کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاكرات هسته‌ای روی دور تند ؟


کد خبر : ۹۳۶۷پنجشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶:۱۰۵۵۵۳ بازدید

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز گذشته با گفت‌وگوهای دوجابه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوییس آغاز شد. دیدار وزیران خارجه ایران ...
مذاكرات هسته‌ای روی دور تند ؟مذاكرات هسته‌ای روی دور تند ؟

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز گذشته با گفت‌وگوهای دوجابه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوییس آغاز شد. دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در ادامه مذاکرات جامع و پیش از مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه دو طرف که قرار است 28 دی در ژنو برگزار شود، انجام می‌شود. مذاکرات ظریف و کری یک روزه خواهد بود و وزیر خارجه کشورمان بعد از آن با مقامات و همتایان خود در حوزه مذاکرات هسته‌ای دیدار می‌کند.

در عین حال معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا مذاکرات را به‌طور دو‌جانبه در روزهای 26 و 27 دی‌ماه ادامه خواهند داد. به احتمال قوی ظریف در این سفر با فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. مذاکرات میان ایران و 1+5 درحالی از سر گرفته می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سخنانی صریح خطاب به گروه 1+5 خواستار تسریع در روند مذاکرات شده بود. روز گذشته نیز محمد جوادظریف در سخنانی با تأکید بر این‌که مذاکرات به ایده‌ها و پیشنهاد‌های جدید نیاز دارد، گفت: «به نظر ما امکان رسیدن به توافق کامل وجود داشته و دارد ولی این نیازمند یک تصمیم و اراده سیاسی است.»

ظریف در بدو ورود به ژنو با اشاره به گفت وگوهای هسته‌ای این دوره گفت: ما درحال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم. ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده در همه سطوح این اراده را دارد ولی اراده ما مبتنی بر این است که از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود صرف‌نظر نکنیم، چون براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم از این رو هیچ نگرانی نداریم که به دنیا نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است. رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: براساس برنامه هدف مشترک که‌سال گذشته در همین شهر ژنو توافق کردیم، ایران باید برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را داشته باشد اما در این حال نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و در این جهت، ما همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم. ظریف با تأکید بر این‌که این هدف کاملا در دسترس است، افزود: این هدف را در اختیار داریم و می‌توانیم برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنیم. فقط برای رسیدن به آن نیاز به اراده سیاسی و تصمیم‌گیری جدی و خطوط قرمزهای بی‌مورد طرف مقابل مخصوصا کشورهای غربی است که نباید مطرح شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره ارایه پیشنهادات جدید و جامع در این دوره از مذاکرات گفت:  باید پیشنهادات تازه و جامعی مطرح شود و آمادگی این را داریم که همه موضوعات را به نتیجه برسانیم اما باید ببینیم که طرف مقابل چقدر دراین‌باره آمادگی دارد.

این دور از مذاکرات هسته‌ای درحالی انجام می‌شود که مقامات کاخ سفید طی روزهای گذشته بارها به اعضای کنگره و سنای آمریکا که این روزهادر اختیار جمهوریخواهان است، هشدار داده‌اند که از تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران خودداری کنند. روز گذشته نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حضور جمعی از اعضای کنگره گفت:  تصویب لایحه تحریم‌ جدید ایران مذاکرات هسته‌ای را به شکست می‌کشاند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:  اوباما در سخنرانی خود در این دیدار، گفت که تحریم جدید ایران می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را به شکست بکشاند و آمریکا را در ائتلاف بین‌المللی‌اش منزوی کند.

ماری‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته در سخنانی تصویب هرگونه لایحه در کنگره آمریکا را که موجب تحریم‌های جدید علیه ایران شوند را غیرسازنده خوانده و اعلام کرد که در صورت تصویب چنین لایه‌ای باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تلاش کنگره برای تصویب لایحه تحریم جدید ایران در صورت شکست مذاکرات، گفت:  هرگونه لایحه‌ای که تحریم جدید ایران را در پی داشته باشد حتی به صورت مشروط که باید برای اجرایی شدن به تصویب و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد همان‌طور که قبلا گفتیم از نظر ما، از نظر ایرانی‌ها و دیگر جهانیان نقض برنامه اقدام مشترک است و می‌تواند ایران را نیز به نقض آن و بازگشت به برنامه هسته‌ای گذشته‌اش تشویق کند.

وی تصریح کرد:  همان‌طور که سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است تصویب چنین لایحه‌ای می‌تواند به روند مذاکرات آسیب بزند. لازم به ذکر است که اگر ما بخواهیم در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران را تحریم کنیم این کار را  عرض 24 ساعت انجام می‌دهیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها