کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس با هياهوی سهامداران صعود نمي‌كند


کد خبر : ۹۵۶۰شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰:۱۴۲۰۸۵ بازدید

پس از تجمع سهامداران بورسي در تالار حافظ و اعلام نارضايتي خود از افت قيمت سهام و ريزش هرروزه شاخص، برخي كارشناسان بازار سهام اين كار ...

پس از تجمع سهامداران بورسي در تالار حافظ و اعلام نارضايتي خود از افت قيمت سهام و ريزش هرروزه شاخص، برخي كارشناسان بازار سهام اين كار را نادرست و برخي ديگر اين اعتراض را منطقي عنوان كردند.

با نگاهي به گذشته و بررسي معاملات بازار سهام در سال92 بايد گفت روند صعودي و رفتارهاي هيجاني سهامداران روزي منجر به ريزش سنگين بورس مي‌شد، ريزشي كه سود‌هاي كلان چندروزه را يكشبه از بين برد، درحال‌حاضر با گذشت يك‌سال از سير صعودي شاخص برخي سهامداران هنوز نتوانسته‌اند با ريزش‌هاي منطقي كه متكي بر اقتصاد كشور است كنار بيايند، افت‌هاي مكرري كه با دلايل مختلف داخلي و بين‌المللي همراه است، البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه نگراني سهامداران درخصوص كاهش ارزش سهام خود غيرمنطقي نيست، اما به نظر نمي‌رسد تجمع آنها در تالار حافظ موجب رشد حجم معاملات و شاخص كل شود. از سوي ديگر در شرايطي كه وضعيت بورس اوراق بهادار وخيم است مديران بورسي باز هم با وعده‌هاي تكراري سرمايه‌داران را به آرامش دعوت كردند، وعده‌هايي كه به نظر مي‌رسد بايد در آينده‌يي نزديك عملي شوند.

 

  اعتراضات گروهي و افزايش نگراني‌ها

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس دراين‌باره به «تعادل» گفت: كاهش قيمت سهام و زيان سرمايه‌گذاران براي هيچ‌كسي خوشايند نيست همچنين بروز عكس‌العمل‌ها و اعتراضات آنها طبيعي و قابل درك است، اما با رفتار منطقي‌تر مي‌توان اين اعتراض‌ها را اعلام كرد.

محمودرضا خواجه‌نصيري ادامه داد: سهامداران و معامله‌گران بورس و فرابورس مي‌توانند انتقادات و پيشنهادات خود را از طريق صندوق‌هايي كه در اين زمينه بنا شده به مسوولان انتقال دهند نه تجمع در تالار حافظ.وي درخصوص رفتار سرمايه‌گذاران بورسي در روز چهارشنبه اظهار كرد: با وجود درك اعتراض سهامداران به افت‌وخيز شاخص توصيه مي‌شود پيشنهادات يا انتقادات آنها در حوزه داخلي بازار سرمايه يا محور‌هاي خارجي اين بازار كه شامل همكاري دولت و مجلس شوراي اسلامي مي‌شود از طريق مذاكرات كارشناسايي صورت گيرد نه شيوه‌هاي سنتي و غيرقابل‌قبول.

خواجه‌نصيري بيان كرد: بازار سرمايه باتوجه ويژه‌يي كه به سهامداران دارد هر انتقاد يا پيشنهادي از سوي اين افراد درخصوص رونق معاملات را بررسي مي‌كند به‌طوري كه ديدگاه آنها در بازار سهام بي‌نتيجه نمي‌ماند، اما بايد به اين نكته اشاره كرد كه سهامداران ما بايد تخصصي‌تر از تجمعات گروهي، دلواپسي‌هاي خود را بيان كنند.

 

  خرسندي يا تاسف

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس درباره شرايط بورس اوراق بهادار گفت: پيش‌بيني درخصوص آينده بورس و روند شاخص در شرايطي كه قيمت نفت و تحولات منطقه‌يي ثبات ندارد، درست نيست. به نوعي بايد گفت تحولات بازار سرمايه به معادلات بازار ارزي و پولي بستگي دارد كه پيش‌بيني اين بازار از تحليل‌هاي كارشناسان به دور است.

وي افزود: باتوجه به مولفه‌هاي اقتصادي و سياسي دخيل در بازار سرمايه بايد گفت بازار ما بسيار تاثيرپذير است، اما اقدامات مثبتي در راستاي رونق دوباره بورس صورت گرفته كه اميدواريم با همكاري مجلس و دولت اين برنامه‌ها عملي شود. همچنين بايد گفت كه در اين شرايط نبايد با اظهار تاسف يا اميدواري به آينده بازار خط‌فكري را ايجاد كرد چراكه بازار هنوز به كف نرسيده است.

 

  در شان سهامداران نيست

مديرعامل كارگزاري آينده در ادامه به «تعادل» گفت: هر مشكلي براي برطرف شدن نيازمند راه‌حل‌هاي خود است، راه‌حل‌هاي منطقي نه اعتراض‌هايي كه كار را به ناكجاآباد سوق مي‌دهد، اعتراضات اين‌چنيني در شان سهامداران بورسي نيست.

سيدعبدالرحيم رستم‌كلايي افزود: باتوجه به شرايط اقتصادي و افت شديد قيمت نفت، بورس اوراق بهادار هم از اين شرايط ناخوشايند بي‌نصيب نمانده، به‌طوري كه افت‌هاي شديد مهمان هرروزه تالار حافظ شده است.

وي درخصوص نوسان‌هاي شاخص اظهار كرد: وضعيت نامساعد اقتصادي منجر به افت‌هاي شديد و رشد‌هاي كم شاخص شده، اما اين موضوع به اين معنا نيست كه شاخص مسيري غيرمنطقي را طي مي‌كند.

مديرعامل كارگزاري آينده با اشاره به اعتراضات برخي سهامداران به افت‌هاي مكرر شاخص و تجمع آنها در محل تالار حافظ بيان كرد: شرايط بورس به‌گونه‌يي است كه شاخص با روند نزولي خود موجي از نگراني را در دل سرمايه‌گذاران ايجاد كرده، اما با تجمع در تالار و برهم زدن معاملات نمي‌توان راه به جايي برد. راه‌هاي قانوني براي اعتراض كم نيست پس سهامداران با تجربه بورسي نبايد با چنين كارهايي شرايط را براي بازار سهام و مديران سخت‌تر كنند.

وي درباره افت قيمت نفت و تاثير آن بر بازار سهام گفت: از آنجايي كه اقتصاد ما تاكنون مبتني‌بر نفت بوده با شرايطي كه در تعيين نرخ نفت ايجاد شده، سال آينده سال سختي براي بازار سهام خواهد بود، اما با پيش‌بيني كه دراين‌باره شده بايد بازار را درحالتي مساعد قرار داد.

 

  وضعيت وخيم بازار سهام ادامه دارد

مديرعامل سابق بورس در ادامه با ديدگاهي انتقادي به دولت و روند بازار سهام به «تعادل» گفت: باتوجه به وضعيت نابه‌سامان بازار سهام، چرا تاكنون قول‌هاي دولت اجرايي نشده است؟ بازار سرمايه با وضعيت وخيمي روبه‌روست كه بسياري از مسوولان با چشماني بسته تنها وعده‌هاي توخالي درخصوص رونق آن به سهامداران مي‌دهند.

علي رحماني افزود: در چنين شرايطي كه هيچ يك از مسوولان پاسخگوي افت قيمت سهام و ارزش كل بورس نيستند اعتراض‌هاي سهامداران منطقي است چراكه زندگي بسياري از آنان با نوسان‌هاي بورس گره خورده، درحالي كه بورس تهران هر روز شاهد افت‌هاي شديد است و دولت وعده‌هاي خود را عملي نمي‌كند و تنها با صحبت سهامداران را به آرامش دعوت مي‌كند كه اين روش پس از مدتي جوابگو نيست. وي با اشاره به عوامل ريزش سنگين شاخص بيان كرد: دلايل داخلي و بين‌المللي مختلفي دخيل در افت‌وخيز قيمت سهام هستند، اما مهم‌ترين آن قيمت نفت بوده كه وزير نفت هيچ توضيحي دراين‌باره نداده و به نظر مي‌رسد سكوت دولتي‌ها در اين خصوص ادامه داشته باشد. مديرعامل سابق بورس، بازار سرمايه را آينه‌يي تمام‌قد دانست و گفت: بازار سهام و بازار پولي آينه تمام‌قد اقتصاد يك كشور محسوب مي‌شوند كه متاسفانه در كشور اين دو بازار با رقابت با يكديگر تصويري ناخوشايند را به معرض ديد گذاشته‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها