کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پايان مذاکرات ژنو بدون اعلام نتيجه


کد خبر : ۹۴۴۸دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱:۴۹۴۴۸۴ بازدید

مذاکرات هسته اي پس از برگزاري چندين دور مذاکره فشرده و طولاني بين هيئت هاي ايراني و آمريکايي، ديروز با نشست جامع ...

مذاکرات هسته اي پس از برگزاري چندين دور مذاکره فشرده و طولاني بين هيئت هاي ايراني و آمريکايي، ديروز با نشست جامع ديپلمات هاي کشورمان و ۱+۵ به پايان رسيد و به روال گذشته خبري از مذاکرات طولاني ديپلمات ها به بيرون درز نکرد تا برخي منابع خبري بنويسند که مذاکرات بدون نتيجه به پايان رسيده است.

عصر ديروز در پايان مذاکرات شبکه بي بي سي به نقل از يکي از اعضاي مذاکره کننده ارشد غربي، بدون ذکر نام وي، گزارش داد که 1+5 سطح انتظارات خود را از آنچه هدف گذاري کرده، در اين دور از مذاکرات پايين نياورده است.به گزارش نسيم دقايق پاياني ديشب نيز وندي شرمن به همراه اعضاي هيئت آمريکايي بدون ارائه هيچ توضيحي محل مذاکرات راترک کردند ونماينده چين نيز از برگزاري دور بعدي مذاکرات در اوايل ماه آينده ميلادي خبرداد.

در اين مذاکرات ۵ روزه آن گونه که ديپلمات هاي ارشد به پايگاه المانيتوراعلام کرده بودند بر امکان تسريع در مذاکرات هسته اي که در حدود 5 ماه و 10 روز (دهم تير 94)از ضرب الاجل پايان آن باقي است، تمرکز شده بود. البته المانيتور پيشتر در گزارشي به گفته هاي برخي ديپلمات ها اشاره کرده بود که نشست هاي ديپلمات هاي ايراني و آمريکايي را در راستاي تدوين يک چارچوب توافق و سپس ارائه آن رابه اعضاي 1+5 توصيف کرده بودند. به گزارش تسنيم،همين پايگاه خبري تحليلي در گزارشي ديگر و به نقل از منابعي اعلام کرد که فعلا هيچ گونه سندي آماده نشده است.به گفته اين منابع سندي که ايراني ها و آمريکايي ها بر روي آن کار مي کنند "اصول توافق" نام دارد و ظاهرا بخشي از چارچوب توافقي است که ايران و گروه 1+5 سعي دارند تا ماه مارس (اسفند) به آن دست يابند.

هردو وزير خارجه ايران و آمريکا که در هفته گذشته دو مرتبه در شهرهاي ژنو و پاريس با يکديگر ديدار کردند، پيشتر ابراز اميدواري کرده  بودند که اين دور از مشورت هاي آمريکا-ايران بتواند به تسريع توافق نهايي کمک کند. در اين باره يکي از خبرنگاران اعزامي بي بي سي به ژنو گفته است که طرفين مذاکره اول قرار بود به توافق جامع برسند، بعد اين توافق ،توافق سياسي ناميده شد وحالا حرف از اصول کلي يک توافق زده مي شود.

در مذاکرات اين دوره که يکي از فشرده ترين مذاکرات هسته اي در يک سال اخير بوده است، وزراي خارجه ايران و آمريکا چندين ساعت در ژنو و پاريس با يکديگر گفت وگو کردند و معاونين آنها نيز طي چهار روز گذشته با يکديگر گفتگو داشته اند تا شايد بتوانند مذاکرات را براي دستيابي به چارچوب توافق و سپس تدوين جزئيات تسريع کنند. حتي پياده روي 15 دقيقه اي ظريف و کري نيز در ژنو انجام شد.

در همين حال به گزارش ايسنا علي واعظ کارشناس حوزه ايران در گروه بحران بين الملل در گفت وگو با المانيتور تاکيد کرد: رايزني هاي ميان ايران و آمريکا طي روزهاي اخير سخت ترين و دقيق ترين آنها از سال 2013 تاکنون بوده است. از سوي ديگر،رسانه هاي غربي، از طرح مجلس ايران براي ملزم کردن دولت به غني سازي 60 درصد با عنوان "هشدار ايران به غرب" و "واکنش به سناتورهاي آمريکا" نام برده اند.به گفته "محمدحسن آصفري" عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طرح غني سازي ۶۰ درصدي که قبلا تهيه شده است در صورت ادامه تحريم ها به هيات رئيسه مجلس ارائه مي شود. وي تأکيد کرده اين طرح را ۲۰۵ نماينده امضا کرده اند که بر اساس آن، "اگر غربي ها به ويژه آمريکا دست از زياده خواهي خود بر ندارند و تحريم ها را دنبال کنند به دولت اجازه داده مي شود که غني سازي ۶۰ درصدي را جهت تامين سوخت زير دريايي و کارهاي صنعتي انجام دهد.

دويچه وله و بي بي سي فارسي اقدام نمايندگان مجلس ايران را واکنشي به سناتورهاي کنگره آمريکا خوانده اند. بسياري از ناظران بر اين مساله توافق دارند که اعمال تحريم هاي جديد نه تنها فرآيند گفت و گوها را تسريع نمي کند بلکه به منزله تير خلاص بر پيکر گفت و گوهاي 14 ماهه بين ايران و 1+5 است. در همين ارتباط «کلسي داونپورت» مدير برنامه منع اشاعه «کنترل سلاح» يک موسسه غيردولتي در واشنگتن در مقاله اي با عنوان «کنگره بايد از مذاکرات حمايت کند نه تحريم هاي جديد»، طرح تحريم هاي جديد کنگره آمريکا عليه ايران را به منزله تخريب مذاکرات دانست و نوشت که اين طرح حمايت جامعه جهاني از تحريم هاي فعلي را هم از بين مي برد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها