کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحریم‌های جدید را وتو می‌کنم


کد خبر : ۹۳۹۷شنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲:۵۱۴۵۷۴ بازدید

مهم‌ترین اتفاق هفته جاری درخصوص مذاکرات هسته‌ای نه در ژنو و پاریس که گفت‌وگو‌ها میان مقامات ایران و غرب ...

مهم‌ترین اتفاق هفته جاری درخصوص مذاکرات هسته‌ای نه در ژنو و پاریس که گفت‌وگو‌ها میان مقامات ایران و غرب در جریان است، که در آمریکا رخ داد. جایی که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در مجادله‌ای با رابرت منندز، از سناتورهایی که به شدت طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را پیگیری می‌کند، تهدید  کرد که هرگونه طرحی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما تهدید کرد که در دو‌سال باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری‌اش در برابر جمهوریخواهان منفعلانه عمل نخواهد کرد. این سخنان اوباما در نشستی غیرعلنی در بالتیمور با حضور گروهی از اعضای دموکرات مجلس سنا بیان شد. اوباما در این نشست اعلام کرد که از برنامه کاری‌اش در مقابل جمهوریخواهان کنگره دفاع و در برابر تلاش‌های تخریبی آنها ایستادگی خواهد کرد.

براساس اظهارات درز کرده از نشست یاد شده، اوباما همچنین از همقطاران دموکرات خود خواست که به او در این امر کمک کنند. وی با تأکید بر مخالفت دولتش با طرح تحریم ایران، تهدید کرد که چنین مصوبه‌ای را نیز وتو خواهد کرد. به گفته شاهدان، اوباما از نمایندگان خواست که پیگیر تحریم جدید علیه ایران نباشند، زیرا چنین اقدامی اختیارات وی را تضعیف می‌کند و می‌تواند موجب انحراف مسیر مذاکرات شود. اوباما تصریح کرد که چنین اقدام تحریک‌آمیزی موجب می‌شود که ناظران بین‌المللی مسئولیت هرگونه ناکامی مذاکرات هسته‌ای تا سی‌ام ژوئن را متوجه آمریکا بدانند.

وی در بخش تأمل‌برانگیز دیگری از سخنانش، به اعمال فشار از خارج از کنگره بر نمایندگان آن اشاره کرد و گفت که سنگینی فشارهای وام‌دهندگان و سایرین را بر دوش سناتورها درک می‌کند، اما لازم است آنها به جای پیگیری دستاورد سیاسی کوتاه‌مدت، نگاه بازتری داشته باشند. سخنرانی اوباما با برخورد لفظی با «رابرت منندز» که از سناتورهای پیگیر تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است، پایان یافت.

نشست اوباما و سناتورها درحالی است که وزیر خارجه کشورمان در سفر اخیرش به ژنو، درباره چالش دولت آمریکا با کنگره این کشور تأکید کرد که «ما در مذاکرات هسته‌ای، با دولت آمریکا به صورت یک مجموعه برخورد می‌کنیم؛ بنابراین همراه کردن قسمت‌های مختلف دولت آمریکا و یکپارچه شدن سیاست‌های آن، برعهده قوه مجریه آمریکا» و مسأله‌ای است که باید موضوع نگرانی آنها باشد. محمدجواد ظریف افزود: البته ما احساس می‌کنیم که نیاز به یک تصمیم و اراده سیاسی همراه با شجاعت است، تصمیم‌گیری برای حل معضلی که می‌تواند بسیاری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغییر دهد. روز گذشته همچنین ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا باز هم بر اهمیت از دستورکار خارج کردن طرح تحریم‌های جدید علیه ایران تأکید کرد و گفت: «مذاکرات روند رو به جلویی را طی کرده است.‌ هارف در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: تیم‌های مذاکراتی درحال حاضر به صورت دوجانبه و یکجانبه مذاکرات را برگزار می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم به پیشرفت در مذاکرات ادامه دهیم. ما اکنون به لحظه کنونی تمرکز کرده‌ایم که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.  همچنین روز گذشته ظریف برای بار دوم طی روزهای اخیر با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد. معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا هم روز گذشته مذاکرات و رایزنی‌های خود را از سر گرفتند. در این میان محمدجواد ظریف دیدارهایی با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر‌خارجه آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت. ظریف همچنین با وزیر‌امور خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که روی پایگاه اطلاع‌رسانی این نهاد قرار گرفت، به نقل از موگرینی آمده است که در این دیدار، «ما پایبندی قاطع خود را به یک راه‌حل دیپلماتیک که نگرانی‌های بین‌المللی را درباره صلح‌آمیز بودن صرف ماهیت موضوع هسته‌ای ایران برطرف کند، مورد تأکید قرار دادیم. مذاکرات باید در چارچوب زمان مورد توافق به نتیجه برسد.»

وزیر امور خارجه همچنین در کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان با اشاره به نقش آلمان در مذاکرات هسته‌ای گفت: «آلمان به‌عنوان تنها عضو غیردايم شورای امنیت در مجموعه ١+٥ حضور فعالی دارد و دفعه قبلی که من به ساختمان وزارت خارجه این کشور آمدم در‌ سال ٢٠٠٤ و به‌عنوان مسئول مذاکره‌کننده هسته‌ای با سه کشور اروپایی برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بود. ظریف افزود: از آن زمان تاکنون ما ١١‌سال را از دست داده‌ایم که متاسفانه در این مدت شرایط بهتر نشده به همین خاطر ما نیاز داریم تا امروز با استفاده از فرصت جدید فراهم شده، شرایط را به نفع صلح، امنیت، عدم اشاعه و به نفع عدالت و روابط مناسب پیش ببریم.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در سخنان خود در این نشست خبری مشترک، با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥ در ‌سال جدید و ملاقات روز گذشته وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس، گفت: ما بر این عقیده هستیم که بعد از یک دهه گفت‌وگو، مذاکرات وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای شده است. فرانک والتر اشتاین مایر افزود: ما در ١٠‌سال گذشته لحظات سختی داشته‌ایم که به دلایل مختلف مذاکرات متوقف شد و به نتیجه نرسید اما نمی‌توانم منکر این شوم که در یک‌سال گذشته در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با گروه مذاکره‌کننده جدید ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است و توانستیم در پایان ‌سال ٢٠١٣ به توافق موقت ژنو دست یابیم.

وزیرخارجه آلمان در ادامه به دو دوره تمدید مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در وین ٨ همه ما بر این باور بودیم که مذاکرات نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد و الان نیز پنجره زمانی جدیدی گشوده شده است و نباید از هیچ کوششی برای رسیدن به هدف دریغ کنیم.

اشتاین مایر افزود: هدف ما از مذاکرات این است که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح اتمی به صورت ثابت شده، روشن و به‌طور دایم مسدود شود و در مقابل آن نیز تحریم‌ها علیه ایران باید به صورت باورکردنی و مرحله به مرحله حذف شود. وزیر خارجه آلمان همچنین تأکید کرد: این مسأله از اهمیت‌محوری برخوردار است که دعوای  ١٠ ساله هسته‌ای سرانجام به پایان رسیده و دو طرف اعتمادسازی کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها