 هزار نفر از دريافت آن انصراف دادند. اما اين روزها بحث حذف آن براي اقشار پردرآمد، بيشتر به گوش مي رسد و دولت تحت فشار مجلس و قانون ناچار است به سمت حذف پردرآمدها حرکت کند.حذف يارانه پردرآمدها براي همه ما آن قدر مسلم است که صحبت از اهميت آن عبث است.

اما آيا حذف يارانه ثروتمندان نيز آسان است؟

برخلاف آن چيزي که تصور مي‌شود، حذف يارانه پردرآمدها کاري بس دشوار است. شايد مهم ترين دليل آن، به نحوه شناسايي بر گردد. يعني از کجا بايد تشخيص دهيم يک فرد ثروتمند است. مي گويند چند راه وجود دارد: حساب بانکي، املاک و مستغلات، اتومبيل و... شايد دم دستي ترين گزينه حساب بانکي افراد باشد.

طبيعتا زماني که افراد گمان ببرند که حساب هاي شخصي شان مبناي حذف يارانه قرار مي گيرد، ممکن است برخي افراد موجودي حساب هاي خود را کاهش دهند. عملي که منجر به اختلال در ساختار گردش مالي مي شود. لذا مي توان حالتي را متصور بود که اين پول ها به سمت بازارهايي منتقل شود که سرمايه گذاري در آن به صورت بي نام و نشان صورت مي پذيرد. احتمالا شبيه اين حادثه با درجه کمتري براي ساير دارايي ها نيز اتفاق مي افتد. اما اگر مبنا را درآمد خانوارها قرار دهيم، به احتمال زياد کارمندان و حقوق بگيران متضرر مي گردند.

چرا که تنها حساب و کتاب آن ها روي دايره است و بازاري ها و دلال ها بيشترين منفعت را خواهند برد.دشواري دوم، به نقطه تفکيک مربوط مي شود. فرض کنيد ما دسترسي کامل به درآمدها و ثروت افراد داريم و قرار است يک رقم را براي تفکيک ثروتمندان از سايرين در نظر بگيريم. اگر اين عدد فرضي 3 ميليون تومان باشد، خانوارهاي با درآمد بالاتر از 3 ميليون تومان ثروتمند و پايين تر از آن لايق دريافت يارانه تلقي مي شوند.

حال بايد ديد آيا تفاوت جدي ميان فردي با درآمد 3 ميليون و 50 هزارتومان با فردي با درآمد 2 ميليون و 950 هزار تومان وجود دارد يا خير.بدون شک اين اشکالات و اشکالات ديگري که وجود دارد، سبب مي شود که هرگونه عملي در اين زمينه را با تبعات اجتماعي فراواني همراه نمايد. علاوه براين، هيچ دولتي نمي خواهد که گناه حذف «45 هزار و 500 تومان ناقابل» به پاي او نوشته شود. لذا سخت است که اين پول حذف شود و هرگونه حذف يارانه پردرآمدها بايد با لحاظ حساسيت هاي فوق باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها