کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

56 درصد خریداران به مسکن مهر اسباب نبردند


کد خبر : ۹۳۱۶سه شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶:۳۱۱۷۶۶ بازدید

مسکن مهر از جمله طرح‌های بود که دولت نهم و دهم بر آن تأکید ویژه داشتند و معتقد بودند برای قشر ضعیف جامعه حلال مشکلات ...

مسکن مهر از جمله طرح‌های بود که دولت نهم و دهم بر آن تأکید ویژه داشتند و معتقد بودند برای قشر ضعیف جامعه حلال مشکلات است.

شخص محمود احمدی‌نژاد و وزرای مسکن او بارها و بارها بر این طرح مانور تبلیغی داشتند و اعداد و ارقام نجومی از خانه‌دار شدن مردم را مخابره می‌کردند و برای افتتاح‌های پرشماری برنامه‌های خبری ویژه ساختند و به مردم اعلام کردند که مشکل قشر انبوهی از مردم حل شده است. حال آن‌که در این حوزه ارقام و اعداد تازه چیز دیگری نشان می‌دهند و از تناقض آماری دوره گذشته خبر می‌دهند.

در این حوزه و با توجه به این‌که مدیر مجری طرح از دوره پیشین بر سر کار است، این موضوع منتفی است که اعداد و ارقام با برداشتی اشتباه اعلام شده باشند چرا که مجری طرح مسکن مهر و قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در دولت یازدهم همان کسی است که در دوره پیشین و وزارت علی نیکزاد حضور داشت. براساس طرح احمدی‌نژاد و مشاورانش در این پروژه باید سالانه یک‌میلیون و 500‌ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد که با این حساب در 8‌سال 2 دولت احمدی‌نژاد باید حدود 12‌ میلیون واحد مسکونی مهر احداث می‌شد اما آخرین آماری که از میان آمار و ارقام متناقض و سردرگم پروژه مسکن مهر اعلام شده، عدد 4‌ میلیون و 400‌ هزار واحد مسکونی را نشان می‌دهد که آن هم توسط علی نیکزاد وزیر مسکن دولت دهم و در آخرین روزهای عمر کابینه احمدی‌نژاد اعلام شد اما حالا، براساس گفته‌های روز گذشته قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی می‌توان فهمید که این آمارها هم درست نبوده و تنها 2‌ میلیون و 300 هزار مسکن مهر ساخته شده است و الباقی آمارها هم وجود خارجی ندارند!

به هر سو حالا همان مدیر مدافع گذشته مسکن مهر، می‌گوید که پرونده این طرح با همین عدد و برای همیشه در‌ سال 94 بسته می‌شود چرا که با مشاهدات جدید می‌توان این‌گونه گفت که این طرح، انحراف بزرگی در تمام اهدافش داشته و نتوانسته موفق عمل کند چه در بخش کمی و چه در بخش کیفی!

پایان کار حداقلی در ‌سال 94

دیروز در قالب یک نشست خبری اعلام شد که پرونده مسکن مهر در سال 94 برای همیشه بسته می‌شود اما نکته‌ای که در این حوزه تازگی داشت این بود که بالاخره مشخص شد که بعد از 8‌سال کار روی پروژه جنجالی دولت مهرورز (در بخش مسکن)، کمتر از نیمی از خانواده‌های متقاضی در خانه‌های این طرح ساکن شده‌اند. این بدان معنی است که به دلیل مشکلات این طرح یا عدم‌نیاز خریداران (نیاز ضروری دستکم)، این مسکن‌ها خالی مانده‌اند. احمد اصغری‌مهرآبادی که برای ارایه آخرین گزارش از وضع مسکن مهر در جمع خبرنگاران بود‌، به برخی انتقادهای مطرح شده خبرنگاران پاسخ‌هایی داد که به نوعی جواب ندادن محترمانه محسوب می‌شد. او در پاسخ به چرایی آمار و اعداد متناقض و پراکنده در گزارش وضع مسکن مهر، تنها به این گفته بسنده کرد که آمار نهایی پروژه، ساخت 2‌ میلیون و 300‌هزار واحد مسکونی است. او گفت این پروژه با پیشرفت فیزیکی 85‌ درصدی در حال حاضر کار ساخت یک‌میلیون و 680‌ هزار واحد را به پایان برده که از این میان 200‌ هزار واحد دیگر تا پایان امسال به متقاضیان تحویل داده می‌شود و واحدهای باقیمانده تا پایان ‌سال 94  به اتمام خواهند رسید.

انحراف بزرگ و خانه‌های خالی مسکن مهر

مهرآبادی همچنین در پاسخ به پرسش ما مبنی بر آمار رسمی از میزان سکونت در واحدهای مسکونی مهر اعلام کرد: حدود یک‌میلیون خانوار از 2‌ میلیون و 300‌هزار خانوار متقاضی در واحدهای مسکن مهر ساکن شده‌اند و شماری از خانوارها نیز به علت نبود مدرسه در برخی از سایت‌های مسکن مهر و داشتن فرزند محصل یا سایر دلایل در این واحدها ساکن نشده‌اند.  براساس این ارقام جدید، می‌توان گفت که هدف اصلی سکونت متقاضیان محقق نشده و از جمع انبوه متقاضیان مسکن مهر، همان‌هایی که توانسته‌اند خانه‌های خود را تحویل بگیرند هم در عمل صاحب محل سکونت نشده‌اند. بر این اساس حدود 56 درصد خریداران مسکن مهر به خانه‌هایشان اسباب‌کشی نکردند. همچنین می‌توان گفت که تنها 44 درصد مالکان به مسکن مهر نیاز داشته‌اند و این نوع مسکن توانسته نیاز واقعی آنها را تأمین کند.

گرفتاری مالکان با خرابی؛ گزارش بدهید

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «شهروند» درباره مطابقت کیفیت مسکن مهر با استانداردهای ساختمان‌سازی، توضیح داد: من ادعا نمی‌کنم واحدهای بي‌کیفیت نداشته‌ایم اما هیچ گزارش قطعی در این‌باره به دست ما نرسیده است و تنها موارد بررسی شده یکی – دو پروژه گزارش شده بود که مشکلشان حل‌وفصل شد.  او درباره مشکلات ایجاد شده برای متقاضیان پس از تحویل پروژه نیز تأکید کرد: اگر متقاضیان مسکن مهر پس از تحویل واحد مسکونی خود با مشکل مواجه شدند، می‌توانند گزارش خرابی ایجاد شده را به ادارات راه‌وشهرسازی استان خود تسلیم کنند و مطمئن باشند این مشکلات پس از دریافت گزارش‌های مردمی رفع خواهد شد.

دیگر افزایش قیمت نخواهیم داشت

مجری طرح مسکن مهر با اشاره به افزایش قیمت برخی از واحدهای مسکونی توضیح داد: این افزایش قیمت به دلایلی از جمله افزایش نرخ مصالح ساختمانی، هزینه خدمات تأسیساتی و زیربنایی و دستمزد کارگر بوده و تنها در مورد پروژه‌هایی مثل کیسون اعمال شده است که در قرارداد آنها محاسبه با نرخ تورم روز قید شده بوده اما در مورد سایر واحدهای مسکونی دیگر افزایش قیمتی رخ نخواهد داد. مهرآبادی همچنین افزود: تاکنون 670‌هزار واحد مسکن مهر سند ثبتی دریافت کرده‌اند و سایر مالکانی که کار احداث ملک‌شان به اتمام رسیده، می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت درخواست سند قطعی مالکیت کنند.

هزینه‌های روبنایی را دولت تأمین می‌کند

به هر سو با وجود این اعداد هشداردهنده و روشن شدن عدم‌تطابق وضع موجود با گفته‌های قبلی، کار برای دولت کنونی سخت‌تر از قبل شده است زیرا پروژه مسکن مهر در شرایطی به پایان می‌رسد که بنا به گفته مجری این طرح، سایت‌های مسکونی مهر به 2250 باب مدرسه، ۸۰۰ باب مسجد و ۳۰۴ واحد کلانتری نیاز دارند و در عمل دولت قبل برای آنها کاری شایسته نکرده است.  این در شرایطی است که هم‌اکنون حدود ۳۰۰ باب مدرسه در حال ساخت است و ۱۰۰باب تکمیل شده است. همچنین ۳۰۰باب مسجد در حال ساخت است که تاکنون ۱۹۰ باب آن به پایان رسیده است. مجریان این طرح می‌گویند با رایزنی‌های انجام شده، وزارت راه‌وشهرسازی در تلاشند تا هزینه خدمات روبنایی مانند احداث راه‌های ارتباطی، مدرسه و... از مالکان واحدهای مسکونی دریافت نشده و دولت و بخش‌های مختلف مخارج تکمیل شهرک‌های جدید و سایت‌های مسکن مهر را بپردازند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها