کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیاست نفت ارزان، با مرگ پادشاه عربستان تغییر نمی‌کند


کد خبر : ۹۵۴۸جمعه، ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸:۲۸۳۸۱۹ بازدید

تحلیلگران کلید سیاست نفتی عربستان را در دست علی النعیمی وزیر نفت این کشور می دانند و معتقدند اگر وی در دوران حکومت پادشاه جدید در مقام خود ابقا ...

تحلیلگران کلید سیاست نفتی عربستان را در دست علی النعیمی وزیر نفت این کشور می دانند و معتقدند اگر وی در دوران حکومت پادشاه جدید در مقام خود ابقا شود امیدی به تغییر سیاست نفت ارزان که از سوی وی دنبال می شود نخواهد بود.

ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان، احتمالا سیاست نفتی ملک عبدالله، پادشاه سابق را ادامه خواهد داد و حتی به قیمت کاهش بیشتر قیمت ها، میزان تولید را پایین نخواهد آورد تا میزان سهم عربستان از بازار نفت را حفظ کند.یک عامل کلیدی این خواهد بود که آیا سلمان 79 ساله، علی النعیمی، وزیر نفت فعلی را که از سال 1995 بر این مسند کلیدی تکیه زده، ابقا کند یا نه. نعیمی که امسال 80 ساله می شود، گفته که تمایل دارد وقت بیشتری صرف کارهای دیگرش کند.

عربستان با تولید 9.5 و صادرات 7 میلیون بشکه در روز، بیش از یک دهم عرضه نفت جهان و یک پنجم نفت فروخته شده در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. خودداری ریاض از تسلیم سهم خود از بازار به تولید رو به افزایش نفت آمریکا منجر به شدیدترین کاهش قیمت نفت از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون شده است.

فلورنس اید اوکدن، اقتصاد دان ارشد موسسه عربیا مونیتور در لندن در این باره گفت: «رهبری عربستان قبلا تصمیم سخت خود برای سپری کردن امور با قیمت پایین نفت را اتخاذ کرده است... نعیمی جای پای محکمی دارد. او مورد احترام است و تا زمانی که کابینه فعلی بر سر کار است، نباید انتظار تغییر وی را داشت.»سلمان، در مقام قبلی خود به عنوان ولیعهد، در روز 6 ژانویه سخنان ملک عبدالله را تکرار کرده و گفته بود سیاست نفتی عربستان در مواجهه با «تنش های» بازار در نتیجه کندی رشد اقتصاد جهانی، تداوم خواهد یافت.

وی اضافه کرده بود: «این تنش ها در بازار نفت جدید نیستند و ما در گذشته با اراده ای استوار، با درایت و تجربه با آنها برخورد کرده ایم و با تحولات فعلی بازار نفت نیز به همین شکل برخورد خواهیم کرد.»
از نظر تئوریک، تصمیمات نفتی عربستان توسط شورای عالی نفت به ریاست پادشاه اتخاذ می شود. اما به گفته سیمون هندرسون، تحلیلگر مسائل نفتی، در عمل ظاهرا این تصمیمات بر عهده نعیمی گذاشته شده است. «هرچند وی در اواخر دهه هفتاد عمر خود قرار دارد و گفته که به دنبال بازنشستگی است، اما نعیمی همچنان از جایگاه محکمی برخوردار است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها